پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: همزمان با افزایش قیمت مواداولیه داخلی، شرکتهای تولیدکننده این مواد، آن را بهصورت نقد عرضه میکنند یا زمان بسیار کوتاهی برای تسویهحساب با قطعهسازان درنظر میگیرند. این درحالیاست که پرداختی خودروساز بهقطعهساز بعضا بیش از ۱۲۰ روز بهطول میانجامد.
به گزارش بنک مردم به نقل از اخبار خودرو،صنعتقطعه طی سالهای اخیر درگیر چالشهای بسیاری بوده و نوع و میزان این چالشها بسته بهشرایط اقتصادی و سیاسی کشور متفاوت بوده است. اما شاید درحالحاضر عمدهترین چالش این صنعت، تامین ارز و مواداولیه و گرانی روزافزون هریک از این دو شاخص مهم تولید باشد.با این وجود از ابتدای سال و با تحرکی که صنعتخودرو ایجاد کرده و افزایش تولیدی که در دستور کار قرار داده، موجب شده فعالیت قطعهسازان و زنجیرهتامین نیز رونقی بهخود گیرد. همچنین در سال جاری همزمان با افزایش قیمت مواداولیه داخلی، شرکتهای تولیدکننده این مواد، آن را بهصورت نقد عرضه میکنند یا زمان بسیار کوتاهی برای تسویهحساب با قطعهسازان درنظر میگیرند. این درحالیاست که پرداختی خودروساز بهقطعهساز بعضا بیش از ۱۲۰ روز بهطول میانجامد.افزایش تولید قطعه با وجود مطالبات سنگیندرهمین زمینه علیرضا عشقی، مدیرعامل شرکت دانشبنیان متالورژی پودر مشهد با اشاره بهافزایش تولید قطعات ناشی از افزایش تولید خودرو طی سال جاری به روزنامه «دنیایخودرو» میگوید: «طبیعتا با افزایش تولید خودروسازان، زنجیره تامین هم هرطور که شده قطعات را تامین میکند. اما مشکلی که دراین بین وجود دارد، بحث تامین ارز برای بخشی از مواداولیه است که تولید داخلی ندارد یا قطعات یدکی است. محدودیتها درسال جاری بیش از سال گذشته بوده و از همه مهمتر مشکل صنعتقطعه عدم تامین مطالبات از سوی خودروسازان است.»عدم همکاری بانکها با قطعهسازان و تکمیل سقف اعتباراتوی با بیان اینکه زنجیره تامین تولید را بالا برده، اما دریافت مطالبات از خودروساز بهموقع انجام نمیشود، تاکید میکند: «روزبهروز مطالبات ما از خودروسازان سنگینتر میشود و این مساله ادامه تولید را در ماههای آتی با مشکل جدی مواجه خواهد کرد. با این میزان تورمی که وجود دارد و با توجه بهپرداختی که درظاهر ۶۰ روزه است، اما درعمل ۱۲۰ روزه نیز انجام نمیشود، شرکتها بهلحاظ نقدینگی تحلیل رفتهاند. یعنی درسیستم بانکی نیز قطعهسازان عملا نمیتوانند تسهیلات دریافت کنند.» مدیرعامل شرکت دانشبنیان متالورژی پودر مشهد با تاکید براینکه بانکها دیگر با قطعهسازان همکاری نمیکنند، میافزاید: «درگذشته خودروسازان بهمنظور پرداخت بخشی از بدهیشان بهقطعهسازان چک پرداخت میکردند و با این کار میتوانستیم از سیستم بانکی خرید دین کنیم؛ اما درحالحاضر سقف اعتباری پر شده وسیستم بانکی نیز سقف را افزایش نمیدهد.»پرداخت ۱۲۰ روزه و تاثیر تورم روی ارزش پول قطعهسازاناین فعال صنعتقطعه با بیان اینکه درحالحاضر با بحران نقدینگی در صنعتقطعه مواجهیم، درخصوص اثرگذاری تورم روی پرداختی ۱۲۰ روزه بهقطعهسازان و کاهش ارزش پول میگوید: «از طریق انجمن همگن قطعهسازی کشور و همچنین بهصورت مستقل با خودروسازان مذاکراتی دراینخصوص انجام شده است. اما باتوجه بهاینکه قیمت خودرو درمقایسه با میزان تورم افزایش پیدا نکرده، خودروسازان هنوز درخصوص افزایش قیمت بهما چیزی اعلام نکردهاند.» عشقی اظهار میکند: «طی سال گذشته نیز بهمنظور افزایش قیمت قطعات گفتوگوی مفصلی با خودروسازان داشتیم؛ اما خودروساز اعلام میکند زمانی که قیمت خودرو مطابق تورم افزایش نیافته، چگونه میشود قیمت قطعات را با تورم هماهنگ کرد؟!»استقبال از قیمتگذاری توسط بازار و خودروسازانمدیرعامل شرکت دانشبنیان متالورژی پودر مشهد با بیان اینکه این یک چالش بزرگ بین خودروساز، شورایرقابت و ... بهوجود آورده است، اظهار میکند: «تعابیر مختلفی دراینخصوص وجود دارد. اینکه تولید خودرو انحصاری است، شورای رقابت قیمتگذاری میکند و مواردی از این قبیل. اما مجموعه صنعتخودرو، زنجیره تامین و قطعهسازان از اینکه قیمتگذاری از دستور کار شورایرقابت خارج شود و قیمت توسط بازار و خودروساز تعیین شود، استقبال میکنند.»افزایش قیمت مواداولیه تسریع در تسویه حسابعشقی تاکید میکند: «بههرحال همه با تورم زندگی میکنند و قیمت قطعات نیز باید با تورم افزایش یابد. همچنین قیمت مواداولیه هم بهلحاظ قیمتی و هنگام تسویهحساب همگـــــام با تورم افزایش یافته است و وقتی ما نمیتوانیم مطالـــــباتمان را از خودروساز دریافت کنیم و افزایش نرخ معقول را از طرف خودروساز انتظار داشته باشیم، چگونه میتوانیم تولید قطعه را افزایش دهیم؟!»