یک کارشناس: چوب حراج به منابع ارزی کشور نزنیم

  • ۱۱ تیر ۱۳۹۹
  • 7949

یک کارشناس: چوب حراج به منابع ارزی کشور نزنیم

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: یک استاد دانشگاه با انتقاد از چوب حراج زدن به منابع ارز کشور گفت: حراست از منابع ارزی موجود باید مهمترین اولویت سیاست‌گذاران ارزی کشور باشد.

به گزارش بانک مردم به نقل از پویا، برخی از کارشناسان نوسانات ارزی را باتوجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور طبیعی ارزیابی می کنند و این را یک حسن برای بانک مرکزی در نظر می گیرند که اجازه داد نرخ ارز از مقررات اقتصادی تبعیت کند و سیاستهای غلط ۶ سال گذشته که بر اساس سرکوب نرخ ارز بود را پیش نگرفت اما این نوسانات برخی نگرانی ها در مردم با توجه به تبعات آن به وجود آورده است که در این رابطه با عبدالمحمد کاشیان، عضو هیات علمی اقتصاد دانشگاه سمنان گفت و گو کردیم؛

وی با ابراز اینکه بازار ارز در ایران بیش از آنکه نیاز به سیاست‌ ارزی صحیح داشته باشد و مشکلاتش مربوط به تحریم یا کرونا باشد، نیازمند اصلاحات نهادی و ساختاری است گفت:  زمانی که بسترهای نهادی این بازار معیوب باشد، هر سیاستی در این بازار ابتر خواهد ماند.

* تغییرات نهادی و ساختاری اساسی ترین گام جهت ایجاد ثبات ارزی

این استاد دانشگاه با انتقاد از سیاستهای ارزی که بانکهای مرکزی در این سالها داشته اند گفت:  ساده‌ترین کار در این بازار بالا و پایین کردن نرخ‌ بهره، عرضه پول و ارز به بازار و یا دستورالعمل‌های کم ارزش است اما درست ترین و سخت ترین کار، تغییرات نهادی و ساختاری است و اساسا کسی حاضر به پذیرش ریسک و هزینه‌های تغییرات نهادی نیست.

کاشیان در پاسخ به این پرسش که منظور از اصلاحات نهادی و ساختاری چیست گفت: معیوب بودن نهادها به این معنا که قیمت ارز در کشور به جای اینکه در بازارهای بین بانکی و یا بازارهای مالی تعیین شود، در کوچه و خیابان، پاساژ‌ها و میدان‌ها تعیین شود و بانک مرکزی عملا جز عرضه ارز به بازار راه دیگری برای کنترل بازار ندارد.

این کارشناس اقتصادی در بخش دیگری از ایرادات نهادی گفت: بخش زیادی از تقاضای سفته بازانه و سوداگرایانه ارز که می‌بایست از طریق بازارهای کاغذی و بازارهای مشتقه مالی با امکان تسویه حساب نقدی پاسخ داده شود عملا از طریق عرضه ارز فیزیکی به بازار پاسخ داده می شود.

* ضرورت راه اندازی بازارهای آتی ارزی

وی با اشاره به اینکه کسانی که قصد سرمایه‌گذاری در بازار ارزی دارند، هیچ راهی جز خرید ارز فیزیکی ندارند گفت: آیا راه‌اندازی بازارهای آتی ارزی یا ابزارهای مشتقه و یا صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس با دارایی‌های ارزی مکان پذیر نیست؟ واقعا انفعال در این زمینه قابل قبول نیست.

کاشیان به عنوان راهکار پیشنهادی در حل این معضل گفت: ابتدا می‌بایست با گسترش ابزارهای مالی که تجربه موفق آن در طلا دیده شده است، تقاضای سفته بازانه ارز را از بازار فیزیکی به بازارهای مالی منتقل کرد.

*  مهمترین اولویت سیاست‌گذاران ارزی کشور؛ حراست از منابع ارزی موجود

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه  طبیعی است آن بازارها ضمن شفافیت بالاتر، تنوع بالاتری در ابزارهای سیاست‌گذاری برای سیاست‌گذار ارزی دارد گفت: در عین حال در شرایطی که درآمدهای ارزی کشور تحت تاثیر کاهش قیمت نفت و عدم امکان وصول درآمدها، کاهش جدی یافته است، حراست از منابع ارزی موجود مهمترین اولویت سیاست‌گذاران ارزی کشور باشد.

کاشیان با انتقاد از بی توجهی و سوء مدیریت  دولت دوازدهم در حراست از منابع ارزی گفت: دولت در جلسه  هیئت وزیران ۲۲ فروردین ۹۷ ، نرخ ارز را به طور یکسان برای همه مصارف ارزی هر دلار معادل ۴۲۰۰ تومان اعلام کرد  و معاملات ارزی خارج از چارچوب مقررات ابلاغی بانک مرکزی را قاچاق محسوب کرد و خواستار برخورد  قانونی با متخلفین از این قانون شد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که آیا چنین اقداماتی که در سال ۹۷ برای غذای سگ و گربه ارز نیمایی بدهیم و اکنون در تأمین نیازهای اساسی با ارز نیمایی با مشکل مواجهیم ناشی از سوء مدیریت دولت نیست و در این زمینه مجلس می تواند دولت را مؤاخذه کند گفت: سوء مدیریت دولت ابتدای این کار نیز مشهود بود زیرا با این اقدام انگیزه واردات به شدت بالا گرفت چرا که نرخ دولتی نسبت به نرخ موجود در بازار فاصله زیادی داشت، در نتیجه از سویی تمایل شدیدی برای دریافت ارز ارزان‌قیمت و واردات شکل گرفت، به‌گونه‌ای که طبق گفته وزیر اسبق  صمت؛ در بازه چهار ماهه‌ای که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تمام واردات اختصاص داده شده بود، ۲۵۰ میلیارد دلار ثبت سفارش برای واردات صورت گرفت و از سویی دیگر انگیزه صادرکنندگان برای بازگشت ارز به کشور به شدت کاهش پیدا کرد؛ زیرا خرید و فروش ارز به قیمت واقعی طبق مصوبه هیئت دولت قاچاق محسوب می شد.

وی با تصریح بر اینکه  کنترل قیمت‌ها در بازار ارز با عرضه بیشتر به بازار از اشتباه‌ترین سیاست‌های ممکن است که صرفا چوب حراج زدن به منابع ارزی کشور است گفت: عرضه ارز می‌بایست صرفا برای کالاهای ضروری اختصاص داده شود و البته اینکه کالاها در گروه‌های مختلف درجه بندی شوند و ارز اختصاصی به آن‌ها نیز قیمت‌های متفاوت داشته باشد، یکی از بهترین راه‌کارهاست.

کاشیان با بیان اینکه در عین حال منطق اقتصادی اقتضای آن دارد که قیمت ارز متناسب با تورم داخلی و خارجی تعدیل شود گفت: لذا ثابت نگه‌داشتن نرخ ارز حتی برای کالاهای اساسی در قیمت ۴۲۰۰ تومان به دلیل سیاست‌هایی مثل هدف‌گذاری تورم عملا سیاستی ناکارآمد و کوتاه مدت است و به مثابه فشردن فنر قیمت ارز است که در آینده‌ای نزدیک رها شدن این فنر شوک جبران ناپذیر دیگری به اقتصاد ایران وارد می‌آورد.

این کارشناس اقتصادی افزود: بایستی هزینه افزایش تدریجی قیمت ارز را پذیرفت تا اقتصاد با شوک دیگری مواجه نشود.

ثبت دیدگاه

ثبت