مقاومت بانک ها در تفکیک حساب های شخصی از تجاری!

  • ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
  • 447

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: توجه و تمرکز بر شفافیت مالیات ستانی و استفاده از راهکارهای اصولی برای جلوگیری از فرار مالیاتی که به عقیده کارشناسان به اندازه حدود میزان رقم مالیاتی که سالانه اخذ می شود، فعالیت اقتصاد زیرزمینی اتفاق می افتد بدون اینکه مالیاتی به دولت پرداخت شود ضروری است. البته دولت در این زمینه با شیوه های مختلف و در راستای عدالت در مالیات ستانی اقدامات خاصی را به کار گرفته است.

به گزارش بانک مردم، اقدامی چون اتصال تمامی کارتخوان‌ها و درگاه‌های پرداخت اینترنتی به پرونده مالیاتی و خاموش شدن دستگاههای کارتخوانی که پرونده مالیاتی را پر نکرده اند، نمونه ای از این راهکار برای اخذ مالیات و ممانعت از فرار مالیاتی است. آنطور که اخیرا معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اعلام کرد؛ هشت میلیون ابزار پرداخت در کشور فعال است که همگی به پرونده مالیاتی متصل شده اند و سازمان امور مالیاتی اقدامات لازم را برای رسیدگی به این پرونده‌ها انجام می دهد. البته تعداد بسیار کمی از ابزارهای پرداخت هنوز باقی مانده که این ابزارها مربوط به مشاغل حساس مانند بیمارستان یا امثال آن‌ها که به زودی تعیین و تکلیف خواهد شد.

هر چند در سالهای گذشته نارضایتی هایی بابت سرک کشیدن به حسابهای بانکی مردم مطرح بود اما اکنون به دلیل شفافیت میزان درآمد و اینکه چنین درآمدی حاصل از چه فعالیت اقتصادی یا ... بوده تا مالیات آن پرداخته شود مد نظر سازمان امور مالیاتی است و آنطور که اعلام شده است به زودی حسابهای شخصی افراد از حسابهای تجاری آنها تفکیک می شود

تمکین صاحبان کارتخوانها به قانون

این در حالی است که طبق گفته کارشناسان و گزارش های موجود تا قبل از ساماندهی کارتخوانها به پرونده مالیاتی دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر فعالیت اقتصادی داشتند، ولی این افراد فاقد پرونده مالیاتی بودند، اکنون همان تعداد با وجود فعالیت دارای پرونده مالیاتی بوده که این موضوع به معنای جلوگیری بخشی از فرار مالیاتی در کشوراست.

علاوه بر این توجه دولت و مجلس بر مالیات ستانی از خانه های خالی، خودروهای گرانقیمت و واحدهای مسکونی لوکس و عایدی سرمایه در قالب پایه های جدید برای اخذ مالیات اقدام دیگر است که با عملیاتی شدن آن به درستی می تواند تحولی شگرف را در بخش مالیات برای اداره امور کشور رقم زند.

همچنین قرار است به زودی نیز از مجموع درآمدهای مردم البته با شرایط خاص مالیات ستانی شود. هر چند در سالهای گذشته نارضایتی هایی بابت سرک کشیدن به حسابهای بانکی مردم مطرح بود اما اکنون به دلیل شفافیت میزان درآمد و اینکه چنین درآمدی حاصل از چه فعالیت اقتصادی یا ... بوده تا مالیات آن پرداخته شود مد نظر سازمان امور مالیاتی است و آنطور که اعلام شده است به زودی حسابهای شخصی افراد از حسابهای تجاری آنها تفکیک می شود تا با چنین رویکردی همه چیز مشخص معین و محرز شود.

از طرفی شناسایی واحدهای مسکونی خالی ازسکنه، خودروهای لوکس گران قیمت موضوع دیگری برای دریافت مالیات است که قبلا به آن اشاره شد. آن طور که خانه های لوکس با قیمت ارزش روزانه ۱۰ میلیارد تومان و خودروهای بالای ۷۰۰ میلیون تومان مشمول مالیات بر دارایی (سالانه) شوند.

