خروج گسترده زنان خانه دار از بیمه تامین اجتماعی!

  • ۲۸ فروردین ۱۴۰۱
  • 732

پایگاه خیری تحلیلی بانک مردم: افزایش حدود ۲ برابری پرداخت حق بیمه زنان خانه دار موجب شده تا حدود ۶۰ درصد از این قشر به دلیل ناتوانی در پرداخت حق بیمه از پوشش بیمه ای انصراف دهند.

به گزارش بانک مردم و به نقل از بازار: رویکرد بیمه تامین اجتماعی در پوشش بیمه ای زنان خانه دار اگرچه اقدامی درست در راستای ایجاد امید به زندگی، استقلال مالی در زمان پیری و برخورداری از رفاه نسبی و پشتوانه سلامت در حال و آینده برای این قشر از جامعه است اما متاسفانه سیاست گذاران چنین بیمه ای با افزایش میزان پرداخت حدود ۲ برابری حق بیمه در این بخش موجب شده است تا خیلی از بیمه گزاران به دلیل ناتوانی در تامین پرداخت حق بیمه ماهانه از ادامه تحت پوشش چنین بیمه ای منصرف شوند.
بیمه ای که مزایای آن برای زنان خانه دار به دلیل پرداخت حق بیمه نه چندان بالا با بوق و کرونا مطرح شد اما پس از دان پاشی و ایجاد زمینه برای ورود حداکثری زنان خانه دار به ثبت نام آنها اکنون شرایط را از حیث افزایش پرداخت حق بیمه به گونه ای سخت کرده اند تا این افراد با ناامیدی عطای تحت پوشش قرار گرفتن چنین بیمه ای را به لقایش ببخشند.

ترغیب زنان خانه دار به پوشش بیمه ای و سخت شدن شرایط پرداخت حق بیمه!

بازنشستگی و دریافت مستمری، بیمه درمانی برای خود و فرزندان شاید بخشی از مزایای پوشش بیمه ای تامین اجتماعی در این زمینه است که در سطح وسیعی اعلام و تبلیغ شد تا آن دسته از خانم‌ها(مجرد یا متاهل) بدون شغل با ثبت نام برای تحت پوشش قرار گرفتن بیمه تامین اجتماعی، بتوانند در رده سنی ۱۸ تا ۵۰ سال از خدمات و پوشش‌های بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند و در طول مدت بیمه‌ای از امتیازات چنین بیمه ای به خوبی بهره مند شوند.
با نگاهی به این نوع پوشش بیمه ای خواهیم دید که این بیمه جزء بیمه اختیاری سازمان تامین اجتماعی محسوب می‌شود که از سال ۸۷ شروع شده است و خانم‌هایی که این بیمه را خریداری کرده‌اند می‌توانند از خدمات بازنشستگی، از کار افتادگی، خدمات فوت، خدمات درمانی و… استفاده کنند.
با وجود تمامی مزایایی که برای بیمه زنان خانه مطرح شده است؛ اما معایب زیادی هم دارد. به طور مثال از آنجایی که زنان خانه دار فعالیت اقتصادی ندارند و همسر آنها نیز ممکن است درآمد بالایی نداشته باشد، بنابراین پرداخت حق بیمه ممکن است برای همه زنان خانه دار امکان‌پذیر نباشد. از طرفی نیز مبلغ حق بیمه پرداختی بدون بازگشت بوده و امکان دریافت وام یا بازخرید آن وجود ندارد. علاوه بر این مبلغ و مستمری پرداختی بعد از فوت به بازماندگان نیز کم است.

نکته مهم دیگر این است که میزان حق بیمه زنان خانه دار و حقوق بازنشستگی هر یک از آن ها یکی نیست و بستگی به شرایط مختلف دارد. اصلی ترین مسئله در این راستا درصد حق بیمه پرداختی در حین قرارداد می باشد که به صورت ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصد است و به ترتیب میزان حقوق بازنشستگی بیمه زنان خانه دار با آن میزان پرداختی محاسبه می شود. به طور مثال چنانچه بیمه شده‌ای با درصد ۱۲ درصد پیش از بازنشستگی فوت کند؛ مستمری به خانواده وی تعلق نمی گیرد؛ برعکس، در صورتی که پس از بازنشستگی فوت نماید، خانواده وی از مستمری بیمه شده فوت شده می توانند استفاده کنند. حال از آنجایی که بین ۷۰ تا ۸۰ درصد زنان خاندار به دلیل ضعف بنیه مالی و ناتوانی در پرداخت حق بیمه همان ۱۲ درصد را انتخاب می کنند، بنابراین این دسته از افراد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی تمام و کمال از مزایای چنین بیمه ای برخوردار نمی شوند.

