شکوفایی بیمه با احیای برجام/بیمه‌های خارجی عاشق ایران هستند!

  • ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
  • 553

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: تحریم‌هایی که در سال‌های اخیر بر ایران سایه انداخته، بسیاری از صنایع و فعالیت‌های اقتصادی را با مشکل مواجه کرده است. یکی از این صنایع، بازار بیمه ایران است. مسعود پهلوانی، کارشناس صنعت بیمه، با بررسی تاثیر تحریم‌ها بر صنعت بیمه ایران، اثر توافق را بر شرکت‌های بیمه ایرانی تشریح می‌کند.

بیمه اتکایی و ارتباط بین شرکت‌های بیمه جهان

به گزارش بانک مردم، پهلوانی در ابتدا به تشریح ارتباط تحریم‌ها و بازار بیمه پرداخت و گفت: صنعت بیمه یک بازار کاملا بین‌المللی است. همه ریسک‌هایی که در سراسر دنیا توسط شرکت‌های بیمه محلی هر کشور بیمه می‌شوند، از طریق قراردادهای پوشش بیمه اتکایی به شرکت‌های بیمه سراسر دنیا مربوط می‌شوند.

وی در ادامه برای توضیح پوشش بیمه اتکایی، به ارائه یک مثال پرداخت: یک شرکت بیمه ایرانی را فرض کنید که به منازل مسکونی در تهران، پوشش بیمه زلزله می‌فروشد. یعنی اگر در تهران زلزله رخ دهد و منازل مسکونی از این زلزله خسارت بینند، شرکت بیمه باید این خسارت را جبران کند.

پهلوانی در ادامه گفت: این گونه حوادث، خسارت بسیار زیادی به شرکت‌های بیمه وارد می‌کند و ممکن است شرکت بیمه توان جبران همه آن خسارت را نداشته باشد. بنابراین شرکت‌های بیمه برای خود، پوشش بیمه اتکایی می‌خرند. یعنی شرکت بیمه‌ای که در مثال آورده شده به سراغ یک شرکت بیمه خارجی می‌رود و با در نظر گرفتن ریسک‌های خود، قرارداد اتکایی می‌بندد.

وی ادامه داد: در این صورت، اگر زلزله اتفاق بیفتد، بخشی از خسارت حاصل از آن توسط شرکت بیمه خارجی پرداخت می‌شود. از طرفی شرکت بیمه ایرانی هم در ازای این پوشش، مانند بیمه مستقیم حق بیمه پرداخت می‌کند. به این فرآیند پوشش بیمه اتکایی می‌گویند. برای مثال در حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱، بخشی از خسارات وارد شده بر برج‌های دو قلوی نیویورک، توسط شرکت‌های بیمه ایرانی پرداخت شد.

این کارشناس بیمه در ادامه به تاثیر تحریم‌ها بر صنعت بیمه پرداخت و گفت: پوشش بیمه‌ اتکایی برای شرکت‌های بیمه از اهمیت بسیار بالایی برخودار است. به طوری که اگر این شرکت‌ها پوشش اتکایی مناسب نداشته باشند، نمی‌توانند فعالیت کنند. از طرفی بازار اروپا برای بیمه اتکایی بسیار مهم است. زیرا بهترین بیمه‌گران اتکایی دنیا هم در بازار اروپا و لندن مستقر هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: با وجود تحریم‌ها، روابط شرکت‌های بیمه ایرانی با بازار بیمه اروپا قطع شد. زیرا انتقال پول حق بیمه و همچنین خسارت بین دو شرکت میسر نبود. حالا با برداشته شدن تحریم‌ها، این امکان برای شرکت‌های ایرانی فراهم می‌شود که با بهترین و معتبرترین شرکت‌های بیمه اتکایی دنیا ارتباط برقرار کنند.

تاثیر توافق بر صنعت بیمه ایران

پهلوانی در ادامه این گفتگو تاثیر توافق بر صنعت بیمه ایران را توضیح داد. وی گفت: این ارتباط باعث رشد صنعت بیمه و انتقال دانش و تکنولوژی بیمه شرکت‌های اروپایی به شرکت‌های ایرانی خواهد شد. همچنین سبب می‌شود که شرکت‌های بیمه با پشتوانه محکم‌تری فعالیت کنند. در نهایت این موضوع به نفع بیمه‌شدگان، بیمه‌گذاران و شرکت‌های بیمه ایرانی خواهد بود.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا شرکت‌های بیمه جهانی در صورت احیای برجام، تمایلی به حضور در بازار ایران دارند یا نه، به تجارت‌نیوز گفت: شرکت‌های بیمه دنیا عاشق بازار بیمه کشورهای در حال توسعه مشابه ایران هستند. جمعیت بالا، رشد سرمایه‌گذاری در صنایع و افزایش تجارت‌های بین‌المللی به پشتوانه‌های بیمه‌ای نیاز دارند. به همین دلیل شرکت‌های بزرگ بیمه در جهان، آماده هستند که چه به صورت پوشش اتکایی و چه به شکل مستقیم، وارد بازار ایران شوند. حتی این شرکت‌ها تمایل دارند که سهام شرکت‌های بیمه‌ ایرانی را بخرند و یا حتی در ایران شرکت بیمه تاسیس کنند.

پهلوانی در پایان تاکید کرد: سیاست‌های دولتی باید به نحوی باشد که امکان سرمایه‌گذاری را برای شرکت‌های بیمه خارجی فراهم کند تا دانش و تکنولوژی این شرکت‌ها وارد ایران شوند.

 

 

 

ثبت دیدگاه

ثبت