خیلی ها هستند که فعالیتهای اقتصادی و تجاری انجام می دهند اما با رد گمی از پرداخت مالیات طفره می روند. در چنین شرایطی است که سازمان امورمالیاتی به همراه بانک مرکزی درصدد است تا با رصد تراکنش های بانکی سری افرادی را که در امر پرداخت مالیات بی تفاوت هستند را شناسایی کند

تراکنش ها و حسابهای بانکی زیر ذره بین سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی

سید یاسین رضوی پور، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره شفاف سازی برای اخذ مالیات از طریق سیستم بانکی، گفت: وضعیت مالیات ستانی در کشور طوری است که اکنون کارگران و کارمندان در صدر پرداخت مالیات به دولت قرار دارند و قبل از اینکه فیش حقوق به دستشان برسد مالیات آنها به حساب سازمان امور مالیاتی واریز می شود اما خیلی ها هستند که فعالیتهای اقتصادی و تجاری انجام می دهند اما با رد گمی از پرداخت مالیات طفره می روند. در چنین شرایطی است که سازمان امور مالیاتی به همراه بانک مرکزی درصدد است تا با رصد تراکنش های بانکی سری افرادی را که در امر پرداخت مالیات بی تفاوت هستند را شناسایی کند.

وی با بیان اینکه ضرورت تفکیک حسابهای حقیقی از تجاری و کسب وکارها راهکار درستی است تا در راستای شفافیت مشخص شود چه فعالیتهایی مشمول مالیات قرار می گیرند، افزود: البته قرار بود از سالهای پیش این موضوع مطرح و شکل اجرایی به خود گیرد اما متاسفانه چنین اتفاقی نیفتاد. اکنون اما اقداماتی در این زمینه در حال انجام است تا با تفکیک حسابها چون حساب تجاری از حقیقی مشخص شود که جابجایی پول و یا واریزیها از چه محل، چگونه و در قبال انجام چه کاری بوده است تا نه تنها فعالیت اقتصاد زیرزمینی و یا فرار مالیاتی رخ ندهد بلکه عدالت در مالیات ستانی نیز رعایت شود.

این کارشناس اقتصادی بی توجهی به این موضوع در سالهای گذشته به دلیل عدم همراهی بانک ها در جدا کردن حسابهای حقیقی از تجاری بوده است، گفت: علت این است که بانک ها نمی خواهند مشتریان خود را از دست بدهند. به طور مثال اگر بانک " الف" دست به چنین اقدامی می زد بی تردید مشتریان با خروج سپرده و یا منابع خود از آن بانک سعی می کرد در بانکی " ب" حساب باز کند که نسبت به چنین موضوعی سختگیری نمی کند.

خیلی از فعالان اقتصادی و دست اندرکاران مشاغل کسب و کار برای این که سازمان امور مالیاتی را در نپرداختن مالیات دور بزنند منابع خود را در حسابهای تجاری نمی گنجانند بلکه ترجیح می دهند آن را به حسابهای شخصی ببرند تا مالیات به آن تعلق نگیرد اما ازآنجایی که قرار است مالیات از مجموع درآمدها اخذ شود، تفکیک حسابهای تجاری از شخصی خواه ناخواه اتفاق می افتد

بی تفاوتی بانک ها در جدا سازی حسابهای حقیقی از تجاری

در چنین شرایطی بانک ها برای حفظ مشتریان خود خیلی راغب به تفکیک حسابهای تجاری از حقیقی نبودند اما اکنون نه تنها همه بانک ها ملزم به اجرای چنین مصوبه ای شده اند بلکه خود بانک مرکزی نیز قرار است تراکنش های بانکی را موشکافانه رصد کند.

