• چهار شنبه 3 تیر 1405
بانک سپه ایران

همزمانی آزادسازی ارزها با بلوکه شدن پول‌های مردم در بانک‌ها!

خلاصه مطلب

مختل شدن زندگی روزمره مردم به دنبال قطع سامانه‌های اینترنتی بانک‌ها که هر از چندگاهی دردسرهای زیادی را برای شهروندان ایجاد می‌کند...

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: مختل شدن زندگی روزمره مردم به دنبال قطع سامانه‌های اینترنتی بانک‌ها که هر از چندگاهی دردسرهای زیادی را برای شهروندان ایجاد می‌کند، گویا پایانی ندارد آن‌طور که مشتریان بعضی بانک‌ها این روزها به‌راحتی نمی‌توانند از همراه‌ بانک یا اینترنت ‌بانک برای تبادل پول و یا پرداخت قبوض و... استفاده ...

به گزارش بانک مردم و به نقل از جریان آنلاین، طی چند روز اخیر اختلال در خدمات‌دهی چند بانک به دلیل قطعی سامانه اینترنتی درحالی فرایند نقل‌و‌انتقال پول را سخت مشکل‌ساز و طاقت‌فرسا کرده که این مسئله باعث گله‌مندی و نارضایتی مردم از نحوه مدیریت سیستم بانکی شده است.

پرسش مردم از مدیران بانکی بویژه بانک مرکزی این است که چرا در چنین شرایطی اطلاع رسانی دقیقی از زمان رفع مشکلات فنی سیستم الکترونیک و.. ندارند. از طرفی چرا با وجود حساس‌بودن سیستم بانکی مراقبت‌های خاصی برای جلوگیری از نقص فنی یا ممانعت از احتمال حمله سایبری به زیرساخت‌های شبکه بانکی در حد بالایی نیست تا مردم اینچنین به دردسر بیفتند.

هر چند مردم اکنون در پی ناپایداری خدمات بانکی با مشکلات زیادی مواجه‌اند و نمی‌توانند اقدام به نقل‌و‌انتقال پول با استفاده از خدمات غیرحضوری کنند ولی بیشترین ضربه اختلال در نظام سیستم بانکی این روزها متوجه بازاریان و کسبه شده است زیرا آنها در فروش کالا یا ارایه خدمات با مشکل دریافت پول روبه‌رو می‌شوند.

اگر چه اختلال گسترده در ارایه خدمات بانکی بیشتر در چهار بانک ملی، صادرات، تجارت و توسعه صادرات عنوان شده است ولی بانک‌های دیگر نیز بعضا دچار اختلالاتی شده‌اند که آنها هم تا حدی به سرنوشت این 4 بانک دچار شده‌اند؛ به‌طور مثال حواله پول از سامانه پل و حتی سانتا در بیشتر بانک‌ها انجام نمی‌شود و انتقال‌دهنده با پیام اختلال در پرداخت رو‌به‌رو می‌شود.

همان‌طورکه گفته شد، دریافت خدمات از طریق اینترنت‌بانک و خدمات مبتنی بر کارت هم اکنون در اغلب بانک‌ها انجام نمی‌شود همچنین کاربرانی که معمولا برای انتقال وجه، پرداخت قبوض  یا خریدهای روزمره از طریق بسترهای الکترونیکی بدون حضور فیزیکی در بانک‌ها با استفاده از اینترنت بانک کار می ‌کردند ولی اکنون حاضرند به بانک‌ها رجوع کنند تا خدمات بگیرند ولی بیشتر بانک‌ها در ارایه این گونه خدمات معذورند. معضلی که جریان عادی زندگی اقتصادی مردم را مختل کرده است.

در این میان بانک مرکزی به‌عنوان نهاد ناظر شبکه بانکی، نقش تعیین‌کننده‌ای در مدیریت چنین بحران‌هایی دارد. انتظار مردم از این بانک این است که در شرایط اختلال سیستم بانکی، اطلاع‌رسانی شفاف و دقیقی داشته باشد تا مردم سردرگم نشوند. البته شرکت خدمات انفورماتیک اعلام کرده با انجام آخرین اصلاحات و به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری و فنی بخش مهمی از خدمات بانکی در دسترس مشتریان قرار گرفته است و خدمات انتقال وجه از طریق سامانه پایا برقرار شده و مشتریان می‌توانند از این خدمت برای انجام تراکنش‌های بین بانکی استفاده کنند. ولی مشاهدات عینی بیانگر این است که اینگونه نیست و مردم همچنان با مشکل نقل و انتقال پول مواجه اند.

صحبت خیلی‌ها این است که چرا باوجودی که قرار است ارزهای بلوکه شده ایران آزاد شود، ولی پول مردم به‌دلیل اختلالات در شبکه بانکی در بانک‌ها بلوکه شده است و نقل‌و‌انتقالات پول در بستر اینترنت به‌سختی انجام می‌شود؟

ثبت دیدگاه