کد شهاب چیست؟

  • ۲۸ دی ۱۳۹۸
  • 4051

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: شهاب یا شناسه هویت الکترونیک بانکی، شناسه منحصر به فردی است که جهت شناسایی مشتریان بانکی به هریک از اشخاص حقیقی و حقوقی اختصاص می‌یابد.به گزارش بانک مردم؛ کد شهاب، شناسه هویت الکترونیکی بانکی است. برای هر مشتری بانکی یک شناسه هویتی منحصر به فرد توسط سامانه نهاب ایجاد می شود. این شناسه رابط اصلی میان سامانه های بانکی و نهاب می باشد. سامانه نهاب برروی شبکه ملی کشور (NiBN) برای تمامی بانک ها و موسسات مالی دارای مجوز رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قابل استفاده خواهد بود. بدیهی است درصورت نهایی و Online شدن سامانه مذکور کد شهاب به صورت آنی از سوی سامانه نهاب صادر و در صورت عدم اخذ کد شهاب توسط شعبه افتتاح کننده حساب، حساب مذکور مسدود خواهد شد. همچنین بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی حساب های فاقد کد شهاب مسدود گردیده و هیچگونه خدماتی به این دسته از مشتریان ارائه نخواهد گردید. لذا در راستای بازاریابی، تجهیزمنابع، حفظ مشتریان بانک و جلوگیری از مسدود شدن حسابهای ناقص، اصلاح و تکمیل حساب های دارای اطلاعات ناقص ضروری می باشد. هچنین به جهت منحصر به فرد بودن کد شهاب بسیاری از معضلات مربوط به شناسایی مشتریان (KYC) رفع خواهد شد. شایان ذکر است که دسترسی به کد شهاب با درج کدملی در سایت اصلی بانک قابل دستیابی برای کلیه مشتریان بانک می باشد.
دریافت کد شهاببرای دریافت کد شهاب منحصر بفرد خود می توانید با مراجعه به سامانه اینترنتی بانک خود و وارد نمودن کد ملی خود، شناسه هویت الکترونیکی بانکی خود را دریافت کنید.بانک مرکزی با توجه به ضرورت ایجاد ساختار و دستورالعمل یکسان برای نگهداری و به روز رسانی اطلاعات مشتریان بانکی و تعیین اعتبار و امتیاز مشتری، جلوگیری از مفاسد اقتصادی، امکان پاسخگویی شبکه بانکی به سایر ارگانها و غیره اقدام به ایجاد و استقرار نظام هویت سنجی الکترونیکی بانکی (نهاب) در شبکه بانکی کرده است.سامانه نهاب (نظام هویت سنجی الکترونیکی بانکی) با برقراری ارتباط با سیستم های اطلاعاتی نظیر ثبت احوال، ثبت شرکتها، اداره پست و سیستم های نیروی انتظامی و سایر دستگاه قضایی و دولتی موجب ایجاد و استقرار نظام هویت سنجی الکترونیکی بانکی شده است.
بر این اساس برای هر یک از مشتریان شبکه بانکی کد شهاب که شناسه ای عددی و ۱۶ رقمی است در فایل اطلاعات مشتریان بانک و موسسه مالی و اعتباری گنجانده شده است. بانک ها و موسسات مالی و اعتباری باید به هر یک از مشتریان خود یک کد شهاب اختصاص دهند. برای اختصاص کد شهاب باید اطلاعات نام نام خانوادگی، کد ملی، شماره شناسنامه و تاریخ تولد بر اساس اطلاعاتی که سامانه ثبت احوال ثبت شده و به بانک ها داده شده اصلاح شود.
حساب مشتریان فاقد کد شهاب در شبکه بانکی مسدود و از فعالیت‌های بانکی آنها جلوگیری به عمل خواهد آمد. البته مسدود شدن حساب های مشتریان برعهده شبکه بانکی بوده و مشتریان هیچگونه فعالیتی برای داشتن کد شهاب نباید انجام دهند.
بانک ها و موسسات مالی و اعتباری با استعلام از سامانه ثبت احوال اطلاعات هویتی مشتریان را به روز رسانی و کد شهاب را از بانک مرکزی اخذ می کنند.

ثبت دیدگاه

ثبت