چالشی که اکثر زنان خانه دار برای پوشش بیمه ای با آن مواجه اند

البته مهمترین چالش این نوع پوشش بیمه ای همانطور که گفته شد؛ چگونگی پرداخت میزان حق بیمه‌ ماهانه زنان خانه‌دار است که به سختی فراهم و پرداخت می شود، چرا که زنان خانه دار بینوا هیچ درآمدی ندارند که از محل درآمد خود بی منت حق بیمه را پرداخت کنند، بنابراین آنها باید با پس انداز ریال به ریال و یا التماس از همسر خود ماهانه حق بیمه را فراهم و بپردازند، نکته اصلی اینجاست؛ از آنجایی که پرداخت حق بیمه ماهانه در سال گذشته( ۱۴۰۰ ) ۳۱۸ هزار تومان تعیین شده بود اکثر زنان خانه دار توانستند این میزان حق بیمه را به سختی جفت وجور کنند و بپردازند اما متاسفانه اکنون و در سال جاری ۱۴۰۱ شرایط طوری دیگر رقم خورده است چرا که سیاست گذاران چنین بیمه ای میزان پرداختی حق پرداخت ماهانه بیمه را حدود ۲ برابر کرده اند تا زمینه خروج حدود ۶۰ درصد از زنان خانه داری که با امید و نوید به این نوع پوشش بیمه ای دل بسته بودند فراهم کنند، زیرا طبق گزارش های میدانی خبرگزاری «بازار» بخش عمده ای از بیمه شدگانی که ماه ها و حتی سالهای پیش حق بیمه پرداخت کرده اند اکنون به دلیل پرداخت حق بیمه بالا از پوشش چنین بیمه ای منصرف شده اند چرا که رقم پرداخت حق بیمه برای سالجاری به حدود ۵۲۰ هزار تومان افزایش یافته است.
چند نفر از خانم های خانه داری که خود را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی کرده اند در گفتگویی با خبرگزاری «بازار» در پاسخ به اینکه آیا با شرایط فعلی حاضر به ادامه پرداخت حق بیمه ماهانه با چنین رقمی هستید؟ همگی در پاسخ جواب دادند. خیر. آنها می گویند؛ همین ۳۱۸ هزار تومان پرداخت حق بیمه ماهانه سال گذشته که کمترین نوع حق بیمه محسوب می شود را به زور جمع می کردیم، اکنون که پرداخت ماهانه برای بیمه تامین اجتماعی زنان خانه دار به حدود ۲ برابر رسیده است به هیچ وجه توان پرداخت آن را نداریم.

شوکه شدن و انصراف زنان خانه دار با افزایش حدود ۲ برابری پرداخت حق بیمه ماهانه

یکی از آنها گفت: همسرم برای سالجاری ۳۵۰ هزار تومان به من داد تا حق بیمه ماه نخست سال را پرداخت کنم. و پیش بینی کرد احتمالا ۳۰ هزار تومان و یا در نهایت ۵۰ هزار تومان حق بیمه امسال نسبت به سال گذشته که ۳۱۸ هزار تومان بود افزایش یابد اما زمانی که برای پرداخت اولین پرداختی حق بیمه ام با رقم ۵۱۸ هزار تومان مواجه شدم، شوکه شدم و با همسرم تماس گرفتم و موضوع را در جریان گذاشتم. او گفت؛ "همین الان انصراف بده"، چرا که من فقط حدود ۶ میلیون تومان حقوق ماهانه دریافت می کنم که بخش عمده آن مختص به اجاره بها است و مابقی نیر با توجه به گرانی ها در بازار و هزینه های سنگین زندگی نمی توانم چنین قسطی را نیز هر ماه پرداخت کنم. از طرفی معلوم نیست سال دیگر رقم حق بیمه چقدر می شود، آنگونه که مشخص است سال آینده نیز باید ماهی ۸۰۰ تا یک میلیون تومان حق بیمه پرداخت کنیم که توان پرداخت حق بیمه با رقم بالا را نداریم.
او در ادامه افزود: سیاست گذاران و دست اندرکاران چنین بیمه ای باید فکر این را می کردند، زنانی که هیچ منبع درآمدی ندارند و اکثرا از قشر فرودست جامعه هستند، چگونه می توانند چنین مبلغی را تهیه کنند. اگر چنین پولی را داشتند حتما خود را بیمه عمر و سرمایه گذاری می کردند که شرایط آن بسیار بهتر از چنین پوشش بیمه ای است، چرا که این نوع بیمه علاوه بر مزایای فراوانی که دارد هر موقع بیمه گذار توان پرداخت حق بیمه را نداشته باشد و یا کلا بخواهد انصراف دهد، شرکت بیمه همان لحظه تمام پول را همراه با سود و متناسب با نرخ تورم را بدون کم و کسر به او بر می گردانند. در حالی که در بیمه زنان خانه دار این طور نیست و حقوق بیمه گذاران در صورت انصراف و یا عدم همکاری در پرداخت حق بیمه پایمال می شود.

