جزئیات واریز یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب مردم

  • ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • 1150

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: زمان و رقم واریز یارانه جدید و نحوه برداشت آن و سازوکار اعتراض در خصوص عدم واریز یارانه از جمله سوالات و ابهاماتی است که بعد از صحبت های شب گذشته رئیس جمهور برای بسیاری از مردم مطرح شده است.

به گزارش بانک مردم و به نقل از ایبِنا؛ شب گذشته رئیس جمهور در پنجمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود با مردم جزئیاتی از برنامه دولت برای مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها را بیان کرد. دکتر رئیسی در بخشی از صحبت های خود با اشاره به اینکه بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ واردات کالاهای اساسی به جای ارز ۴۲۰۰ باید با ارز ۲۳ هزار تومانی انجام شود، اظهار داشت: طبیعتاً این تغییر نرخ در بازار تأثیر می‌گذارد و البته نحوه جبران آن نیز در همین قانون پیش‌بینی شده است.

رئیس جمهور در ادامه در مورد اینکه با اجرای طرح کمک معیشتی قرار است به هر فرد چه میزان پرداختی صورت گیرد، خاطرنشان کرد: سازمان برنامه و بودجه این موضع را کارشناسی کرده و پیشنهادی که داده این است که به ۳ دهک اول، نفری ۴۰۰ هزار تومان یعنی یک خانواده ۵ نفره، ۲ میلیون تومان در ماه و به دهک‌های چهارم تا نهم هم ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر پرداخت خواهد شد. رئیسی با تاکید مجدد بر اینکه با اجرای طرح اصلاح نظام پرداخت یارانه کالاهای اساسی تغییری در قیمت نان سنتی، دارو و بنزین نخواهیم داشت، خاطرنشان کرد: تا زمانی که زیرساخت‌های فنی برای کالا برگ الکترونیک آماده شود که احتمالا یک یا دو ماه باشد، کمک معیشتی به صورت نقدی پرداخت خواهد شد و هر وقت کالا برگ الکترونیک آماده شد، تناسب میزانی که به عنوان کمک معیشتی پرداخت می‌شود، کاملاً با مردم در میان گذاشته خواهد شد.

پس از این اظهارات مهم دکتر رئیسی، وزیر اقتصاد در گفتگویی جزئیات بیشتری را در خصوص واریز یارانه جدید به حساب مردم مطرح کرد. خاندوزی گفت: فرآیند آغاز پرداخت یارانه به مشمولان دریافت یارانه آغاز شده است.

وزیر اقتصاد درباره میزان پرداخت یارانه‌ها گفت: میزان پرداخت یارانه‌ها همان صحبت رئیس‌جمهور است و با توجه به اینکه مساله حمایت هدفمند و هوشمند مطرح بود، زیرساخت رفاهی خانوارها در کشور چندان دقیق نبود و هم‌اکنون نیز ممکن است مسائلی وجود داشته باشد اما اطلاعات خانوارها در وزارت تعاون تجمیع شده و سامانه امکان شناسایی دهک‌های جامعه را فراهم کرده است.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: تفکیک دهک‌ها را دولت با حداکثر دقت و احتیاط انجام داده است تا در بین گروه‌هایی که کاملاً نیازمند هستند و طبقه متوسط و میانی تمایز قائل شویم و نزدیک به ۷۷ میلیون نفری که گیرندگان یارانه هستند در این دو طبقه تقسیم‌بندی شده‌اند. وی ادامه داد: ۳۰ درصد جمعیت کشور یارانه ۴۰۰ هزار تومان، ۶۰ درصد دیگر یارانه ۳۰۰ هزارتومانی دریافت می‌کنند و نزدیک به ۱۰ درصد جزو طبقات برخوردارند و بی‌نیاز از حمایت دولت شناسایی شدند که در صف یارانه بگیران نیستد.

جزئیات یارانه نان و دارو از زبان وزیر اقتصاد

خاندوزی اظهار داشت: در خصوص یارانه کالاهای اساسی که رئیس‌جمهور اشاره کردند در خصوص یارانه نان و دارو مصوبه ستاد اقتصادی دولت این است که همه ایرانیان (یارانه‌بگیران فعلی و کسانی که مشمول یارانه نیستند) مشمول یارانه نان و دارو خواهند بود.

وی تصریح کرد: سیاست حمایتی دولت سیاست حمایت نقدی صرف نیست، بلکه بسته‌ای از تدابیر حمایتی است که در هفته‌های گذشته زمان دولت صرف تصویب آن شد و وزارتخانه راه و شهرسازی بسته حمایتی داشت که از مستاجران در برابر افزایش اجاره‌بها حمایت می‌کند. همچنین وزارت بهداشت و درمان بسته حمایتی داشت که یکی از اجزای آن پنج میلیون نفری بود که رایگان از بیمه سلامت برخوردار شدند.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: انواع دیگری از سیاست‌های حمایتی با توجه به شرایط سختی که سفره مردم با آن مواجه است در دولت اندیشیده شده و بخشی هم که برای اکثریت مردم ملموس است و جذابیت بیشتری دارد، یارانه نقدی بود که در صحبت‌های رئیس‌جمهوری بود و تا فردا صبح کامل پوشش داده می‌شود.

