کارشناس اقتصادی: بازده غیر عادی بورس، عامل رشد بازارهای موازی است

  • ۱۸ تیر ۱۳۹۹
  • 1068

بازده غیر عادی بورس، عامل رشد بازارهای موازی است

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: یک کارشناس اقتصادی گفت: در تورم نقطه به نقطه ماهانه رکورد افزایش یافته است، باید در زمینه مدیریت تورم مسیر درستی را انتخاب کنیم چرا که تحلیل نادرست باعث سیاست‌های نادرست نیز می‌شود.

به گزارش بانک مردم به نقل از مهر، مجید شاکری، کارشناس ارشد اقتصادی کشور، در برنامه پایش که با موضوع «نوسانات بازار ارز» پخش شد، با اشاره به رشدهای عجیب بازارهای کشور، گفت: در تورم نقطه به نقطه ماهانه رکورد افزایش یافته است، باید در زمینه مدیریت تورم مسیر درستی را انتخاب کنیم چرا که تحلیل نادرست باعث سیاست‌های نادرست نیز می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی موج تورم ایجاد می‌شود، برخی فکر می‌کنند پایه پولی رشد کرده است، درصد رشد پایه پولی باید در تحلیل‌ها مهم باشد و نباید برای بررسی‌های تورم حجم رشد پایه پولی در نظر گرفته شود.

شاکری افزود: تورم حاصل رشد نقدینگی است و رشد پایه پولی، عامل تورم نیست، در سه ماه اخیر پایه پولی ۸ درصد و رشد نقدینگی ۵/۷ درصد بوده است، اگر میزان رشد نقدینگی به ۳ فصل آینده نیز منتقل شود، میزان رشد نقدینگی از سال قبل نیز کمتر خواهد بود.

کارشناس ارشد اقتصادی کشور گفت: انتظارات تورمی مردم به طور ناگهانی افزایش پیدا کرده است که دلیل آن افزایش نرخ بهره انتظاری سرمایه گذاران است، به همین علت مردم از زمستان گذشته شبه پول خود را به پول تبدیل کردند که در بازارهای دارایی مختلف آن را می‌چرخانند.

شاکری بیان کرد: رونق بازار بورس بر سایر دارایی‌ها نیز تأثیر گذاشته است، سیاست گذار ابزار لازم برای کنترل آن را دارد و باید از آنها صحیح استفاده کند.

وی ادامه داد: در مورد عرضه اوراق، تا دوماهه اول سال ۹۹، دولت تقریباً هیچ عرضه جدی نداشت، که بخشی از آن به دلیل مقاومت برخی اعضای دولت بوده اسز ۱۵ خرداد به بعد عدد انتظار اوراق به ۱۷ هزار میلیارد تومان ظرف ۳ هفته رسید، سیاست گذار باید از این ابزارها بدون ترس استفاده کند.

شاکری بیان کرد: شروع بازده غیر عادی سایر بازارها از بورس بوده است، حتی در بهمن ۹۸ نیز رشد بورس از سایر بازارها بیشتر بوده است، اگر این بازده غیرعادی ادامه پیدا کند و ملاک انتظارات تورمی سرمایه گذاران شود، هیچ مانعی در مقابل تبدیل شبه پول به پول وجود ندارد اما دولت می‌تواند از این رشد جلوگیری کند.

وی گفت: به طور طبیعی همان انتظاراتی که در بازارهای تورمی وجود دارد، در بازار ارز نیز هست، ولی مکانیزم آن با سایر بازارها متفاوت است، از نیمه بهمن سال گذشته مشکلاتی در عرضه ارز پدید آمد و همین عامل باعث بر هم ریختگی بازار ارز شد.

شاکری گفت: وزن ارزی ما در بازار بر روی درهم است، وقتی موضوع کرونا در سال گذشته رخ داد در بحث دریافت حواله درهم مشکل ایجاد شد و همین عامل باعث تنش در بازار ارز نیما گشت بنابراین مشکل ارز ناشی از حواله می‌باشد و ربطی به اسکناس ندارد.

کارشناس اقتصادی پایش افزود: صادر کننده ها باید ارزهای خود را به داخل کشور بیاورند و بیش از ۲۰ میلیارد دلار از ارز حاصل از صادرات بازنگشته که مربوط به سال ۹۷ و ۹۸ بوده است، انتظارات تورمی باعث شده است که صادر کننده به علت گران فروختن ارز تا زمانی که مهلت دارد، ارز خود را تحویل ندهد.

وی ادامه داد: بنابراین انتظار داریم هرچه به مهلت تحویل ارز صادر کننده به بانک مرکزی نزدیک شویم، قیمت ارز کاهش یابد، موضوع دیگر ارزهای کالاهای اساسی است که آمریکا در سال گذشته با استفاده از فضای امنیتی باز شده بر روی آن فشار آورده است.

شاکری بیان کرد: سفر آقای همتی به عراق پاسخ به فشارهای آمریکا بود، با این حال اگر بازده غیرعادی در یک بازار رخ دهد، بر روی سایرین نیز اثر می‌گذارد، سیاست گذار می‌تواند این بازده غیرعادی را کنترل کند، عرضه صندوق‌های پروژه برای ساخت زیر بناهای کشور یکی از راه‌های مهم کنترل بازده غیر عادی بازار بورس است.

کد خبر ۴۹۶۹۱۶۰

ثبت دیدگاه

ثبت