ناخن خشکی بانک‌های فارس نسبت مصارف به منابع را به ۴۹ درصد رساند

  • ۶ اسفند ۱۳۹۸
  • 2175

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: نسبت مصارف به منابع بانک‌های استان فارس با کسر سپرده قانونی در پایان  آبان ‌‌ماه امسال  ۴۹ درصد بوده است.

ناخن خشکی بانک‌های فارس نسبت مصارف به منابع را به 49 درصد رساند

به گزارش بانک مردم به نقل از تسنیم، براساس گزارش وضعیت کل مانده سپرده‌ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری که بانک مرکزی منتشر کرده است مانده کل سپرده‌های بانکی کشور در پایان آبان ماه امسال بیش ۲۴ هزار و ۲۴۲ هزار میلیارد ریال است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۲۷ درصد افزایش داشته است.

بیشترین مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۱۳ هزار و ۷۰ هزار میلیارد ریال و کمترین مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با ۶۴ هزار میلیارد ریال است.

یکی از دلایل بالا بودن رقم تسهیلات و سپرده‌ها در استان تهران استقرار دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت‌ها و موسسات تولیدی سایر استان‌ها در استان تهران است و عمده فعالیت‌های بانکی آنها از طریق شعب بانک‌ها و موسسات اعتباری استان تهران انجام می‌شود.

رشد ۳۰ درصدی سپرده‌های بانکی فارس

استان فارس با نزدیک به یک هزار و ۳۷ هزار میلیارد ریال سپرده رتبه چهارم جذب سپرده‌های بانکی را در بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده است و به همراه استان تهران، اصفهان، خراسان رضوی و خوزستان پنج استان اول در جذب سپرده هستند. میزان سپرده‌های بانکی استان فارس در آبان ماه ۹۸ نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۳۰  درصد افزایش یافته است.

استان کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و خراسان شمالی کمترین میزان جذب سپرده‌های بانکی را به خود اختصاص داده‌اند.

فارس چهارمین استان کشور در میزان تسهیلات پرداختی

مانده کل تسهیلات بانکی کشور بالغ بر ۱۷ هزار و ۱۲۸ هزار میلیارد ریال است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۲۲٫۳ درصد افزایش یافته است. بیشترین مبلغ تسهیلات مربوط به استان تهران و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد است.

میزان تسهیلات بانک‌های استان فارس در پایان آبان ماه ۹۸ بیش از ۴۵۰ هزار میلیارد ریال است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۲۲٫۷ درصد افزایش داشته است. این استان در میزان تسهیلات پرداختی رتبه چهارم کشور را دارد.

نزدیک به ۴۶۸ هزار میلیارد ریال از سپرده‌های مردم فارس نزد بانک باقی ماند

نسبت تسهیلات به سپرده‌های بانک‌های کشور بعد از کسر سپرده قانونی ۷۸٫۸ درصد است که نسبت به پایان آبان ماه سال گذشته ۲٫۹ درصد کاهش داشته است. کهگیلویه و بویراحمد با ۱۰۶٫۹ درصد بیشترین نسبت مصارف به منابع بانک‌ها را به خود اختصاص داده‌‌اند.

نسبت مصارف به منابع بانک‌های استان فارس با کسر سپرده قانونی در پایان  آبان ‌‌ماه امسال  ۴۹ درصد بوده است. با توجه به میزان سپرده و تسهیلات بانک‌های فارس مشخص می‌شود که بیش از ۴۶۸ هزار میلیارد ریال از سپرده‌های مردم نزد بانک باقی مانده است.

نسبت مصارف به منابع یکی از شاخص‌های عملکردی بانک‌ها است. رعایت تعادل در این نسبت بسیار مهم است به طوری که عدم مصرف منابع با توجه به هزینه جذب منابع به زیان بانک منجر می‌شود و همینطور مصرف منابع بیش از استاندارد سبب برداشت کسری منابع از بانک مرکزی و جریمه بانک‌ها می‌شود.

معمولاً نسبت مصارف به منابع نباید از درصد ۱۰۰ تجاوز کند اما در ایران اینگونه نبوده و همین امر به اضافه برداشت بانک‌ها از حساب بانک مرکزی منجر شده است. کارشناسان رقم مطلوب را برای نسبت مصارف به منابع بانک‌ها در حدود ۸۰ درصد می‌دانند.

ثبت دیدگاه

ثبت