رضوی پور تصریح کرد: خیلی از فعالان اقتصادی و دست اندرکاران مشاغل کسب و کار برای این که سازمان امور مالیاتی را در نپرداختن مالیات دور بزنند منابع خود را در حسابهای تجاری نمی گنجانند بلکه ترجیح می دهند آن را به حسابهای شخصی ببرند تا مالیات به آن تعلق نگیرد اما از آنجایی که اکنون نظام مالیاتی کشور مالیات مستقیم را ملاک قرار نداده است بلکه درصدد است تا از مجموع درآمدهای شخص طبق قانون مالیات اخذ کند، بنابراین کارکرد تفکیک حسابهای تجاری از شخصی خواه ناخواه اتفاق می افتد زیرا اگر فردی در تراکنش های بانکی حتی حسابهای شخصی مشخص نکند که پولی که به حساب وی آمده است از چه طریقی بوده است آن پول نیز مشمول مالیات خواهد شد.

وی افزود: این اقدام در دست بررسی است و چنانچه نظام بانکی در این زمینه و با سرعت عمل بالا دولت را همراهی کند بی تردید بخش عمده ای از افرادی که با شگردهای خاص و در قبال فعالیت تجاری و...نمی خواهند مالیات قانونی خود را بپردازند به راحتی شناسایی می شوند. در چنین شرایطی است که حسابهای شخصی از تجاری باید جدا شود تا مشکلی برای مردم پیش نیاید. به طور مثال اگر پول کلانی به حساب شخصی واریز شود و مالیات به آن تعلق گیرد صاحب حساب حق اعتراض دارد اما باید مستند مشخص کند که این پول حاصل چه فعالیتی بوده است.

اقدام به تفکیک حسابهای بانکی مقدمه ای برای اجرای دقیق اخذ مالیات از مجموع درآمدهاست، برخی ها فعالیت های غیر تجاری و غیر انتفاعی چون خیریه ها و ...انجام می دهند اما از آنجایی که این کار تجاری محسوب نمی شود و حساب آنها از این طریق پر می شود در چنین شرایطی این حساب حقیقی غیر تجاری باید به سیستم بانکی ابلاغ شود و گرنه همان منابع نیز مشمول مالیات می شود

بستر سازی برای اخذ مالیات از مجموع درآمدها

رضوی پور با بیان اینکه این اقدام مقدمه ای برای اجرای دقیق اخذ مالیات از مجموع درآمدهاست گفت: برخی ها فعالیت های غیر تجاری و غیر انتفاعی چون خیریه هاو ...انجام می دهند اما از آنجایی که آنها کار تجاری انجام نمی دهند حساب آنها از طریق آن فعالیت پر می شود. در چنین شرایطی این حساب حقیقی غیر تجاری باید به سیستم بانکی ابلاغ شود و گرنه همان منابع نیز مشمول مالیات خواهد شد.

بنا به این گزارش، اقدام سازمان امور مالیاتی کشور با بانک مرکزی در ساماندهی کارتخوانها نیز به همین شکل بود که اکنون دارندگان کارتخوان باید حتما پرونده مالیاتی پر کنند و گرنه دستگاهای کارتخوان آنها خاموش می شود. آنطور که معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی می گوید:‌ اتصال ابزارهای پرداخت به پروندهای مالیاتی از دو طریق انجام شد؛ تعدادی از ابزارهای پرداخت با هدایت صاحبان این ابزارها در سایت سازمان امور مالیاتی به پرونده مالیاتی متصل شدند و تعدادی هم که این اتصال از سوی صاحبان آن‌ها انجام نشد، عملیات قطع و غیر فعال شدن این ابزارها از شبکه پرداخت انجام شد.

طبق گزارش های موجود با ساماندهی کارتخوانها مشخص شد که دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر فعالیت اقتصادی داشتند، ولی فاقد پرونده مالیاتی بودند. اکنون همان تعداد با وجود فعالیت دارای پرونده مالیاتی هم شده اند که به معنای جلوگیری بخشی از فرار مالیاتی است. اکنون هر کسی که دارای کارتخوان است، دست دایره مالیاتی برای بررسی آن باز است و کار مالیاتی رامی تواند انجام دهد.

 

 

 

ثبت دیدگاه

ثبت