نگرانی ها از تتر سومین رمزارز جهان

  • ۱۹ تیر ۱۴۰۰
  • 7898

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: تتر سومین ارز رمزنگاری شده جهان از نظر ارزش بازار محسوب می‌شود که نگرانی برخی اقتصاددانان از جمله یکی از اعضای فدرال رزرو در رابطه با آینده این رمز را برانگیخته است.

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، اریک روزنگرن رییس بانک فدرال بوستون ماه گذشته زنگ خطری را درباره تتر به صدا درآورد و آن را خطر بالقوه ثبات مالی خواند. همزمان برخی از سرمایه‌گذاران بر این باورند که از دست دادن اطمینان به تتر می‌تواند «قوی سیاه» بازار رمزنگاری باشد، یعنی اتفاقی غیرقابل پیش بینی که می‌تواند به شدت بر بازار تاثیر بگذارد.
به گزارش بانک مردم و به نقل از اقتصادآنلاین، مسائل مربوط به تتر پیامدهای قابل توجهی در بازارهای نوپای رمزنگاری دارد و اقتصاددانان به طور فزاینده‌ای نگران هستند که بازارهای فراتر از ارزهای دیجیتال را تحت تاثیر قرار دهد. اجازه بدهید نگاهی به این مساله داشته باشیم:

تتر چیست؟

به احتمال زیاد شما چیزهایی درباره بیت‌کوین شنیده و یا اخباری درباره آن خوانده‌اید، اما تتر چطور؟
تتر هم مانند بیت‌کوین یک ارز رمزنگاری شده است. در واقع تتر سومین رمزارز جهان از دیدگاه ارزش بازار است. اما با این حال با بیت‌کوین و سایر ارزهای مجازی تفاوت‌هایی دارد. تتر در واقع در دسته استیبل کوین‌ها قرار می‌گیرد. استیبل کوین‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که به یک ارز دارایی ثابت مانند دلار آمریکا برای حفظ ارزش پایدار متصل هستند و این بر خلاف اکثر رمزارزهاست که بی ثبات هستند. به عنوان مثال بیت‌کوین در ماه آوریل به بالاترین سطح قیمت معاملاتی خود یعنی نزدیک ۶۵ هزار دلار رسید اما از آن زمان تا به امروز ارزش آن تقریبا نصف شده است.
تتر اساسا به گونه‌ای طراحی شده که به دلار متصل است، در حالی که دیگر رمزارزهای پایه اغلب از نظر ارزشی دارای نوسان هستند. قیمت تتر معمولا معادل یک دلار است. هر چند همیشه اینگونه نیست و تزلزل در ارزش تتر در گذشته موجب جلب سرمایه‌گذاران به سمت این رمزارز شده است.معامله‌گران بازار رمزارزها معمولا برای خرید رمزارزهای پایه از گزینه تتر به عنوان یک جایگزین بازار پول استفاده می‌کنند. این اساسا راهی را برای آنها فراهم می‌کند تا در دوران بی ثباتی در بازار رمزارزها به دنبال دارایی باثبات‌تر و امن‌تری باشند.با این حال بازار رمزارزها تنظیم نشده و بسیاری از بانک‌ها به دلیل میزان ریسک پذیری موجود، از تجارت با مبادلات ارز دیجیتال خودداری می‌کنند و در اینجاست که تمایل به ورود کوین‌های باثبات به بازار افزایش می‌یابد.

چرا تتر بحث برانگیز است؟

برخی از سرمایه‌گذاران نگران آن هستند که تتر ذخایر کافی دلاری برای وصل شدن به دلار یا به اصطلاح دلار پگ نداشته باشد. در ماه می، تتر ذخایر پایدار استیبل کوین خود را شکست و نشان داد که تنها بخشی از دارایی‌های این شرکت – به طور دقیق ۲.۹ درصد- نقدی است در حالی که اکثریت قریب به اتفاق دارایی آن در فاکتورهای تجاری و به عبارت دیگر بدهی کوتاه مدت و بدون ضمانت است.به گفته جی پی مورگان، این امر تتر را در میان ۱۰ شرکت از بزرگترین دارندگان فاکتورهای تجاری در جهان قرار می‌دهد. در چنین حالتی تتر بدون هیچ قانونی با صندوق‌های سنتی بازار پول مقایسه شده است.تتر با بیش از ۶۰ میلیارد دلار توکن در گردش، سپرده بیشتری نسبت به بسیاری از بانک‌های ایالات متحده در اختیار دارد. مدت‌هاست که نگرانی‌هایی در رابطه با استفاده از تتر برای دستکاری در قیمت بیت‌کوین وجود دارد. بر اساس این مطالعه ادعا می‌شود که این رمزارز برای حمایت از بیت‌کوین در هنگام کاهش قیمت کلیدی در تغییرات قیمتی سال ۲۰۱۷ موثر بوده است.

سرایت به بازار

تحلیل‌گران جی‌پی‌مورگان پیشتر هشدار داده بودند که از دست دادن ناگهانی اعتماد در تتر می‌تواند منجر به شوک شدید نقدینگی در بازارهای گسترده رمزارزها شود. اما همزمان این نگرانی وجود دارد که افزایش ناگهانی تتر می‌تواند منجر به سرایت به بازار شود و دارایی‌های فراتر از بازار رمزارزها را تحت تاثیر قرار دهد.در ماه ژوئن، روزنگرن از تتر و سایر استیبل‌کوین‌ها به عنوان یکی از چندین خطر بالقوه برای ثبات مالی نام برد، وی همچنین افزود: استیبل‌کوین‌ها روز به روز محبوبیت بیشتری می‌یابند.هفته گذشته فیچ ریتینگ هشدار داد که خرید ناگهانی توکن‌های تتر می‌تواند بازارهای اعتباری کوتاه مدت را بی‌ثبات کند.این آژانس رتبه‌بندی اعتبار ایالات متحده در گزارش خود آورده است: خطر کمتری توسط کوین‌هایی ایجاد می‌شود که تحت حمایت دارایی‌های با قابلیت نقد شوندگی بالا و ایمن قرار دارند. اگرچه ممکن است هنوز مقامات نگرانی‌هایی در رابطه با این مساله داشته باشند که این اثرات جهانی و یا سیستمی باشد. در حالی که استیبل‌کوین‌ها از ذخایر کوچک استفاده و یا تخصیص دارایی با ریسک بالاتر را تصویب می‌کنند و از همین رو ممکن است با خطر بیشتری مواجه شوند.در پایان گفتنی است که تتر تنها استیبل‌کوین موجود در بازار نیست اما بدون تردید قدرتمندترین و محبوب‌ترین استیبل‌کوین به شمار می‌رود. از دیگر استیبل‌کوین‌ها می‌توان به یواس‌دی‌کوین USD Coin و بایننس یو‌اس‌دی Binance USD اشاره کرد.

ثبت دیدگاه

ثبت