اهمیت بانکداری دیجیتال با شیوع کرونا / خدمات غیر حضوری بانک ایران زمین به مشتریان
- ۲۷ تیر ۱۴۰۰
- 5238
پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: با شیوع موج پنجم کرونا بانکها به عنوان یکی از مکانهایی که با زندگی روزمره انسانها گره خورده است و تجمع بسیاری در آن صورت میگیرد باید کنترل شود و بانکداری الکترونیک میتواند حضور مشتریان در شعب بانکها را به حداقل برساند.
به گزارش بانک مردم و به نقل از اقتصادآنلاین، طی دهههای گذشته با ظهور اینترنت استفاده سیستم بانکی از فناوری ارتباط بین این سیستم و مشتریان و همچنین فعالیتهای و ارتباطات درون بانکی بسیار آسانتر از گذشته شده است و در همین راستا این روزها اصطلاح بانکداری دیجیتال یا الکترونیک را بسیار میشنویم.بانکداری الکترونیک به معنای الکترونیکی کردن کامل بانکها و تمام فعالیتها، برنامهها و کارکردهای آن است. از جمله مزایای بانکداری الکترونیک میتوان به افزایش سرعت، صرفهجویی در زمان، کاهش هزینه خدمات، افزایش درآمد، بالا رفتن دقت کار و امکان بیشتر انطباق با قانون جدید را نام برد.یکی از مهمترین ارکان دستیابی به اقتصاد دیجیتال همین الکترونیکی کردن نظام بانکی است که نه تنها برای مشتریان بانکها مزایای بسیاری دارد بلکه در درون نظام بانکی و ارتباط بانکها با یکدیگر هم موثر است و همچنین امکان نظارت بر بانکها را برای بانکمرکزی به عنوان نهاد ناظر تسهیل میکند.بانکداری الکترونیک از استفاده از رایانه در شعب بانکها آغاز شد و پس از استفاده از ATM و یا پوزهای بانکی به اینترنت بانک و امروزه موبایل بانک رسید که دیگر افراد بدون نیاز به حضور در شعبه میتوانند از منزل خود یا از شهر و یا کشور دیگری، کارهای بانکی خود از جمله استعلام موجودی حساب و تراکنشها و یا انتقال وجه را انجام دهند.از ابتدای سال جاری با اجرایی شدن قانون جدید چک که ضمن سهولت و کاهش زمان، تخلفهایی همچون پولشویی و یا تعداد بالای چکهای برگشتی را هم کاهش داد خواهیم دید که بستری برای استفاده از چک الکترونیک هم فراهم شده است تا روزی شاهد این باشیم که افراد برای استفاده از چک دیگر نیازی به مراجعه به شعبه نداشته باشند و تمام مراحل به صورت الکترونیک و غیرحضوری انجام شود.