مردم ۲٫۲ میلیارد تراکنش شاپرکی به ارزش ۳۲۸ هزار میلیارد انجام دادند

  • ۱۸ فروردین ۱۳۹۹
  • 4308

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: شاخص‌های عملکرد اقتصادی شبکه الکترونیک پرداخت کارت، شاپرک در اسفند ماه ۹۸ منتشر شد.

بر این اساس تعداد تراکنش های شاپرک بالغ بر دو میلیارد و ۲۸۰ میلیون و ۶۲۹ هزار و ۶۵ مورد بوده است. ارزش تراکنش‌های شاپرک نیز ۳۲۸ هزار و ۱۷۰ میلیارد و ۵۶۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده است.

همچنین نسبت ارزش تراکنش‌های شاپرک به نقدینگی کشور ۱۲.۳۴ درصد و نسبت اسکناس و مسکوک در دست اشخاص به نقدینگی ۲.۳۳ درصد گزارش شد.

سهم ارزش پرداخت الکترونیک شاپرکی به تولید ناخالص داخلی ۱۲۱.۴۷ درصد بوده است این نشان دهنده جایگاه شاپرک در اقتصاد ملی نسبت به آخرین آمار منتشر شده است.

سهم هر یک از ابزارهای پذیرش از تعداد تراکنش ها

ابزار پذیرش اینترنتی ۵.۰۵ درصد و ابزار پذیرش موبایلی ۳.۹۹ درصد و کارت خوان فروشگاهی ۹۰.۹۷ درصد بوده که نسبت به آخرین گزارش را نشان می دهد.

این موضوع نشان می‌دهد، همچنان بیشترین تراکنش مردم از طریق کارتخوان‌های فروشگاهی است و با فاصله نزدیک مردم خرید اینترنتی و موبایلی انجام داده‌اند.

سهم مبلغی هر یک از انواع خدمات شاپرک

خرید کالا و خدمات ۹۷.۲۷ درصد پرداخت قبض و خرید شارژ تلفن همراه ۲.۷۳ درصد ثبت شده است.

نسبت دهکی مبالغ تراکنش‌ها

نسبت متوسط دهک دهم به دهک اول ۶۹۰.۹۸ درصد بوده است.

بیشترین تعداد کارخانه فروشگاهی با یک میلیون و ۷۴۸ هزار و ۵۰ عدد در استان تهران و همچنین بیشترین تغییر در تعداد کارتخوان فروشگاهی بالغ بر ۱۹ هزار و ۸۸۹ مورد در استان تهران، بیشترین سرانه تعداد کارت خوان فروشگاهی مربوط به استان یزد و بیشترین تعداد سرانه تراکنش‌های کارتخوان فروشگاهی با رقم ۴۹.۱۵ عدد در استان هرمزگان گزارش شد.

ثبت دیدگاه

ثبت