انتشار داده‌های آماری بانکداری اسلامی

  • ۱۹ تیر ۱۴۰۰
  • 6761

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: داده‌های آماری بانکداری اسلامی توسط IFSB برای سه ماهه چهارم ۲۰۲۰ منتشر شد.

به گزارش بانک مردم و به نقل از ایبِنا براساس گزارشی از پورتال بانکداری اسلامی، اطلاعات آماری مربوط به سلامت مالی و رشد نظام بانکداری اسلامی تا پایان سال ۲۰۲۰، برای کشورهای عضو در بانک اطلاعاتی هیئت خدمات مالی اسلامی IFSB منتشر شده است.

با توجه به ضرورت دسترسی به جدیدترین داده‌های بانکی و ارائه تحلیل‌های مناسب، پروژه PSIFIs [2] به منظور جمع‌آوری شاخص‌های مالی اسلامی (ساختاری و احتیاطی) توسط IFSB از سال ۲۰۱۱ آغاز شده است.  این مجموعه، نوزدهمین انتشار داده‌های آماری بانک‌های اسلامی است که در پایگاه اطلاعاتی هیئت خدمات مالی اسلامی قرار گرفته است و شاخص‌های مالی ۲۵ کشور (افغانستان، بحرین، بنگلادش، برونئی، مصر، اندونزی، ایران، اردن، عراق، قزاقستان، کویت، قرقیزستان، لبنان، لیبی، مالزی، نیجریه، عمان، پاکستان، فلسطین، قطر، عربستان سعودی، سودان، ترکیه، امارات متحده عربی و انگلستان) را در بازه زمانی سال ۲۰۱۳ تا سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ میلادی (فصلی) تحت پوشش قرار می‌دهد.

به گفته دکتر بیلو لاوال دانباتا، دبیر کل هیئت خدمات مالی اسلامی، پروژه PSIFIs، توانسته است با تمرکز بر دقت و کیفیت داده‌ها، مجموعه‌ای از صورت‌های مالی را برای تسهیل اعتبارسنجی و دریافت چشم‌اندازی دقیق از ساختار مربوط به فعالیت‌های مالی اسلامی درکشورهای مختلف فراهم نماید. در این راستا، فاز پنجم پروژه PSIFIs، همزمان با چالش‌های جهانی ناشی از پاندمی ویروس کرونا از ابتدای سال ۲۰۲۰ آغاز شده است و انتشار اطلاعات آماری برای سایر بخش‌ها از جمله بیمه اسلامی و بازار سرمایه اسلامی را تحت پوشش قرار می‌دهد و این اقدامات، زمینه را برای ایجاد یک پایگاه داده‌ای پایدار و جامع برای صنعت خدمات مالی اسلامی فراهم خواهد نمود.

هیئت خدمات مالی اسلامی این سطح از موفقیت را ناشی از حمایت شدید اعضای کارگروه کشورهای عضو در راستای گردآوری، ارسال و انتشار داده‌ها می‌داند. امید است اقدامات جدید مدنظر در برنامه فوق بتواند با افزایش سطح دسترسی و استفاده از داده‌های این پایگاه اطلاعاتی، امکان ارزیابی تأثیر بحران موجود بر ثبات و رشد بخش مالی اسلامی را بیش از پیش فراهم نماید.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت اطلاعات تکمیلی به این نشانی مراجعه نمایند.

ثبت دیدگاه

ثبت