تمامی پرداخت‌های یارانه یکپارچه خواهد شد

وزیر اقتصاد در ادامه گفت: یکی دیگر اتفاقاتی که در دل این سیاست رقم خورد، این است که ما به جای واریز چند مرحله‌ای و چندباره (مثلا بیستم ماه، بیست و پنجم ماه) بتوانیم مجموعه کمک‌های معیشتی و پرداخت‌های انتقالی به جامعه را به شکل یکپارچه و یکدست انجام بدهیم؛ بنابراین، میزان یارانه یا کمک معیشتی که واریز خواهد شد، مجموع یارانه قبلی ۴۵۵۰۰ تومانی و یارانه جدید است و انشالله از ماه آینده یعنی خردادماه هم تا پایان سال به شکل مستمری تمام پرداخت‌های یارانه‌ای و کمک معیشتی به صورت یک پرداخت یکباره خواهد بود تا خانواده‌ها بتوانند با برنامه ریزی مشخص تری برای آن مبلغ تصمیم بگیرند؛ بنابراین، به عنوان مثال مبلغ ۴۰۰ هزار تومان برای دهک‌های یادشده، با لحاظ یارانه نقدی ۴۵۵۰۰ تومانی است.

پاسخ به برخی از ابهامات؛

علت تفاوت مبلغ واریزی با رقم اعلام شده توسط رئیس جمهور چیست؟

در میان مبالغ واریزی به حساب مردم،  مشاهده شده است که رقم واریزی کمتر از ارقام ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی است. موضوعی که برای مردم ابهم ایجاد کرده است. اما بررسی ها نشان می دهد دلیل تفاوت رقم پرداختی به قسط وام یک میلیون تومانی کمک معیشتی کرونا برمیگردد. به عبارت دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد، این مابه‌التفاوت ناشی از کسر مبلغ قسط وام یک میلیون تومانی کمک معیشتی کرونای اعطا شده در دولت قبل است.

مبلغ واریزی برای یک ماه است یا دو ماه؟

موضوع دیگری که برای مردم سوال ایجاد کرده است، میزان مبلغ واریزی به حساب سرپرستان خانوار است. زیرا بررسی ها نشان می دهد از شب گذشته تا به امروز مبالغ واریزی به حساب سرپرستان، رقمی معادل با دو برابر ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان است که بررسی ها نشان می دهد این افزایش مربوط به مبلغ یارانه برای دو ماه است.

آیا امکان برداشت یارانه از حساب وجود دارد؟

مدیرکل روابط عمومی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در پاسخ به این سوال گفت: در روزهای آینده اطلاعات بیشتری به مردم ارائه خواهد شد و زمان استفاده از این یارانه جبرانی از سوی دولت در آینده اعلام خواهد شد، اما تا آن زمان این مبالغ قابل برداشت و استفاده نیست. وی همچنین افزود: کسانی که به هر نحوه دهک‌بندی خود اعتراض دارند می‌توانند از طریق سامانه جامع رفاه ایرانیان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعتراض خود را ثبت کنند.

آخرین وضعیت واریز یارانه جدید

مصطفی قمری وفا مدیر روابط عمومی بانک مرکزی گفت: دیشب ۱۰ دقیقه مانده به اتمام صحبت‌های رئیس‌جمهور، واریز یارانه‌ها آغاز شد. وی افزود: تا ساعت ۳ صبح تمام یارانه‌ها واریز شد به جز یک یا دو بانک که طبق اطلاع بانک‌مرکزی این دو بانک هم واریزی را انجام دادند، اما پیامک آن ساعت ۵ ارسال شده است. گفتنی است واریز ۴۰ درصد کل یارانه‌ها از طریق دو بانک «ملت» و «ملی» انجام می‌شود. واریز یارانه‌های جدید از طریق بانک ملت انجام شده ولی پیامک آن تا ظهر برای یارانه بگیران ارسال می‌شود.

اگر مردم اعتراض یا ابهامی در خصوص عدم واریز یارانه به کجا مراجعه کنند؟

پیش از پاسخ به این سوال باید تاکید کرد که بر اساس صحبت رئیس جمهور و وزیر اقتصاد، تمامی افراد جامعه به غیر از دهک دهم یا همان افراد ثروتمند جامعه، مشمول دریافت یارانه جدید دولت هستند. اما اگر به هر دلیل، هنوز یارانه ای به حساب مردم واریز نشده است،  بنا بر اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پیرو اصلاح نظام توزیع یارانه‌ها، هموطنان به هر دلیل، ابهام یا اعتراضی نسبت به یارانه اختصاص یافته دارند، می توانند به سامانه hemayat.mcls.gov.ir  مراجعه و اعتراض خود را ثبت کنند.

ثبت دیدگاه

ثبت