ارز دیجیتال بانک مرکزی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

  • ۱۵ آذر ۱۴۰۰
  • 4598

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: بانک مرکزی اروپا در مقاله‌‌ ای که توسط ۳ مقام عالی‌ رتبه این نهاد یعنی فابیو پانتا، اولریش بیندسیل و ایگناسیو ترول تهیه شده، می‌ گوید که مقام پولی باید ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) را به عنوان ابزار پرداخت و مبادله گسترده ایجاد کند که به اندازه کافی نیز دارای عملکرد منبع ذخیره ارزش باشد.

به گزارش بانک مردم و به نقل از دنیای اقتصاد، بانک مرکزی اروپا همچنین می‌گوید بانک‌‌های مرکزی باید اطمینان حاصل کنند که ارزهایی مانند یورو دیجیتال به ابزار سرمایه‌‌گذاری قابل توجهی تبدیل نمی‌شوند، راهکارهای پرداخت خصوصی را از بین نمی‌‌برند و نقش واسطه‌‌گری بخش بانکی را هم تضعیف نمی‌‌کنند.به گزارش سایت Bitcoin، مقاله‌‌ای که توسط بانک مرکزی اروپا (ECB) منتشر شده است، شرایط مختلف برای اجرای موفقیت‌آمیز ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDCs) مانند یورو دیجیتال منطقه یورو را مورد بحث قرار می‌دهد. نویسندگان همچنین به خطرات مختلفی که چنین پروژه‌هایی در پی دارند، مانند خطر ازدحام بخش خصوصی اشاره می‌‌کنند. این سند که در هفته جاری منتشر شد، توسط سه مقام عالی‌رتبه بانک مرکزی اروپا، فابیو پانتا، اولریش بیندسیل و ایگناسیو ترول تهیه شده است. آنها عوامل کلیدی موفقیت برای  CBDCها را عنوان کردند و نظرات تخصصی خود را در مورد چگونگی جلوگیری از خطرات مربوط به نسخه‌های دیجیتال ارزهای فیات که در ده‌ها کشور در سراسر جهان، از جمله اقتصادهای بزرگ، در حال بررسی یا توسعه هستند، ارائه می‌دهند.این مقاله سه شرط برای اجرای موفقیت‌آمیز یک CBDC را مشخص می‌‌کند. نخستین مورد «پذیرش بازرگانان» است که باید گسترده باشد، به این معنی که کاربران باید بتوانند پرداخت را به صورت دیجیتالی در هر مکانی انجام دهند. برخلاف پول نقد کاغذی، یک ارز دیجیتال احتمالا با کارمزدی برای هر تراکنش همراه است و در نتیجه به دستگاه‌های اختصاصی برای پردازش پرداخت‌‌ها نیاز دارد. تفاوت‌های دیگری نیز وجود دارد، با وجود اینکه هر دو شکل پول دارای وضعیت پولی قانونی هستند.
دومین عامل موفقیت به عنوان «توزیع کارآمد» تعریف شده است. مقامات بانک مرکزی اروپا گزارشی از سیستم یورو را نقل می‌کنند که براساس آن یک یورو دیجیتال باید توسط واسطه‌های نظارت شده مانند بانک‌‌ها و ارائه‌دهندگان پرداخت تنظیم شده توزیع شود. همچنین برای تشویق توزیع ارز دیجیتال بانک مرکزی، ممکن است کارمزدی به واسطه‌های تحت نظارت پرداخت شود.این سند خدمات واسطه‌‌ای را به دو دسته تقسیم می‌‌کند: خدمات ورودی و تامین مالی - که شامل عملیات مورد نیاز برای باز کردن، مدیریت و بستن حساب CBDC می‌شود - و خدمات پرداخت.در این مقاله تاکید شده است که «تقاضا از سوی مصرف‌‌کنندگان» شرط سوم موفقیت است که به توانایی استفاده از CBDC برای «پرداخت در هر کجا، پرداخت امن، پرداخت خصوصی» اشاره دارد.عضو هیات اجرایی بانک مرکزی اروپا، فابیو پانتا و همکارانش معتقدند که حریم خصوصی می‌تواند یکی از عوامل محرک و انگیزه افراد برای استفاده از ارزهای دیجیتال بانک مرکزی اروپا باشد و اشاره می‌‌کنند که بانک‌‌های مرکزی می‌توانند از تکنیک‌‌های افزایش حریم خصوصی استفاده کنند در حالی که همچنان از مقررات مبارزه با پول‌شویی پیروی می‌‌کنند. با وجود اعتراضات به یورو دیجیتال به ویژه در این زمینه، این سه کارشناس اصرار دارند: بانک‌‌های مرکزی به عنوان نهادهای عمومی و مستقل، علاقه‌‌ای به کسب درآمد از داده‌های پرداخت کاربران ندارند. آنها فقط چنین داده‌هایی را تا حدی که برای انجام وظایف خود و در انطباق کامل با اهداف و قوانین منافع عمومی لازم است پردازش می‌‌کنند.

  پیشنهادها‌ برای جلوگیری از خطرات CBDC

در مقاله بانک مرکزی اروپا برخی از خطرات مرتبط با ارزهای دیجیتال بانک مرکزی نیز مورد بحث قرار گرفته است. این مقاله، مجموعه اقداماتی را برای جلوگیری از جریان بیش از حد دائمی یا جریانات تکانه‌‌ای وجوه به ارز دیجیتال بانک مرکزی پیشنهاد می‌‌کند؛ از جمله پیشنهاد‌های معرفی قابلیت تبدیل محدود است که می‌تواند خروج بالقوه سپرده‌های بانکی را به یک CBDC خاتمه دهد. همچنین تعیین محدودیت‌‌های سرانه با سقفی برای مقدار CBDC که هر فرد مجاز به نگهداری است، می‌تواند مانع دیگری باشد.این سند به نگرانی‌‌هایی مبنی بر اینکه صدور یک CBDC می‌تواند باعث ایجاد یک فرآیند میانجی‌‌گری بانکی شود و راه‌‌حل‌‌های پرداختی را که در حال حاضر توسط بخش خصوصی ارائه می‌شود، از بین ببرد، توجه دارد. برای جلوگیری از این اثر منفی، یافتن یک محدوده عملکردی مناسب بسیار مهم است. بر اساس این مقاله محدوده مناسب عملکرد ارزهای دیجیتال لازم است نه خیلی گسترده باشد و راه‌حل‌های بخش خصوصی را از بین ببرد و نه خیلی محدود باشد و استفاده از ارز دیجیتال بانک مرکزی را محدود کند. از طرفی نمایندگان بانک مرکزی اروپا هشدار می‌دهند که این موضوع می‌تواند یک چالش برای بخش مالی باشد.در پایان نویسندگان مقاله نتیجه می‌گیرند که در حالی که CBDCها دارای شایستگی‌‌های واضحی هستند و بانک‌‌های مرکزی برای ادامه انجام وظیفه خود برای خدمت به شهروندان و کسب‌‌وکارها باید روندهای پرداخت و فناوری را دنبال کنند، آنها هنوز باید به سوالات زیادی در مورد طراحی ارزی مانند یورو دیجیتال پاسخ دهند.

ثبت دیدگاه

ثبت