چک‌های قدیمی به روال قبلی پذیرش و پردازش می‌شود

  • ۱۶ فروردین ۱۴۰۰
  • 2076

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: سخنگوی اجرای قانون جدید چک با اعلام توزیع دسته چک‌های جدید در بانک‌ها، گفت: امکان ثبت چک با هر کارت بانکی فراهم شد و لازم نیست تطابقی بین بانک صادرکننده چک و کارت وجود داشته باشد.

به گزارش بانک مردم و به نقل از ایبنا، آمنه نادعلیزاده با بیان اینکه از ۵ فروردین ۱۴۰۰ ماده ۲۱ مکرر قانون صدور چک اجرایی و از آن تاریخ هم دسته چک‌های جدید با رنگ بنفش و عبارت تاکیدی «کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است» در شبکه بانکی توزیع شده است.وی تصریح کرد: در ابتدای مطرح شدن قانون جدید چک محدودیتی وجود داشت مبنی بر اینکه زمان ثبت چک، کارت بانکی باید متعلق به همان بانکی باشد که چک آن صادر می شود و باید تطابق لازم را دارا می بود. در حال حاضر برای رفاه حال مردم و تسهیل خدمت دهی، مشتریان می توانند با هر کارت بانکی، چک خود را ثبت کنند و لازم نیست تطابقی بین بانک صادرکننده چک و بانک صادرکننده کارت وجود داشته باشد.وی افزود: توزیع چک‌های جدید همچنان ادامه دارد و به مرور نیز به حجم اطلاعاتی که در سامانه صیاد تجمیع می‌شود، اضافه خواهد شد. البته نرخ تغییرات کُند است چرا که با نوعی همزیستی روبرو هستیم و چک های قبلی کماکان دارای اعتبار هستند.سخنگوی اجرای قانون جدید چک با تاکید براینکه شبکه بانکی کشور آمادگی لازم در این خصوص را دارد، اظهار کرد: بانک ها درگاه هایی شامل اینترنت بانک یا همراه بانک خودشان را به سامانه صیاد مجهز کردند و به مشتریان اعم از حقیقی و حقوقی خدمت رسانی می کنند. علاوه بر درگاه های بانکی، اپلیکیشن های پرداخت نیز فعال شده اند که در حال حاضر ۴ اپلیکیشن بزرگ شبکه بانکی فعال هستند. مشتریان می تواند برای اطلاع از این ۴ اپلیکیشن به سایت شرکت شاپرک مراجعه کنند.
نادعلیزاده گفت: چک‌های قدیمی می تواند به روال سابق خود پذیرش و پردازش شود و هیچ خللی هم در فرآیند پردازش چک‌های قدیمی رخ نداده است، اما بانک مرکزی به زودی چک‌های قدیمی را در فرجه زمانی مناسب جمع‌آوری خواهند کرد که البته هنوز این زمان تعیین و اعلام نشده است؛ بنابراین مردم نباید نگران دسته چک های قدیمی خود باشند.وی با بیان اینکه چک های جدید نباید در وجه حامل صادر شوند و در واقع سامانه صیاد اجازه صدور در وجه حامل را نخواهد داد، افزود: مردم دقت کنند که چک‌های بنفش حتما باید در سامانه صیاد ثبت شده باشند و اگر این‌گونه نبود از دریافت چک خودداری کنند چرا که در صورت عدم ثبت چک در سامانه صیاد، بانک وجه چک را پرداخت نمی‌کند و ممکن است گیرنده چک متضرر شود.

ثبت دیدگاه

ثبت