پرداخت ۲هزار و ۷۴۰هزار میلیارد ریال تسهیلات به بخش‌ های اقتصادی

  • ۱ تیر ۱۴۰۰
  • 6520

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی دو ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ به بخش‌های اقتصادی مبلغ ۲۷۴۰.۲ هزار میلیارد ریال است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۸۷۱.۱ هزار میلیارد ریال معادل ۴۶.۶ درصد افزایش داشته است.

به گزارش بانک مردم و به نقل از اقتصادآنلاین، جدول یک بیانگر هدف از دریافت تسهیلات پرداختی در بخش‌های اقتصادی طی دو ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ است. سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در کلیه بخش‌های اقتصادی طی دو ماهه ابتدای سال جاری مبلغ ۲۰۱۸.۶ هزار میلیارد ریال معادل ۷۳.۷ درصد کل تسهیلات پرداختی است. سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در دو ماهه ابتدای سال جاری معادل ۶۹۳.۵ هزار میلیارد ریال بوده است که حاکی از تخصیص ۳۴.۴ درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه درگردش کلیه بخش‌های اقتصادی (مبلغ ۲۰۱۸.۶ هزار میلیارد ریال) است.
ملاحظه می شود از ۸۶۸.۵ هزارمیلیارد ریال تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل ۷۹.۸ درصد آن (مبلغ ۶۹۳.۵ هزار میلیارد ریال) در تأمین سرمایه در گردش پرداخت شده است که بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تأمین منابع برای این بخش توسط بانک‌ها در سال جاری است. شایان ذکر است که همچنان باید در تداوم مسیر جاری، ملاحظات مربوط به کنترل تورم را نیز در نظر گرفت و همواره مراقب قدرت گرفتن پتانسیل تورمی ناشی از فشار تقاضای کل در اقتصاد نیز بود. بر این اساس ضروری است به افزایش توان مالی بانک‌ها از طریق افزایش سرمایه و بهبود کفایت سرمایه بانک‌ها، کاهش تسهیلات غیرجاری و بازگرداندن آنها به مسیر صحیح اعتباردهی بانک‌ها، افزایش بهره‌وری بانک‌ها در تامین سرمایه در گردش تولیدی، پرهیز از فشارهای مضاعف بر دارایی بانک‌ها و ترغیب بنگاه‌های تولیدی به سمت بازار سرمایه به عنوان یک ابزار مهم درتامین مالی طرح‌های اقتصادی (ایجادی)توجه ویژه‌ای کرد.

ثبت دیدگاه

ثبت