تکلیف سرمایه ها و بیمه نامه ها هنگام ورشکستگی شرکت‌های بیمه

  • ۱۳ تیر ۱۴۰۱
  • 516

ورشکستگی شرکت های بیمه به دلایل مختلفی رخ می دهد

ممکن است افراد با این سوالات مواجه شوند که اصلاَ آیا امکان ورشکستگی شرکت بیمه وجود دارد؟ یا اگر شرکت بیمه ورشکست شود، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ یا ممکن است با این موضوع مواجه شوند که بعد از انحلال شرکت بیمه تکلیف هزینه و سرمایه آنها چه می شود؟ در این مقاله علاوه بر آشنایی کامل با موضوع ورشکستگی شرکت بیمه، در مورد تمامی چالش‌های بعد از آن نیز نوشته‌ایم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

ورشکستگی شرکت بیمه چیست؟

ورشکستگی شرکت بیمه به معنی این است که آن شرکت دیگر قادر به جبران خسارات بیمه‌نامه‌های خود نباشد و ممکن است سرمایه مشتریان نیز به خطر بیفتد. حکم ورشکستگی شرکت بیمه به دلایل مختلفی ممکن است صادر شود که در ادامه در مورد آن اطلاعات بیشتری نوشته‌ایم.

انواع ورشکستگی شرکت بیمه چیست؟

معمولا ورشکستگی شرکت های بیمه به دلایل مختلفی رخ می دهد که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

  • به دلیل تقلب
  • به تقصیر
  • معمولی

ورشکستگی شرکت بیمه به دلیل تقلب

این دسته ورشکستگی عمدی است و ممکن است در آن اطلاعات غلط ارائه شود. برای مثال ممکن است یک فست فود سندیت ملک را به نام شخص یا مجموعه دیگری بزند تا به این صورت بتواند از پرداخت مالیات فرار کند. البته جای نگرانی نیست؛ زیرا دولت برای مواجهه با چنین تقلباتی قوانین سختی را در نظرگرفته است.

ورشکستگی شرکت های بیمه به تقصیر

زمانی که یک شرکت بیمه سیاست‌های اشتباه و غلطی را برای ادامه راه خود پیش می‌گیرد، ممکن است با ورشکستگی نیز مواجه شود.

البته این نکته نیز حائز اهمیت است که این مدل ورشکستگی به هیچ وجه از قصد نیست و قانون نیز آن را جرم تشخیص نمی‌دهد و از این رو روش برخورد نیز مجرمانه نخواهد بود. این مدل ورشکستگی معمولاَ زمانی رخ می دهد که شرکت بیمه‌ای تخفیف‌هایی را به اشتباه برای بیمه‌نامه‌های مشتری در نظر گرفته باشد یا اینکه بدون سقف و خطر قرمزی شروع به ارائه بیمه‌نامه‌ای کند و در نهایت از پرداخت خسارات آن باز بماند.

امکان ورشکستگی برای هر کسب کار بزرگ و کوچکی وجود دارد

ورشکستگی شرکت بیمه‌گر به دلایل عادی و معمولی

در مواقعی که وضعیت اقتصادی جامعه به هم ریخته می شود، امکان ورشکستگی برای هر کسب کار بزرگ و کوچکی وجود دارد؛ از یک فست فود بسیار کوچک بگیرید تا کارخانجات بزرگ. در این مورد شرکت‌های بیمه بی‌گناه هستند؛ زیرا سیاست‌های آن منجر به ورشکستگی نشده است.

مهم‌ترین عواملی که باعث ورشکستگی عادی شرکت بیمه می‌شوند عبارتند از:

  1. بحران اقتصادی
  2. شرایط بد مالی جامعه
  3. برنامه‌ریزی‌های غلط کلی دولت

اگر یک شرکت بیمه با ورشکستگی مواجه شود، تکلیف بیمه‌نامه‌ها و سرمایه آن‌ها چه می‌شود؟

شرکت‌های بیمه نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا و کشورهای اروپایی و امریکایی ممکن است به دلایل مختلفی با ورشکستگی دست و پنجه نرم کنند. این قضیه غیر‌قابل پیش‌بینی و انکار ناپذیر است. نگرانی قشرهای مختلف جامعه در مورد ورشکستگی شرکت بیمه در مورد تمامی بیمه‌نامه‌ها به خصوص بیمه عمر است. نه تنها بیمه عمر بلکه ممکن است این اتفاق برای بیمه‌نامه‌هایی مانند بیمه بدنه و موتور و  غیره هم بیفتد.