مجلس وضعیت بیمه زنان خانه دار را پیگیری می کند

شیوا قاسمی پور، نماینده مردم مریوان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره پیگیری نمایندگان مجلس برای رسیدگی به موضوع افزایش حدود ۲ برابری حق بیمه زنان خانه دار گفت: مجلس شورای اسلامی تا حصول نتایج به جد این موضوع را پیگیری می کند چرا که زنان خانه دار به دلیل عدم برخورداری از اشتغال مناسب و نداشتن درآمد، پولی ندارند که بتوانند حق بیمه سنگین را بپردازند.
وی با بیان اینکه زنان خانه دار قشر، زحمت کش و بی پناهی هستند که چشم آنها به دست همسرانشان در تامین نیازهای مالی است، با این وجود سازمان تامین اجتماعی نیز نباید شرایط را طوری فراهم کند که آنها با مواجه با افزایش بی حد و حصر پرداخت حق بیمه از پوشش بیمه ای منصرف شوند، گفت: این موضوع جای بررسی دارد و مسئولان باید پاسخگویی چگونگی افزایش نرخ پرداخت حق بیمه با رقم بالا شوند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: چنانچه با انصراف زنان خانه دار به دلیل عدم توانایی در پرداخت حق بیمه ای که با افزایش شدید همراه شده است، مطابق قوانین و قواعد قرارداد حقوقی از آنها ضایع شود، این موضوع پیگیری خواهد شد چرا که نباید حق این افراد تضییع شود.
همچنین زهراالسادات لاجوردی، دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره علت افزایش حق بیمه زنان خانه دار آنطور که این قشر از جامعه با چنین افزایش در پرداخت حق بیمه ناتوان شده اند، گفت: زوایا و جزئیات آن باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد و بی تردید این موضوع مهم در مجلس پیگیری خواهد شد تا حقوقی پایمال نشود.

سازمان تامین اجتماعی نیز با هزینه بالایی مواجه است!

جعفر قادری، اقتصاددان و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» گفت: هر چند باید شرایط طوری فراهم شود که زنان خانه دار به راحتی بتوانند از مزایای بیمه تامین اجتماعی بهره مند شوند، اما سازمان تامین اجتماعی نیز صندوقی غیر دولتی است که این صندوق هم باید توان بازدهی لازم را داشته باشد. حال از آنجایی که در شورای عالی کار حدود ۶۰ درصد میزان دستمزدها برای سالجاری افزایش یافته است، بنابراین این صندوق نیز با هزینه های زیادی مواجه شده و باید تامین کننده حقوق بازنشستگان باشد در چنین شرایطی باید حق بیمه ها نیز تا حدودی متناسب با افزایش میزان دستمزدها افزایش یابد اما افزایش منطقی و معقولانه.
وی با بیان اینکه نباید انتظار غیر معقولانه ای از این سازمان داشت افزود: اگر دولت بتواند کسری ها خود را جبران کند و درآمد قابل توجهی داشته باشد، از این محل می تواند کمک حال بیمه شدگان این قشر از طرق مختلف شود تا بتوان کاری شود که زنان خانه دار از پرداخت حق بیمه منصرف نشوند.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود برخی خلاء های قانونی در حوزه بیمه گفت: طرحی در مجلس تهیه شده است و کلیات آن نیز مورد بررسی قرار گرفته و به کمیسیون اجتماعی مجلس ارسال شده است تا مشکل نقل و انتقال سوابق بیمه ای در صندوق های بیمه برطرف شود و در این فرایند حقوقی کسی پایمال نشود، بنابراین وضعیت و چند و چون بیمه زنان خانه دار نیز نیازمند بررسی دقیق است تا مطابق با مندرجات قراداد و رعایت قوانین، مشکلات احتمالی در این بخش نیز حل و فصل شود.

بنا به این گزارش، طبق بررسی های موجود بیش از نیمی از بیمه شدگان زنان خانه دار به دلیل ناتوانی در پرداخت حق بیمه در پی افزایش حدود ۲ برابری پرداخت حق بیمه ماهانه تامین اجتماعی در سالجاری از ادامه پرداخت آن منصرف شده اند، بنابراین باید دید که چه اقداماتی از سوی مجلس، سازمان تامین اجتماعی همچنین وزارت کار برای حمایت از زنان خانه دار آنگونه که آنها بتوانند همچنان تحت پوشش این نوع بیمه با پرداخت حق بیمه منطقی و مناسب قرار گیرند، صورت میگیرد.

ثبت دیدگاه

ثبت