پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: سپرده گذاران موسسه اعتباری "ثامن الحجج" امروز تجمع پراکنده ای مقابل سرپرستی موسسه در تهران و ساختمان بانک مرکزی برگزار کردند. این تجمع با تجمعات گذشته متفاوت بود و برخی از سپرده گذاران را غافلگیر کرد. به همین علت ذکر چند نکته ضروری به نظر می رسد:۱- همه می دانیم که سپرده گذاران به علت اعتماد به سیستم بانکی و تبلیغات گسترده "ثامن الحجج" در این موسسه سپرده گذاشته اند. تبلیغات گسترده از بیلبورد شهرها گرفته تا پربیننده ترین برنامه تلویزیون موجب شده سپرده گذاری در "ثامن الحجج" سرمایه گذاری کنند. این را همه می دانیم که اگر قرار بوده با این موسسه برخورد شود باید از مدت ها قبل تبلیغات آن ممنوع می شده است. این را همه می دانیم که مسوولان فعلی و سابق بانک مرکزی به علت اطلاع رسانی ضعیف و عدم اتخاذ تصمیم به موقع و درست، عامل افزایش مشکلات سپرده گذاران شدند. همه می دانیم که موسسه با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کند اما چاره کار چیست؟۲- قطعا اعتراض حق همه است. قانون و شرع و عقل و منطق می گوید کسی که مظلوم است می تواند به یک قاضی و حاکم شرع شکایت ببرد تا حق خود را بگیرد. سپرده گذاران "ثامن الحجج" نیز برای گرفتن حق خود اعتراض کردند نه یک بار بلکه چندین بار. این اعتراض حق آنهاست اما نکته اساسی این است که هدف از این تجمعات اعتراضی چه بوده است؟ قطعا مهمترین هدف، رساندن صدای سپرده گذاران به گوش مسوولان است. مسوولان بانک مرکزی باید بفهمند که بسیاری از سپرده گذاران همه زندگی خود را به حساب "ثامن الحجج" واریز کرده اند و حالا نه راه پس دارند نه راه پیش. مسوولان ناجا باید بدانند که عملکرد بد مسوولان موسسه و تصمیمات نادرست سایرین باعث به وجود آمدن بی نظمی شده است. مسوولان قوه قضاییه باید بدانند که پرداخت نشدن پول سپرده گذاران خواب شب را از چشم پدران زحمت کشی که زحمات چند ساله خود را به امید یک سود خوب سپرده گذاری کرده اند گرفته و آنها نمی دانند باید شکایت به کجا ببرند. مسوولان امنیتی کشور باید بدانند که امنیت اقتصادی صدها هزار سپرده گذار و خانواده های آنها به خطر افتاده است. سپرده گذاران به مسوولان کشور خود اعتماد دارند و از همانها هم تقاضا دارند که از حق سپرده گذاران دفاع کنند. آنها چیزی بیشتر از حق خود نمی خواهند. به همین علت سپرده گذاران مقابل مجلس و ریاست جمهوری و بانک مرکزی تجمع کرده اند. آنها در اصل به این نهادها پناه آورده اند و می خواهند تکلیف خود را بدانند. آنها از روشن نشدن موضوع، کلافه شده اند و از تعدد اخبار سرگردان. اخبار منفیرا در یک خبرگزاری، اخبار مثبت را از یک سایت و هردوی این خبرها را در سایتی دیگر می خوانند اما نمی دانند باید چه کنند. حتی کسی آنها را راهنمایی نمی کند و "صبر" تنها راه چاره معرفی می شود، در حالی که خانواده ای که بیمار دارد یا فرزند محصلی دارد یا دختر و پسر دم بختی دارد نمی تواند آن قدرها که انتظار داریم صابر باشد. پس اعتراض آنها طبیعی است؛ اینکه آنها بخواهند صدای این اعتراض را مسوولان بشنوند طبیعی است.۳-بیایید با خود روراست باشیم. قطعا هدف از اعتراض، اطلاع رسانی به مسوولان و تسریع در روند رسیدگی به مشکلات موسسه اما سوال اساسی این است که آیا مسوولان، صدای اعتراض سپرده گذاران را نشنیده اند؟ خبرنگاران در همه نشست های خبری از مسوولان (از مدیر بانک مرکزی گرفته تا سخنگوی قوای مجریه و قضاییه و نمایندگان مجلس) در مورد موسسه ثامن الحجج می پرسند. محتوای اظهارات همه آنها هم این است که از سپرده سپرده گذاران صیانت خواهد شد. دیگر مساله ثامن الحجج، یک موضوع صرفا بانکی نیست و اعضای هیات نظارت بر عملکرد این موسسه نشان می دهد مساله "فراتر از بانک مرکزی" است. نماینده ناجا، قوه قضاییه و نهادهای امنیتی در جلسات هیات نظارت شرکت می کنند و منتظر گزارش نهایی بانک مرکزی و حسابرسان هستند. اینها نشان می دهد مسوولان صدای اعتراض سپرده گذاران را شنیده اند و مطمئن باشید دوست دارند روند رسیدگی به موسسه ثامن الحجج هر چه زودتر تمام شود چراکه طولانی شدن این مساله نه به نفع بانک مرکزی است نه به نفع سایرین. شاید سپرده گذاران بپرسند حالا که مسوولان صدای اعتراض را شنیدند آیا باید دست روی دست گذاشت و منتظر بود؟ بانک مردم نمی تواند هیچ گاه توصیه کند که مردم تجمع اعتراضی برگزار کند اما می تواند توصیه به رعایت قانون کند. قانون می گوید می توان تجمع اعتراضی برگزار کرد اما با اخذ مجوز. بانک مردم بارها به سپرده گذاران توصیه کرده به دنبال مجوز برای تجمع باشند و تا می توانند از تجمعات بدون مجوز بپرهیزند چراکه یک اتفاق ناگوار موجب خواهد شد خیلی ها پشیمان شوند. ضمن اینکه اعتقاد داریم تجمعات قانونی تاثیر بیشتری هم دارند. به عنوان مثالشنیده شده در حالی که سپرده گذاران اعتراض خود را صنفی می دانند اما برخی از کسانی که از احساسات سپرده گذاران سوءاستفاده کرده اند ناگهان شعار سیاسی سر داده اند. چنین اتفاقی در روز اعتراض مالباختگان پدیده شاندیز افتاد و شعارهای سیاسی جای شعارهای صنفی و مطالبات اقتصادی را گرفت. شبکه های معاند نیز این شعارها را با هیجان بسیار منتشر کردند. آیا نباید در چنین شرایطی انتظار داشت که تجمعات اعتراضی با محدودیت فراوان مواجه شود؟ قانون در اینجا به همان نیروی انتظامی که باید نظم و امنیت "تجمعات مجاز" را برقرار کند اجازه داده با بی نظمی و تجمعات سیاسی بدون مجوز برخورد کند.۴- هدف نهایی سپرده گذاران از تجمعات نیز رسیدن به آرامش است اما اگر این تجمعات موجب تنش و ناآرامی شود هدف نهایی دست نیافتنی تر می شود. اگر برخی از "سوءاستفاده چی" ها از تجمع سپرده گذاران واقعی سوءاستفاده کنند و ناآرامی ایجاد شود اتفاق غیر قابل دفاعی رخ می دهدو بدان معنا خواهد بود، سپرده گذاران برای رسیدن به آرامش، تنش ایجاد کرده اند! مطمئن باشید تنش و درگیری نه تنها مشکلات فعلی را رفع نمی کند بلکه بر مشکلات سپرده گذاران می افزاید. سپرده گذاری که برای عدم دریافت سپرده ۲۰۰ میلیون تومانی خود را آتش می زند، اگر همه آن ۲۰۰ میلیون تومان را هم هزینه خود کند نمی تواند سلامتی ظاهری و جسمانی سابق را بازیابد. کامنت های بسیاری برای بانک مردم ارسال می شود که کاربران اظهار یاس و ناامیدی می کنند و حرفهایی می زنند که نشان می دهد آنها به آخر خط رسیده اند اما آیا واقعا آخر خط اینجاست؟ بارها گفته ایم که آرامش، چندین مرتبه از تنش والاتر است. سپرده گذاران حق دارند که از اخبار مطلع باشند اما نباید به خود و شرایط آسیب بزنند. بانک مردم به احترام همه سپرده گذاران (و همه سلایق) همه اخبار "ثامن الحجج" را منتشر می کند تا آنها حداقل در حوزه اطلاع رسانی دچار سرگردانی نشوند. هدف ما هیچ گاه برهم زدن آرامش سپرده گذارانی که هوادار موسسه یا هوادار بانک مرکزی یا هوادار شورای نمایندگان سپرده گذاران و یا فقط هوادار سپرده خود هستند، نیست. بانک مردم بارها از سپرده گذاران خواسته، آرامش خود را حفظ کنند چراکه آنها اتفاقی که قرار است بیفند خواهد افتاد. خیلی ها از اینکه سرنوشت "ثامن الحجج" مانند "میران" شود هراس دارند در حالی که اگر سرنوشت چنین باشد و قرار باشد ادغام (که همان انحلال محترمانه است) رخ دهد هر چه زودتر رخ دهد، بهتر است. قطعا اگر قرار است ادغام دو ماه دیگر اعلام شود بهتر است همین امروز این اتفاق بیفتد تا حداقل دریافت سپرده ها دو ماه زودتر انجام شود. این بدترین حالت است و این امکان وجود دارد مجوز صادر شود. قطعا اخذ مجوز بهترین حالت خواهد بود و بانک مردم آرزو دارد اولین رسانه ای باشد که خبر اخذ مجوز و رفع مشکل سپرده گذاران را تیتر خود کند اما قطعا چنین توفیقی با تنش و بر هم زدن آرامش به وجود نمی آید.۵- مخاطبان بانک مردم حق دارند با نوشته بالا موافق نباشند. آنها حق دارند که بگویند مگر "بانک مردم کیست که نسخه می پیچد؟" آنها حق دارند که از ما انتقاد کنند و بگویند چرا مسوولان موسسه را مقصر دانستی؟ آنها حق دارند بگویند چرا مسوولان بانک مرکزی را مقصر دانستی؟ آنها حق دارند بگویند که "خب آیا نباید اعتراض کنیم و باید دست روی دست بگذاریم؟" حق دارند که بگویند: "خب که چی؟" بانک مردم یک رسانه معمولی است اما دغدغه معمولی ندارد و به همراه همه سپرده گذاران دعا می کند که مسوولان هیات نظارت هر چه سریعتر بتواند بهترین تصمیمها را بگیرد تا "سرگردانی" با سپرده گذاران خداحافظی کند.
اخبار فوری
آخرین اخبار
کارمزد خدمات بانکی | |
---|---|
خدمات بانکی | کارمزد |
کارت به کارت (تا یک میلیون تومان) | 600 تومان |
کارت به کارت (تا 2 میلیون تومان) | 840 تومان |
کارت به کارت (تا 3 میلیون تومان) | 1080 تومان |
کارت به کارت (تا 5 میلیون تومان) | 1560 تومان |
کارت به کارت (تا 10 میلیون تومان) | 2760 تومان |
صدور کارتهای بانکی | 6000 تومان |
صدور رمز جدید کارت بانکی | 1000 تومان |
اعلام مانده کارت | 120 تومان |
اعلام ۱۰ گردش آخر | 1000 تومان |
انتقال وجه پایا (شخصی) | یکصدم درصد مبلغ تراکنش (سقف کارمزد 2500 تومان) |
انتقال وجه پایا (گروهی) | 100 تومان به ازای هر تراکنش |
انتقال وجه ساتنا | 2صدم درصد مبلغ تراکنش (سقف کارمزد 25 هزار تومان) |
پرداخت قبضها (غیرحضوری) | 120 تومان |
پرداخت قبضها (حضوری) | 2400 تومان |
ارسال پیامک بانکی | 30 تومان یا هزینه آبونمان سالانه (به شرط رضایت مشتری) |
صدور دستهچک | 200 تومان +هزینه تمبر |
پرینت ریزحساب (سال جاری) | 600 تومان |
پرینت ریزحساب (سالهای قبل) | 720 تومان |
افتتاح حساب | رایگان |
سقف سود مجاز حسابهای بانکی | |
---|---|
نوع حساب | % سود |
سپرده روزشمار | 8 |
سپرده کوتاه مدت (6 ماه) | 11 |
سپرده سالیانه | 15 |
سپرده بیش از یکسال | ممنوع |
تسهیلات | 18 |
تبلیغات
کدهای دستوری (USSD) | |
---|---|
بانک | کد |
اقتصاد نوین | #780* |
پاسارگاد(امپاد) | #720* |
صادرات | #719* |
کشاورزی | #730* |
گردشگری | #764* |
سامان | #724* |
ملت (به پرداخت) | #712* |
ملی (سداد) | #737* |
آپ (پرشین سوییچ) | #733* |
همراه اول | #1* |
ایرانسل | #100* |