تبلیغات
میزان سود سپرده قانونی
موضوعدرصد
روزشمار8
کوتاه مدت11
سالیانه15
بیش از یکسالممنوع
دیدنی ها
آخرین اخبار پربازدید ها مهمترین ها
کد خبر : 168141 تاریخ انتشار : 17 شهریور 1400

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: بانک مرکزی الزامات مقرراتی ناظر بر سفارش‌دهنده تبلیغات را اعلام کرد.

به گزارش بانک مردم، بانک مرکزی با توجه به مفاد آیین‌نامه تبلیغات در حوزه پولی و بانکی کشور و سایر مستندات قانونی و مقرراتی، الزامات مقرراتی ناظر بر سفارش‌دهنده تبلیغات را اعلام کرد که مهم‌ترین آنها به شرح زیر است:

۱. انجام تبلیغات از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای معاند ممنوع است. مرجع تشخیص و اطلاع‌رسانی درخصوص این شبکه‌ها، کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارت اطلاعات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است.سفارش و انجام هرگونه تبلیغات به شبکه‌های ماهواره‌ای معاند ممنوع است.

۲. سفارش و انجام تبلیغات صرفاً توسط موسسات پولی و بانکی دارای اجازه نامه فعالیت از بانک مرکزی مجاز است.
تبصره: موسسه پولی و بانکی دارای اجازه نامه تأسیس و یا مجوز پذیره نویسی از بانک مرکزی موظف است قبل از انجام هرگونه تبلیغات مجوز لازم را از بانک مرکزی اخذ کند.

۳. انجام هرگونه تبلیغات توسط موسسه پولی و بانکی باید در چارچوب قوانین و مقررات حوزه پولی و بانکی کشور و بخشنامه‌ها و دستورات بانک مرکزی باشد. مرجع تشخیص در این خصوص بانک مرکزی است.

برای این منظور تمام موارد مندرج در «دستورالعمل ساماندهی تبلیغات قرض‌الحسنه پس‌انداز موسسات اعتباری و صندوق قرض‌الحسنه موسسات اعتباری» باید رعایت شود که بر این اساس:
-تبلیغات باید با رعایت کامل دستورالعمل اعطای جوایز به سپرده‌های قرض الحسنه پس انـداز (ریـالی- ارزی) انجام پذیرد.
-مؤسسه اعتباری/صندوق موظف است در تبلیغات خود مفهوم قرض‌الحسنه ومزایای آن را برای عمـوم مـردم اطلاع‌رسانی کند.
-تبلیغات باید صادقانه و با حفظ کرامت انسانی باشد.
– تبلیغات باید در جهت ارتقای فرهنگ نیکوکاری، فداکاری، ایجاد همبستگی بین عمـوم و همچنـین گسـترش عدالت مابین آحاد جامعه باشد.
– مؤسسه اعتباری / صندوق مکلف است در تبلیغات خود به اجر معنوی قرض‌الحسنه بیش ازمشوق‌هـای مـادی مرتبط با جوایز اعطایی به سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز بپردازد و بر فواید تأثیر تسهیلات قرض‌الحسنه در جهـت رفع نیازهای ضروری مردم وامور عام‌المنفعه آن برای آحاد جامعه تأکید کند.
– مؤسسه اعتباری /صندوق موظف است در تبلیغات خود آمار دقیق مربوط به چگونگی توزیع منابع قرض‌الحسنه درمناطق مختلف جغرافیایی را به عموم اطلاع‌رسانی کند.
– حداقل نیمی از هزینه تبلیغات (موضوع بند الف ماده ۴ دستورالعمل اعطای جوایز به سپرده‌های قـرض‌الحسـنه پس‌انداز (ریالی- ارزی) باید مصروف تشریح نحوه تخصیص منابع قرض‌الحسنه درمسـیرتسـهیلات قـرض‌الحسـنه شود. (تبصره) مؤسسه اعتباری/صندوق مکلف است درتبلیغات خود به چگونگی تخصیص منابع قرض‌الحسنه بیش ازاعطای جوایز بپردازد.
-مؤسسه اعتباری /صندوق موظف است هر سال گزارش عملکرد خود درخصوص اجرای ایـن دسـتورالعمل را حداکثر یک ماه پس از انجام قرعه‌کشی، به بانک مرکزی گزارش دهد.

۴. سفارش و انجام هرگونه تبلیغات شرکت‌های تعاونی اعتبار از طریق رسانه‌های عمومی، وسایل ارتباط جمعی و در فضای خارج از سازمان ممنوع است.

۵. استفاده از نشانه‌های متعلق به بانک و مؤسسه اعتباری در تبلیغات توسط شرکت‌های صرافی تضامنی ممنوع است.

۶. سفارش و انجام تبلیغات در خصوص تضمین سپرده‌ها فراتر از حدود مندرج در ضوابط موضوعه ممنوع است.

۷. سفارش و انجام هرگونه تبلیغات درخصوص سپرده‌گیری با نرخ‌های خارج از چارچوب مصوب شورای پول و اعتبار ممنوع است.

۸. انجام هرگونه تبلیغ در زمینه خرید و فروش تسهیلات بانکی، خرید و فروش انواع سپرده بانکی، خرید و فروش مجوزهای تأسیس و فعالیت موسسه پولی و بانکی ممنوع است.

۹. سفارش و انجام هرگونه تبلیغات روی اسکناس، ایران چک و مسکوکات منتشره بانک مرکزی ممنوع است.

۱۰. سفارش و انجام تبلیغات از طریق چاپ برگه های شبه اسکناس، شبه ایران چک و ضرب شبه مسکوکات بانک مرکزی ممنوع است.

۱۱.  تبلیغات انجام شده توسط موسسه پولی و بانکی نباید موجب ایجاد اشتباه، گمراهی و فریب اشخاص  درخصوص خدمات پولی و بانکی شود. مرجع تشخیص در این خصوص کمیسیون ماده (۱۳) این آیین نامه است.بانک و موسسه اعتباری در تبلیغات خود درخصوص کسب رتبه های مختلف از مراجع گوناگون داخلی و خارجی، ضمن اعلام روشن و شفاف شاخص / شاخص های مذکور، نام مرجع اعطاکننده رتبه و نهادها / اشخاص و موضوع رتبه‌بندی را به طور کامل ذکر کند.

۱۲. هیأت مدیره موسسه پولی و بانکی باید گزارش عملکرد مجموعه متبوع خود را برای انتشار تأیید کند. بر این اساس هیأت مدیره موسسه پولی و بانکی در صورت انتشار گزارش عملکرد گمراه کننده، باید پاسخگوی بانک مرکزی به عنوان نهاد سیاست گذار باشد.

۱۳. مؤسسه اعتبـاری باید بلافاصله اطلاعات و توضیحات کافی در خصوص اخبار یا گزارش خلاف واقع، گمراه‌کننده یا با مستندات جعلی را برای اطـلاع عمـوم منتشر کند.

۱۴ . براساس قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان سفارش و انجام هرگونه تبلیغات درخصوص «ارائه پایانه های فروشگاهی به متقاضیان فاقد جواز کسب و مفاصا حساب مالیاتی» ممنوع است.

۱۵. قانون مبارزه با پولشویی سفارش و انجام هرگونه تبلیغات درخصوص «اجاره انواع خدمات نظام های پرداخت و بانکی از قبیل کارت بانک، پایانه فروش، درگاه پرداخت» ممنوع است.

Twitter Google+ Facebook
197 views
نظرات

لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید

نام :
ایمیل :
نظر :

پیاده سازی: مکعب، گرافیک : تربچه