شروط بررسی درخواست سختی کار کارمندان بانک‌ها

  • ۱۴ بهمن ۱۳۹۹
  • 2111

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: مظفری گفت: اگر کارمندان بانک خواستار سخت و زیان‌آور محسوب شدن شغل خود باشند، به شرطی بررسی می‌شود که مشمول قانون کار و بیمه تامین اجتماعی باشند.

به گزارش بانک مردم و به نقل از فارس، علی مظفری مدیرکل بازرسی کار در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوالی مبنی بر تقاضا برای قرار گرفتن شغل بانکداری به ویژه در شرایط کرونایی جزو مشاغل سخت و زیان آور اعلام کرد: کارهای سخت و زیان آور باید شمولیت قانون کار داشته باشند و این کارها در دو بخش الف و ب تقسیم‌بندی می‌شوند. در بند الف کارهایی مشمول سخت و زیان آور می‌شوند که آلایندگی محیط کار آنها احراز ‌شود.وی تصریح کرد: در واقع مشاغلی از لحاظ فیزیکی و بهداشتی جزو مشاغل سخت و زیان آور رده‌بندی می‌شوند که محیط کار با مصوبه وزارت بهداشت جزو محیط‌هایی باشد که زیان آور است. مانند محیط‌هایی که کارگران با مواد شیمیایی و یا خطرناک سروکار دارند. چنین مشاغلی در شمول مشاغل الف هستند.وی افزود: مشاغل گروه ب، گروه‌هایی هستند که در آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان آور وجود دارند و در شورای معاونت کار بررسی می‌شوند مانند مشاغلی که مستلزم کار در ارتفاع یا فضای بسته و یا هر شغلی که بر اساس اندازه‌گیری‌های استاندارد در ظرفیت قانون مشاغل سخت و زیان آور قرار بگیرند.
قوانین مورد استناد مدیرکل بازرسی کار در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعیدر واقع ماده ۱ آیین‌نامه اجرایی بند (۵) جزء (ب) ماده واحده قانون اصلاح تبصره (۲) الحاقی ماده (۷۶) قانون اصلاح مواد (۷۲) و (۷۷) و تبصره ماده (۷۶) قانون تأمین اجتماعی مصوب ۱۳۵۴ و الحاق دو تبصره به ماده (۷۶) مصوب ۱۳۷۱ ـ مصوب ۱۳۸۰ـ موضوع تصویب‌نامه شماره ۱۵۳۶۵/ت۳۶۰۰۵هـ مورخ ۵/۲/۱۳۸۶ است. بر اساس این قوانین مشاغل به دو گروه الف و ب تقسیم بندی می‌شوندکگروه الف: مشاغلی که صفت سخت و زیان آوری با ماهیت شغل وابستگی دارد، اما می توان با به کارگیری تمهیدات بهداشتی ، ایمنی و تدابیر مناسب توسط کارفرما سختی و زیان آوری آن ها را حذف نمود .گروه ب : مشاغلی که ماهیتاً سخت و زیان آور بوده و با به کارگیری تمهیدات بهداشتی ، ایمنی و تدابیر فنی توسط کارفرما‌، صفت سخت و زیان آوری آن ها کاهش یافته ولی کماکان سخت و زیان آوری آن ها حفظ می‌شود .

* درخواست کارمندان بانک‌ها به چه شروطی بررسی می‌شود؟

مظفری در ادامه گفت: در مورد شغل بانکداری را هم می‌توان بررسی کرد و ادله کسانی که ادعا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند شغل بانکداری جزو شغل‌های سخت و زیان آور است بررسی می‌شود. اما این کار دو شرط اساسی دارد. اولا اینکه کارمند بانک مشمول قانون کار باشد و ثانیا مشمول بیمه تأمین اجتماعی باشند. زیرا بر اساس قانون سازمان تأمین اجتماعی پذیرش مشاغل سخت و زیان آور مشروط به احراز پوشش بیمه‌ای تأمین اجتماعی و قانون کار است.مظفری اضافه کرد: اگر یک شغل جزو مشاغل سخت و زیان آور باشد یک و نیم برابر مشاغل عادی تلقی می‌شود و بنابراین کارگری که در مشاغل سخت و زیان آور ۲۰ سال کار کند به اندازه سابقه ۳۰ ساله محاسبه می‌شود.مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد اینکه کارمندان بانک‌های دولتی و یا خصوصی جزو مشاغل سخت و زیان آور قرار می‌گیرند، گفت: بانک‌ها معمولا تابع قوانین خاص خود بودند. اما از چند سال قبل برخی از بانک‌ها تابع قانون کار و تأمین اجتماعی شدند. بنابراین اگر کارمندان بانک تابع قانون کار و پوشش تأمین اجتماعی باشند می‌توانند تقاضای خود برای شغل سخت و زیان آور بودن شغل را مطرح کنند که اگر در کمیته مربوطه احراز شود، می‌تواند از آن به بعد جزو مشاغل سخت و زیان آور محسوب شود؛ اما آنچه که قانون تأمین اجتماعی به آن تأکید دارد، شمولیت یک شغل در قانون کار و تأمین اجتماعی است.مظفری گفت: برخی از بانک‌ها از مدتی قبل تبدیل وضعیت شدند و بنابراین سنواتی که قبل از آن کار کرده‌اند نمی‌تواند جزو قانون کار حساب شود و از آن به بعد اگر کارمندان آن بانک‌ها جزو شمول قانون کار و تأمین اجتماعی قرار گرفتند می‌توانند تقاضای سخت و زیان آور بودن کار خود را مطرح کنند.وی در مورد این که کارگران چگونه می‌توانند تقاضای سختی کار را عنوان کنند گفت: در صورت شمولیت قانون کار و تأمین اجتماعی می‌توانند در مراکز استان‌ها به ادارات کار مراجعه کنند و یا به سامانه مربوطه به نشانی https://www.mcls.gov.ir/fa/hard-  مراجعه کرده و درخواست خود را ارائه کنند، اما باز تأکید می‌کنم پیش نیاز اصلی آن قرار گرفتن در شمول قانون کار و پوشش تأمین بیمه اجتماعی است.

ثبت دیدگاه

ثبت