دلار ۱۵ هزار تومانی یعنی ورشکستگی بانک ها و سقوط بورس

  • ۱ بهمن ۱۳۹۹
  • 2457

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: با آنکه چند روزی است قیمت ارز و سکه در بازار سیر نزولی را می پیماید اما امروز نرخ این کالاها بدنبال ناتوانی در مدیریت قیمت ها در بازار بدون هیچ دلیلی روندی افزایشی به خود گرفت.

به گزارش بانک مردم به نقل از خبرگزاری بازار؛ قیمت انواع ارز امروز افزایشی شد و دلار دوباره به کانال ۲۲ هزار تومان بازگشت. افزایش قیمتی که خیلی ها معتقد بودند دلار در روزهای آینده تا زیر ۲۰ هزار تومان هم می رود. کارشناسان معتقدند؛ نوسان قیمت ارز و کاهش بهای آن در بازار به دلیل حضور رئیس جمهوری منتخب آمریکا امروز برای شرکت در مراسم تحلیف است.

البته دلایل دیگری چون وعده رئیس جمهور در رسیدن قیمت دلار به ۱۵ هزار تومان، احتمال آزاد شدن ارزهای بلوکه شده ایران در خارج از کشور به همراه رفع احتمالی تحریم هانیز  برکاهش نرخ ارز در بازار تاثیر گذار شده است.

دلاری که قیمت آن در اواسط ماه گذشته به مرز ۳۰ هزار تومان رسیده بود اما نرخ آن از هفته گذشته روندی کاهشی به خود گرفت تا جایی که روز گذشته دلار در کانال ۲۱ هزار تومان قرار گرفت. امروز قیمت ها در بازار ارز و طلا دوباره دچار تغییر شد و نرخ این کالاها سیر صعودی به خود گرفتند.

نرخ ارز باید با شیب ملایم کاهشی می شدکامران ندری، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری« بازار» درباره علت افزیش نرخ ارز و سکه در روز جاری به نسبت سیر نزولی قیمت این کالاها در چند روز گذشته، گفت: هر چند در چنین شرایطی نرخ ارز باید روندی نزولی با شیب ملایم داشته باشد اما نوسان قیمت ها در بازار امری طبیعی است.

سرعت کاهش نرخ ارز و سکه در چند روز گذشته بسیار بالا بود این شیب تند به دلیل اینکه هنوز اتفاق خاصی در تصمیم گیری های اقتصادی و یا روابط بین المللی ایجاد نشده است غیر طبیعی بود، بنابراین وقتی قیمت ها با سرعتی بالا در بازار نزولی می شود امکان بازگشت قیمت ها نیز وجود دارد

وی به شیب تند کاهش قیمت ها در بازار ارز و سکه طی یکی دو هفته اخیر اشاره کرد و گفت: سرعت کاهش نرخ ارز و سکه در چند روز گذشته بسیار بالا بود این شیب تند به دلیل اینکه هنوز اتفاق خاصی در تصمیم گیری های اقتصادی و یا روابط بین المللی ایجاد نشده است غیر طبیعی بود. بنابراین وقتی قیمت ها با سرعتی بالا در بازار نزولی می شود امکان بازگشت قیمت ها نیز وجود دارد.

سقوط قیمت ها در بازار ارز هیجانی بود!این کارشناس مسائل اقتصادی رشد حدود ۱۰۰۰ تومانی قیمت دلار در روز جاری را بی دلیل ندانست و گفت: البته نباید هر روز شاهد افت شدید قیمت دلار در بازار بود چرا که هنوز اتفاقی نیفتاده است که نرخ ارز اینگونه به شدت در بازار کاهشی شود. اما در کل قیمت ارز باید در محدوده ۲۲ تا ۲۵ هزار تومان مدیریت شود و چنانچه بخواهیم نرخ این کالای سرنوشت ساز در اقتصاد کشور منطقی شود سیاست گذاری ها باید طوری باشد که نرخ ارز روزانه با شیب ملایم و بسیار کمی در حرکت رو به پایین باشد.

تا زمانی که خبری موثق از لغو تحریم ها و یا بازگشت ارزهای بلوکه شده ایران در خارج از کشور شنیده نشود سقوط قیمت دلار هیجانی است و احتمال بازگشت آن وجود دارد

ندری خاطرنشان کرد: تا زمانی که خبری موثق از لغو تحریم ها و یا بازگشت ارزهای بلوکه شده ایران در خارج از کشور شنیده نشود سقوط قیمت دلار هیجانی است و احتمال بازگشت آن وجود دارد.

قیمت دلار به ۱۵ هزار برسد بورس نابود می شودوی افزود: کاهش قیمت دلار به زیر ۲۰ هزار تومان هم شرایط خاص خود را می خواهد چرا که اقتصاد هر کشوری منوط به قیمت منطقی دلار است به طور مثال اگر قیمت دلار به ۱۵ هزار تومان ( وعده روحانی ) برسد بورس بیش از این سقوط می کند و خیلی از بانک ها و شرکت های بیمه ورشکسته خواهند شد.

