واکنش کانون بانک‌های خصوصی به افزایش کارمزد پیامک بانکی

  • ۳۰ شهریور ۱۴۰۱
  • 557

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: در پی افزایش هزینه پیامک اطلاع‌رسانی تراکنش‌های بانکی در یک بانک خصوصی، کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی نسبت به این موضوع واکنش نشان داد.


به گزارش بانک مردم، در اطلاعیه کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی آمده است: «به‌ لحاظ انتشار چگونگی افزایش کارمزد ارسال پیامک اطلاع‌رسانی تراکنش‌های بانکی در رسانه‌های مختلف مورخ ۱۴۰۱/۶/۲۸ و انتساب نادرست آن به این کانون، به اطلاع می‌رساند، حسب مفاد بخشنامه مورخ ۱۳۹۹/۱۱/۸ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منتج از مصوبه بیست‌وچهارمین جلسه مورخ ۱۳۹۹/۷/۳ هیأت عامل بانک مزبور، هزینه ارسال پیامک‌های بانکی مبلغ ۳۰۰ ریال به اضافه هزینه پیامک یا آبونمان سالیانه متناسب با کارکرد مشتری تعیین گردیده است. از این رو بانک‌ها می‌توانند با توجه به تعداد تراکنش‌های انجامی مشتریان و هزینه‌های مرتبطه از جمله نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و اداری نسبت به هزینه‌یابی و مطالبه از مشتریان اقدام نمایند.

کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی پس از ابلاغ بخشنامه مزبور کوشش نمود تا با برگزاری جلسات متعدد با حضور نمایندگان کارشناس بانک‌ها و موسسات اعتباری اعم از دولتی و خصوصی هماهنگی لازم را با توجه به‌ متوسط هزینه‌های انجامی در این زمینه تعیین نماید.

چون علیرغم گذشت زمان مشکلات موجود در تمهید امکانات الکترونیکی تعداد زیادی از بانک‌ها امکان یکسان‌سازی تعیین هزینه مربوطه را علیرغم افزایش شدید آن فراهم ننمود، لذا این امکان برای بانک‌ها به وجود آمد تا کارمزد مربوطه را حتی با اغماض بخشی از هزینه‌ها تعیین و به مشتریان اعلام نمایند و صرفاً بر اساس رضایت آنان اقدام نمایند؛ چراکه هزینه هر پیامک بر اساس قراردادهای منعقده با اپراتور اول مبلغ ۲۶۸ ریال و اپراتور ایرانسل مبلغ ۳۰۸ ریال (صرفاً برای تعداد مشخصی از حروف و اعداد) می‌باشد که در سال جاری حسب بند یک بخش ط تبصره بودجه سال ۱۴۰۱ مبلغ ۳۰ ریال جهت واریز به حساب خزانه به مبالغ مزبور اضافه شده است.

از آنجا که ارسال هر پیامک به منظور تراکنش‌های واریز و برداشت با توجه به تعداد حروف و اعداد حداقل شامل دو پیامک خواهد شد، از این رو هزینه هر پیامک برای مشتریان محترم صرف نظر از هزینه‌های سخت افزاری، نرم افزاری و اداری برای اپراتور همراه اول مبلغ ۵۹۶ =۳۰ +۲*۲۶۸ و برای اپراتور ایرانسل معادل ۶۷۶= ۳۰ +۲*۳۰۸ ریال برای بانک‌ها هزینه در بر خواهد داشت که دلیلی بر نادرستی خبرهای منتشره در این زمینه می‌باشد.

با توجه به اینکه ارسال پیامک‌ها و پرداخت هزینه اعلام شده از سوی هر یک از بانک‌ها به صرف اعلام موافقت و درخواست مشتریان انجام می‌گیرد و در صورت عدم رضایتمندی آنان نسبت به بهره‌مندی از خدمت مزبور، هیچ گونه هزینه‌ای به آنان تعلق نخواهد گرفت، اما مشتریان محترم بانک‌ها می‌توانند همچون گذشته از خدمات پیامک‌های ورود به اینترنت بانک، موبایل بانک، رمز دوم پویا و یا سایر پیام‌های مشابه آنها کماکان و رایگان بهرهمند گردند.»

طبق این گزارش، روز گذشته خبری مبنی بر اینکه نحوه محاسبه هزینه پیامک‌ها تغییر کرد، منتشر شد که ماجرا به این برمی‌گشت که بانک پاسارگاد به مشتریان خود اعلام کرده بود: «از ابتدای سال ۱۴۰۱ با توجه به بخشنامه بانک مرکزی و با عنایت به تعرفه جدید اپراتورهای تلفن همراه، کارمزد پیامک بر اساس تعداد پیامک واریز و برداشت نزد این بانک محاسبه و هر شش ماه یکبار به ازای هر پیامک ۹۰۰ ریال اخذ می‌شود.»

بانک مرکزی در واکنش به این موضوع اعلام کرد که هیچگونه بخشنامه‌ای مبنی بر افزایش هزینه پیامک بانک‌ها نداده و آخرین بخشنامه بانک مرکزی در این خصوص، آذر ۱۳۹۹ صادر شده و همچنان معتبر و لازم الاجراست.

همچنین بانک پاسارگاد نیز اعلام کرد که بانک مرکزی بخشنامه جدیدی برای کارمزد پیامک تراکنش‌های بانکی نداده و از آنجا که طبق بررسی‌ها، بالغ بر ۷۰ درصد مشتریان بانک پاسارگاد تراکنش‌های محدودی در حساب‌های خود داشته‌اند لذا روش محاسبه کارمزد ضرورتاً باید از آبونمان سالیانه به هزینه هر تراکنش اصلاح می‌شد.

این بانک در ادامه گفته که روش عادلانه محاسبه هزینه‌های مشتریان اقتضا می‌کرد، عملکرد هر مشتری جداگانه مبنای محاسبه و اعمال کارمزد قرار گیرد که در این روش پیش‌بینی می‌شود هزینه بیش از ۷۰ درصد مشتریان کاهش یابد.

ثبت دیدگاه

ثبت