بانک ملت؛ همچنان شاخص‌ترین بانک خصوصی ایران

  • ۶ آذر ۱۳۹۸
  • 2188

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم صنعت بانکداری در یک سال گذشته شرایط نسبتا آرام و روبه رشدی را تجربه کرده و بزرگان این صنعت توانستند با خبرهای خوب مانند افزایش سرمایه یا پیروزی در دعواهای حقوقی بین المللی کام سهامداران خود را در سال ۹۸ شیرین سازند.
به گزارش بانک مردم، بانک های بزرگ ملت، تجارت و صادرات، به دلیل اینکه به اصطلاح رایج در میان فعالان بازار سرمایه، «لیدر» بانک‌های خصوصی ایران هستند تغییر در شرایط انها برای صنعت بانکداری با اهمیت تلقی شده و حتی در برخی مواقع تغییرات در وضعیت این سه بانک به عنوان شرایط کلی بانک خصوصی کشور ارزیابی می‌شود.
یکی از رخدادایی که در یکسال گذشته برای این سه بانک بزرگ اتفاق افتاده افزایش سودآوری ، رشد میزان دارایی، صعود در رقم تسهیلات اعطایی و در نهایت توفیق در میزان جذب منابع است.
در بین این سه بانک مرود بررسی ، بهترین و باکیفیت ترین سودآوری به بانک ملت تعلق داشته که توانسته با توجه به عملکرد قابل توجه در عرصه بین المللی و داخلی رشد قابل توجهی را افزایش دارایی ، در سود آوری ، در اعطای تسهیلات  و همچنین در جذب منابع اشته باشد .
بررسی وضعیت سودآوری سه بانک بزرگ
بانک ملت در یکساله منتهی به شهریور ۹۸ که آخرین گزارش رسمی عملکردی بانک‌ها منتشر شده است، نشان داده است که بالغ بر ۲۷۵ درصد در سود آوری رشد داشته و از سود  ۸۱ ریال به ۳۰۷ ریال رسیده است.
بانک تجارت نیز از زیان ۹۹ ریالی به زیان ۵۵ ریالی رسیده و توانسته ۵۵ درصد شرایط خود را بهبود ببخشد.بانک صادارت نیز از زیان ۵۴ ریالی به سود ۳ ریالی برسد
رشد چشمگیر دارایی های بانک‌ها
در حوزه دارایی نیز می توان گفت که بانک ملت در دوره مورد بررسی بالاترین رشد دارایی را داشته و حدود ۱۰ درصد افزایش دارایی را تجربه کرده است؛ چرا که  دارایی بانک ملت در پایان شش ماهه اول سال ۹۸ به رقم ۳۷۲۴ هزار میلیارد ریال رسید.
بانک صادرات و تجارت کمی بیشتر از ۸ درصد توانستند افزایش دارایی را تجربه کنند.
دارایی بانک تجارت به رقم ۲۱۲۱ هزار میلیارد ریال و دارایی بانک صادارت به رقم ۲۷۲۹ هزار میلیارد ریال رسید.
وضعیت تسهیلات پرداختی
در بررسی گزارش‌های صورت‌ها مالی این مساله مشهود است که بانک ملت دارای بالاترین میزان تسهیلات پرداختی در بین بانک‌های غیر دولتی دارد .
بر همین اساس ، بانک ملت با رشدی بالغ بر ۱۸ درصدی  در پایان دوره، اعلام کرده است که بالغ بر  ۲۴۵۵ هزار میلیارد ریال تهسلات پرداخت کرد.
بانک تجارت با رشد ۸ درصدی در پایان دوره شش ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ۹۸ حدود ۷۴۷ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرد.
تسهیلات پرداختی بانک صادارت با رشد ۹ و نیم درصدی به رقم ۱۲۸۸ هزار میلیارد ریال رسید.
بررسی چگونگی وضعیت جذب منابع سه بانک بزرگ
بر اساس این گزارش ، مانده سپرده  بانک ملت در دوره مورد بررسی ۲۴۴۷ هزار میلیارد ریال بود
همچنین جذب سپرده بانک تجارت مبلغ ۱۶۳۱ هزار میلیارد ریال بوده  و در نهایت رقم سپرده بانک صادرات در پایان شش ماه نخست امسال رقم ۱۹۲۰ هزار میلیارد ریال بوده است.بانکداری ایرانی

ثبت دیدگاه

ثبت