ساعت کاری بانک‌ ها تغییر کرد؟

  • ۱۲ خرداد ۱۴۰۰
  • 6356

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: ناهماهنگی در ارائه خدمات بانکی این شبهه را برای عموم جامعه ایجاد کرده است که ساعات کار بانک ها با تغییراتی مواجه شده است.

 به گزارش بانک مردم و به نقل از باشگاه خبرنگاران، شنیده ها و مشاهدات میدانی از برخی بانک ها سطح شهر تهران، خبر از بی انضباطی های ریز و درشتی می دهد. مواردی که هرچند کوچک اما منجر به نارضایتی جامعه از عملکرد آن هاست.
چند روز گذشته برخی از مخاطبان، از عدم رعایت قوانین بانکی در زمان درخواست خدمات از متصدی چند بانک دولتی و خصوصی خبر دادند.گویا چندین بانک در اجرای زمان ساعت کار حضور کارکنان، کم کاری کرده و درب شعب خود را بدون رعایت دستور العمل بانک مرکزی و شورای هماهنگی بانک های دولتی و خصوصی زودتر از موعد به روی مشتریان خود می بندند.
به همین منظور به چند بانک در سطح مختلف شهر سری زدیم که متاسفانه علاوه بر صدق این موضوع و بسته شدن درب های بانک در ساعت ۱۲ظهر، با موارد دیگری نیز رو به رو شدیم. مواردی نظیر درخواست کپی شناسنامه، کارت ملی، حای در برخی موارد درخواست سند مالکیت برای افتتاح حساب که جای بسی تامل داشت.

برای افتتاح حساب بانکی کپی مدارک هویتی لازم نیست

سال ۹۸ در جلسه شورای عالی مقابله با جرائم پولشویی و تامین مالی تروریسم، بنا بر تصمیم اعضا مقرر شد، نسبت به حذف دریافت تصویر از مدارک هویتی شهروندان در سیستم بانکی کشور، اقدامات لازم صورت گیرد. با این تصمیم الزام ارائه کپی مدارک هویتی در بانک‌ها لغو شد اما براساس ضوابط و مقررات و الزامات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مشتریان باید اصل مدارک هویتی را برای انجام امور بانکی به بانک‌ها ارائه کنند.بر این اساس مشتریان برای دریافت هرگونه خدمات بانکی غیر پایه نظیر واریز و برداشت نقدی و …، ضرورت دارد کارت ملی خود را به همراه داشته باشند. همچنین ارائه خدمات پایه مانند افتتاح حساب، پرداخت تسهیلات و … نیز طبق روال معمول با دریافت کارت ملی همراه با شناسنامه یا گواهینامه منقضی نشده یا گذرنامه معتبر انجام می‌شود. برای اتباع خارجی متقاضی دریافت خدمات بانکی نیز ارائه مدرک شناسایی معتبر و شماره فراگیر الزامی است.این قانون به ابلاغ سازمان اداری و استخدامی نیز رسید و بانک ها باید برای افتتاح حساب تنها به دریافت کارت ملی هوشمند یا کارت ملی فرد تمکین کنند اما مشاهدات میدانی از این بانک ها چیز دیگری را نشان می دهد.برخی از بانک ها نیز با سوء استفاده از شرایط خاص کرونایی از ارائه خدمات بهتر به مشتریان پرهیز می کنند و همین امر منجر شده تا روال کاری بسیاری از افراد با چالش مواجه شود. گفته می شود برخی از شعب بانک ها دولتی با اعمال سلیقه از افتتاح حساب در شعب در برخی از ساعات روز(۱۱تا۱۳) به بهانه کمبود نیرو خودداری می کنند و این مورد نیز نمونه بارز قانون گریزی به شمار می رود.

ساعت ارائه خدمات به شعب بانکی مشخص شد

علیرضا قیطاسی، دبیر کل شورای هماهنگی بانک های دولتی و نیمه دولتی در واکنش به این بی انضباطی ها می گوید: طبق مصوبه ستاد ملی مقابله یا کرونا ساعت کاری بانک ها از ۷.۳۰ تا ۱۴.۳۰ تعریف شده و بانک ها مکلفند از ساعت ۸ تا ۱۳.۳۰ به مشتریان خدمات ارائه کنند.البته لازم به ذکر است طبق مصوبه بانک مرکزی بانک ها مکلف به ارائه سرویس به آخرین مشتری درون شعبه هستند و اتمام زودهنگام ارائه خدمات به مشتریان خلاف بخشنامه های اداری است.شاید این تخلفات یا ضعف عملکردها جزئی به نظر برسد اما تعداد زیادی از مردم در طول روز با چنین بی برنامگی ها رو به رو شده و همین امر در سایر موارد اقتصادی و اجتماعی آن ها تاثیر گذار خواهد بود. بنابر این انتظار می رود تا نهادها مسئول در این امر ورود کرده و نسبت به اجرای صحیح ساعات اداری هشدارهای لازم را به بانک ها و ادارات بدهند.

ثبت دیدگاه

ثبت