رمز مقاومت بانک مرکزی در برابر تکانه‌ های تورمی استقلال است

  • ۴ مرداد ۱۴۰۰
  • 2377

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: ارزی اسبق بانک مرکزی، استقلال این نهاد سیاست‌گذار را راهکار مقاومت در برابر بروز تکانه‌های تورمی و همچنین تقاضاهای دستگاه‌ها که تورم زا خواهد بود دانست.

به گزارش بانک مردم و به نقل از ایبنا؛ سیدکمال سیدعلی، معاون ارزی اسبق بانک مرکزی درباره بروز تورم های بالا در کشور و تاثیر عملکرد نظام بانکی در این زمینه، گفت: بانک مرکزی در دوره‌های اخیر مستقیما نسبت به چاپ پول کمتر اقدام کرده است، اضافه برداشتی هم که از سیستم بانکی به صورت غیر مستقیم صورت گرفته به تورم مورد اشاره در سوال دامن زده و دلیل عمده افزایش نقدینگی و پایه پولی کشور نیز همین مسئله است.
وی در ادامه اضافه کرد: موضوع نظارت بانک مرکزی بر اضافه برداشت‌ها خصوصا در مورد بانک‌هایی که نیمه دولتی به حساب می‌آیند بسیار حائز اهمیت است، زیرا گرچه این گروه از بانک‌ها اعلام کردند که فعالیت آن‌ها شکل خصوصی دارد، اما بر میزان برداشت‌های خود می‌افزایند  و برای کشور مشکل‌زا می‌شوند.معاون ارزی اسبق بانک مرکزی درباره راهکاری برای یافتن مسیری جهت حل این مشکل اظهار داشت: نظارت بانک مرکزی در این زمینه باید بیشتر باشد. این امکان وجود دارد که بخشی از بانک‌ها به دلیل ترس از تحمیل جرائم زیاد کمتر به این سمت حرکت کنند، ولی باید این نکته را هم مورد توجه قرار داد آن گروه از بانک‌هایی که مدیرانشان را به نحوی دولت (وزیر اقتصاد و غیره) تعیین می‌کند، ابایی برای اضافه برداشت‌ها ندارند.
سیدعلی در ادامه تاکید کرد: مسئله مهم در این میان احتمال صدور دستور از سوی دولت برای ارائه وام جهت فلان پروژه است که به این ترتیب اضافه برداشت صورت می‌گیرد، خصوصا آنکه کسری بودجه هم عمدتا از همین طریق امکان‌پذیر می‌شود. به این معنا که سیستم دستوری کماکان مسائلی را به بانک‌ها اعمال می‌کند که نتیجه آن افزایش نقدینگی و بارتورمی در کشور است.
وی در این خصوص که با این حساب نظارت بانک مرکزی چندان جای بحث ندارد، یادآور شد: میزان نظارت و قدرت بانک مرکزی باید افزایش یابد که حداقل در برابر پرداخت‌های خصوصا بانک‎های نیمه دولتی مقاومت به خرج دهد تا در صورتی که بانک‌های خصوصی هم دست به این کارها زدند، موضوع اعلام ورشکستگی، مواخذه، تهدید و برخورد با جرائم به آن‌ها گوشزد شود.معاون ارزی اسبق بانک مرکزی در رابطه با توان بانک مرکزی جهت اجرایی ساختن این کارها بیان کرد: رییس بانک مرکزی باید مستقل باشد زیرا در این حالت است که توانایی مقاومت در برابر تقاضاهای بخش‌های مختلف را به دست خواهد آورد.سیدعلی در ادامه افزود: زمانی که رییس کل بانک مرکزی از طریق وزرایی انتخاب می‌شود که سهم‌خواه هستند و نگاه بخشی نه تورمی دارند، مشکل‌ به وجود می‌آید، بنابراین موضوع از نحوه انتخاب بانک مرکزی شروع می‌شود. به این معنا؛ چنانچه گروهی از اقتصاددانان یا در شورایی رییس کل بانک مرکزی انتخاب شود، این نهاد پولی راه خود را پیدا خواهد کرد.وی در این رابطه تصریح کرد: باید این نکته را هم مورد توجه قرا داد که شرایط کشور خاص است و در این وضعیت تحمیلاتی به بانک مرکزی صورت خواهد گرفت، اما چنانچه ساختار بانک مرکزی اصلاح شود، استقلال آن هم درست خواهد شد.

ثبت دیدگاه

ثبت