رسیدن نرخ دلار به قیمت تعادلی نیازمند سیاست گذاری درست کارشناسان و دست اندرکان بانک مرکزی و دولت است، بنابراین روند کاهشی نرخ ارز باید با شیبی ملایم مدیریت می شد چرا که سقوط یکباره نرخ ارز طی چند روز بازار ارز را پس از گذشت چند روز دوباره نوسانی می کند

این کارشناس اقتصادی اظهارداشت:رسیدن نرخ دلار به قیمت تعادلی نیازمند سیاست گذاری درست کارشناسان و دست اندرکاران بانک مرکزی و دولت است، بنابراین روند کاهشی نرخ ارز باید با شیبی ملایم مدیریت می شد چرا که سقوط یکباره نرخ ارز طی چند روز بازار ارز را پس از گذشت چند روز دوباره نوسانی می کند.

دلار باید با نرخ  ۲۲ هزار تومانی تثبیت شودعضو سابق پژوهشکده بانک مرکزی در ادامه به تجربه تلخ جهش قیمت ها در بازار سرمایه اشاره کرد و اظهارداشت: همچنان که قیمت سهام دراوایل سال جاری بشدت بالا رفت اما به دلیل مدیریت ناکارآمد و سیاست گذاری های غلط پس از گذشت چند ماه این بازار با افت شدید قیمت سهام مواجه شد بنابراین برای رسیدن به قیمت تعادلی هر کالایی، مدیریت بازار و نرخ تثبیتی بسیار حائز اهمیت است.

ندری اضافه کرد: طی چند روز گذشته قیمت دلار روزانه بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ تومان کاهش بود و ظرف یک هفته حدود ۵ هزار تومان قیمت دلار پایین آمد این در حالی است که روند نزولی در بازار باید بسیار آرام و با شیب کندی صورت گیرد.

قیمت دلار باید بین ۲۲ تا ۲۵ هزارتومان باشد و از این رقم بالاتر نرود اما چنانچه موفقیت هایی در مذاکرات احتمالی برای رفع تحریم ها با حفظ چارچوب ها و بازگشت آمریکا به برجام حاصل شود با توجه به فروش ۲ میلیلون ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز و نیز ارتباط با دنیا در کنار بازگشت ارزهای بلوکه شده سیر نزولی نرخ ارز تا زیر ۲۰ هزار تومان منطقی است

این کارشناس مسائل اقتصادی اضافه کرد: قیمت دلار باید بین ۲۲ تا ۲۵ هزار تومان باشد و از این رقم بالاتر نرود اما چنانچه موفقیت هایی در مذاکرات احتمالی برای رفع تحریم ها با حفظ چارچوب ها و بازگشت آمریکا به برجام حاصل شود با توجه به فروش ۲ میلیلون ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز و نیز ارتباط با دنیا در کنار بازگشت ارزهای بلوکه شده سیر نزولی نرخ ارز تا زیر ۲۰ هزار تومان منطقی است.

بازگشت دلار به کانال ۲۲ هزار تومان به گزارش بازار، قیمت دلار امروز در بازار ۲۲ هزار و ۳۰۰ تومان، قیمت یورو ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام شده است. با افزایش نرخ ارز در بازار آزاد قیمت این کالا در صرافی بانک ها نیز افزایشی شد طوری که در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل روندی افزایشی به خود گرفت. با این وجود، قیمت فروش دلار در صرافی بانک ها ۲۲ هزار و ۵۰ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۰ هزار و ۷۹۰ تومان تعیین شده است. همچنین قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۶ هزار و ۷۵۰  تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۵ هزار و ۲۵۰ تومان اعلام شده است.

افزایش نرخ ارز در بازار قیمت سکه و طلا را نیز تحت تاثیر قرار داد آنگونه که در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار امروز در بازار هرگرم ۹۹۱ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۵۱۰ هزار تومان است

افزایش نرخ ارز در بازار قیمت سکه و طلا را نیز تحت تاثیر قرار داد آنگونه که در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار امروز در بازار هر گرم ۹۹۱ هزار تومان، قیمت سکه تمام ‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۵۱۰ هزار تومان است. این در حالی است که قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار روز گذشته در بازار ۹۴۶ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌ بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۱ هزار و ۴۰۰ تومان رقم خورد. علاوه بر این قیمت نیم ‌سکه بهار آزادی نیز امروز ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع‌ سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان تعیین و فروخته می شود. قیمت طلای ۲۴عیار نیز هر گرم یک ‌میلیون و ۲۸۳ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۲۹۵ هزار تومان ارزش ‌گذاری شده است.

افزایش نرخ رسمی ۳۱ ارز در اولین روز بهمن ماهبانک مرکزی نرخ رسمی ۴۷ ارز را برای امروز اعلام کرد که بر اساس آن نرخ پنج ارز کاهش و ۳۱ ارز افزایش یافت. نرخ ۱۱ ارز نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای امروز (چهارشنبه یکم بهمن ماه ۹۹) بدون تغییر نسبت به روز گذشته، ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با افزایش ۱۹۹ ریالی به قیمت ۵۷ هزار و ۳۴۰ ریال و هر یورو نیز با رشد ۱۹۸ ریالی به قیمت ۵۱ هزار و ۱ ریال اعلام شد.

منبع: خبرگزاری بازار

ثبت دیدگاه

ثبت