هشدار مجدد به خریداران طلا خام/ دلالان در کمین سرمایه مردم

  • ۲۶ شهریور ۱۳۹۸
  • 5609

طلا آب شده

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: از آنجایی که دلالان همواره در کمین سرمایه مردم و سودجویی از آن هستند، رییس اتحادیه طلا و جواهر مجددا نسبت به عدم خرید طلا خام هشدار داد.

به گزارش بانک مذردم به نقل از ایبِنا، طی یکی دو سال اخیر دلالان بازار طلا برخلاف قانون که طلای آب شده و شمش فقط باید به تولید کنندگان داده شود، مردم را به سرمایه‌گذاری در طلای خام تشویق می‌کنند و مردم هم برای کسب سود به خرید و فروش طلای آب شده به جای مصنوعات روی آورده‌اند.

اما در پاسخ به اینکه طلای آب شده چیست؟ باید گفت انواع طلا ذوب شده طلای آبشده نامیده می‌شود تفاوتی هم ندارد که طلا کهنه، دست‌دوم، شمش یا حتی ترکیب طلا و فلزات دیگر باشد.

برخلاف هشدارهای پی درپی مسئولان این حوزه مبنی بر اینکه امکان تقلب در طلای آب ‌شده وجود دارد و مردم برای سرمایه گذاری در این زمینه اقدام نکنند، اما شاهد رونق خرید و فروش طلا آب شده به جای مصنوعات از سوی مردم هستیم. این در حالی است که مردم به دلیل عدم اطلاع کافی در این زمینه آگاهی ندارند که معمولا عیار طلای ‌آب‌ شده که در آزمایشگاه‌ هایی غیر از آزمایشگاه ‌های استاندارد، عیارسنجی می ‌شوند، دارای مغایرت بوده و مردم عادی تنها حین فروش آن و با آزمون مجدد توسط خریدار، متوجه این تقلب و ضرر می ‌شوند.

این در حالی است که فعالان این حوزه نیز مکررا به مردم هشدار داده‌اند که از خرید و فروش طلا آب شده و معاملات پا پله ای خودداری کنند زیرا دلالان نه جا و مکان مشخصی دارند و نه در صورت بروز مشکل قابل ردیابی هستند و با توجه به اینکه میزان و مبلغ طلا خام مبالغ قابل توجهی است، بی‌شک حساسیت این موضوع را بیشتر خواهد کرد.

در همین راستا آیت محمدولی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، اظهار داشت: اگر مردم قصد خرید مصنوعات طلا به جای طلا آب شده را به قصد سرمایه گذاری دارند، از دید ما غلط است زیرا افرادی که اطلاعات فنی ندارند نباید به خرید و فروش اینگونه طلا وارد شوند.

وی افزود: طلا آب شده مخصوص اعضا صنعت طلا و جواهر در بخش تولید است تا در کارخانه مصنوع و ساخته شود و در بازار توزیع شود. گاها اتفاق افتاده و تجربه نشان می دهد که برخی از افراد که دنبال سودجویی هستند، که تعداد آن ها به اندازه انگشتان دست است، شیطنت هایی در طلا انجام می دهند که افراد غیرفنی در زمان خرید متوجه نشده و در زمان فروش متوجه این مشکلات می شوند که دیگر دیر شده است.

رییس اتحادیه طلا و جواهر، به مردم هشدار داد: من بازهم به مردم هشدار می‌دهم که اجازه دهند گردش طلا خام بین فعالان صنعت طلا و جواهر باشد و برای خرید و سرمایه گذاری به سمت خرید مصنوعات طلا بروند و تجربه نشان داده که خرید مصنوعات طلا در بلند مدت نه تنها ضرر ندارد بلکه سودآور هم است.

ثبت دیدگاه

ثبت