کدام بانک بیشترین وام را به کارکنان خود می‌دهد؟

  • ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
  • 1303

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: شاید متوسط حقوق دریافتی کارکنان بانک نسبت به بسیاری از نهادهای دولتی و شرکت‌ها پایین‌تر باشد، اما مزایای این شغل، آن را به یکی از پرطرفدارترین‌ها تبدیل کرده است. یکی از این مزایا، وام کارمندان بانک با سررسیدهای بلندمدت و سودهای کم است.

فقدان نظارت بر اعطای وام به کارمندان بانک

به گزارش بانک مردم، اعطای وام به کارمندان بانک، اکثرا با نرخ سودهایی کمتر از نرخ‌های وام‌های معمول و در حدود یک تا ۱۰درصد است. از طرف دیگر در شرایط تورمی ایران، مدت تنفس و بازپرداخت طولانی این وام‌ها، آنها را به فرصتی جذاب برای کارمندان بانک تبدیل کرده است. با این وجود هیچ قانونی درباره سقف وام پرداختی به کارکنان و مدیران بانک‌ها، چه به صورت کلی و چه به صورت فردی وجود ندارد. این موضوع علاوه بر اینکه می‌تواند سبب ایجاد فساد شود، باعث می‌شود که بخشی از منابع بانک‌ها، در جایی استفاده شوند که به آن تعلق ندارند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که بخش بزرگی از تسهیلات اعطایی به کارمندان بانک‌ها، از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه پرداخت می‌شوند. اما این منابع باید در جهت پوشش ریسک سپرده‌گذاران، اعطای تسهیلات به فعالیت‌های تولیدی و وام‌های ازدواج یا درمان مصرف شوند.

اما بانک‌ها به چه میزان به کارمندان خود وام داده‌اند؟

بانک تجارت در صدر

بررسی آخرین صورت‌های مالی ۲۰ بانک، نشان می‌دهد که مجموع وام‌های اعطایی به مدیران و کارمندان بانکی به ۶۷هزار میلیارد تومان می‌رسد. بانک تجارت به تنهایی ۱۷هزار میلیارد تومان از این مبلغ را به خود اختصاص داده و بانک‌های ملت با ۱۵هزار میلیارد تومان و بانک رفاه با ۱۲هزار میلیارد تومان، در رده‌های بعدی قرار دارند. در این فهرست، نام بانک‌های کشاورزی و مسکن نیز در ادامه به چشم می‌خورد.

هر کارمند بانک چقدر وام گرفته است؟

برای محاسبه میانگین وام‌های پرداختی هر بانک به کارکنان، مجموع وام‌ها را به تعداد کارکنان بانک‌ها تقسیم کرده‌‌ایم. بنابراین فرض کرده‌ایم که این وام‌ها به یک اندازه میان همه کارکنان بانک‌ها توزیع می‌شوند.

طبق این محاسبات، در سال ۱۴۰۰ بانک رفاه کارگران به طور متوسط یک میلیارد و ۱۸۰میلیون تومان به هر یک از کارمندان خود وام پرداخت کرده و در رتبه نخست قرار دارد. بانک تجارت با اعطای یک میلیارد و ۹۳میلیون تومان وام در رده بعدی قرار داد و بانک توسعه تعاون با ۶۲۰میلیون تومان رتبه سوم را به خود تخصیص داده است.

در ادامه این رده‌بندی، متوسط وام پرداختی به کارکنان بانک ملت به ۶۱۹میلیون تومان، بانک سینا به ۴۸۶میلیون تومان و بانک پاسارگاد به ۴۲۵میلیون تومان می‌رسد.

لازم به ذکر است که در انتهای این فهرست، بانک گردشگری قرار دارد که با پرداخت ۱۴۸میلیون تومان وام به هر یک از کارکنان خود، کمترین وام پرداختی را ثبت کرده است.

به این ترتیب میانگین اعطای وام به کارکنان بانک در شبکه بانکی ایران به ۴۰۸میلیون تومان می‌رسد.

 

 

 

ثبت دیدگاه

ثبت