سقوط بورس نزدیک است؟

  • ۲۸ شهریور ۱۴۰۱
  • 624

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: شاخص کل بورس امروز هم روند نزولی روز‌های گذشته را ادامه داد و نگرانی از محتمل بودن سقوط بازار سهام را تشدید کرد.

به گزارش بانک مردم، بورس تهران امروز دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ با افتی بالغ بر چهار هزار واحدی به کار خود پایان داد. این افت باعث تثبیت شاخص کل در محدوده یک میلیون و ۳۷۳ هزار واحدی شد. روندی که بورس در پیش گرفته باعث شده تا سهامداران هر روز شاهد رکوردشکنی شاخص کل در سال ۱۴۰۱ باشند. شاخص هم وزن نیز با افتی یکهزار و ۶۸۳ واحدی به کانال ۴۰۰ هزار واحدی بازگشت. با این اوصاف شاخص هم وزن نیز بار دیگر خطر سقوط به محدوده ۳۰۰ هزار واحدی را احساس می‌کند.

وضعیت بورس خوب نیست، ارزش معاملات در روز‌ها و هفته‌های گذشته حاکی از وجود یک بحران جدی و عمیق در بازار سرمایه است. بحرانی که سهامداران را نگران محتمل بودن سقوط بازار سهام در کوتاه مدت کرده است. البته کارشناسان معتقدند این شرایط نمی‌تواند تداوم داشته باشد، اما به طور کلی این پرسش وجود دارد که آیا دولت قصد دارد در سیاست‌های خود تغییری ایجاد کند یا خیر؟

البته ریسک‌های متعددی باعث رقم خوردن وضعیت کنونی بورس شده است، اما به طور کلی اکثر قریب به اتفاق متخصصان بورسی اعتقاد دارند دولت مقصر اصلی وضعیت کنونی بازار سهام است. وضعیتی که متاثر از سیاست‌های اقتصادی عجیب و غریب دولت بوده و انتقاد اقتصاددانان را نیز در پی داشته است.

با این اوصاف بسیاری از تحلیلگران معتقدند اگر دولت سیزدهم قصدی برای ایجاد تغییر در شیوه سیاستگذاری و اجرایی نداشته باشد احتمال خطرناک شدن اوضاع برای اهالی بورس کم نخواهد بود. اما همین دسته از متخصصان بر این باورند که دولت سیزدهم در نهایت مجبور است در جهت احیای برجام گام بردارد. در صورت تحقق این امر نیز طبیعتا باید منتظر ایجاد تحولات عمیق در امر سیاستگذاری اقتصادی کشور بود که طبعا بازار سرمایه را نیز شامل می‌شود.

منبع: تجارت نیوز

 

 

ثبت دیدگاه

ثبت