راهنمای بیمه عمر را در اینجا بخوانید.

در تمام دنیا شرکت‌های بیمه یک حامی قدرتمند دارند که در ایران ایفای این نقش بر گردن بیمه مرکزی است. به همین دلیل هم است که قسمتی از سودهای هر شرکت بیمه به بیمه مرکزی تعلق می‌گیرد.

شرکت بیمه مرکزی چگونه به جبران خسارات می‌پردازد؟

همانگونه که بالاتر گفتیم درصدی از پرداختی مختلف بیمه‌گزارها به حساب بیمه مرکزی واریز می‌شود. این واریزی‌ها رفته رفته بیشتر می‌شوند و بیمه مرکزی با استفاده از آن هم به داد بیمه‌های ورشکسته شده می رسد و هم به پرداخت هزینه‌های مشتریان می‌پردازد. در بیمه‌نامه‌های گوناگون هزینه‌های مختلفی از مشتریان به حساب بیمه مرکزی سرازیر می شود؛ برای مثال در بیمه عمر حدود نیمی از حق بیمه به بیمه مرکزی تعلق میگیرد.

در صورت ورشکستگی، جبران خسارت کدام بیمه نامه در اولویت قرار می‌گیرد؟

اگر شرکتی با حکم ورشکستگی شرکت بیمه روبرو شود، بیمه مرکزی با برنامه‌ریزی خاصی برای جبران وارد عمل می‌شود. در پروسه جبران افرادی در اولویت قرار می گیرند که دارای بیمه عمر هستند. به صورت کلی بیمه عمر اولویت بیشتری به سایر بیمه‌ها دارند و بیمه مرکزی ابتدا به جبران خسارات مشتریان این بیمه‌نامه می‌پردازد. به همین دلیل هم است که حدود ۵۰ درصد از حق بیمه مشتری‌های بیمه‌ها به بیمه مرکزی تعلق می‌گیرد.

تضمین شرکت‌های بیمه چه چیزی است؟

از آنجایی که تمامی شرکت‌های بیمه، به غیر از بیمه مرکزی خصوصی هستند، ممکن است مشتریان نگران انحلال و تعطیلی شرکت بیمه مورد نظر خود باشند. بیمه مرکزی تضمین تمامی شرکت های بیمه است و در اسرع وقت به جبران خسارات می‌پردازد.

بیمه مرکزی تضمین تمامی شرکت های بیمه است

چرا باید پیش از خرید بیمه نامه به سطح توانگری شرکت‌های بیمه دقت کنیم؟

اگر قصد خرید بیمه نامه خاصی را دارید؛ اما از اتفاقاتی مانند ورشکستگی شرکت های بیمه می ترسید، بهتر قبل از آن به سطح توانگری شرکت بیمه مورد نظر خود دقت کنید. اگر شرکتی که انتخاب می کنید، دارای سطح توانگری یک مالی باشد، آن شرکت قدرتمندتر است و به راحتی و در کمترین زمان می تواند به جبران خسارات مشتریانش بپردازد.

خرید مطمئن بیمه نامه با مقایسه سطح توانگری بیمه ها

همانطور بالاتر گفتیم برای روبرو نشدن با اتفاقاتی مانند ورشکستگی شرکت بیمه  بهتر است شرکتی را انتخاب کنید که سطح توانگری یک را داشته باشد؛ اما چگونه این موضوع را تشخیص دهیم؟ به سادگی؛ بیمه دات کام این امکان را برای شما مهیا کرده است تا به مقایسه شرکت‌های بیمه از سطح توانگری بپردازید. علاوه بر این، تمامی شرکت‌هایی که محصولاتشان از طریق سایت به فورش می‌روند، معتمد هستند. با استعلام بیمه بعد از قبل هم می‌توانید متوجه اصل بودن بیمه‌نامه خود شوید. تنها کافی است وارد سایت بیمه دات کام  https://bimeh.com شوید.

ثبت دیدگاه

ثبت