سرنوشت «میرکارت» ترکیه چه شد؟

  • ۲ مهر ۱۴۰۱
  • 448

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: تصمیم نهایی برای استفاده از میرکارت ترکیه برای غلبه بر سلطه دلار در این کشور امروز مشخص می‌شود.

به گزارش بانک مردم و به نقل از راشاتودی، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه امروز جلسه‌ای را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با حضور مقامات ارشد این کشور برای بحث و بررسی پیرامون آینده سیستم پرداختی به روسیه موسوم به میر کارت و نیز تبعات تحریم‌های غرب برای خدمات‌دهی این کارت برگزار می‌کند.

اردوغان در حاشیه دیدار خود با رئیس‌جمهور آمریکا به خبرنگاران اعلام کرده که ترکیه درباره تصمیم خود برای استفاده از میرکارت به عنوان سیستم جایگزین سوئیفت بررسی می‌کند.

وی در عین حال تاکید کرد که تحریم‌ها بر روابط اقتصادی بین ترکیه و روسیه تأثیر منفی گذاشته است.

وی ادامه داد: آنچه که ما انجام خواهیم داد و سیستمی که جایگزین خواهد بود را همکارانم بررسی می‌کنند و پس از این نشست امیدوارم که دوستان من در استانبول روز جمعه جمع شوند و نشستی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ترتیب خواهیم داد و نتیجه نهایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در این باره اعلام خواهیم کرد.

15 سپتامبر وزارت خزانه‌داری آمریکا به بانک‌های بین‌المللی درباره استفاده از میرکارت روسیه هشدار داد و تاکید کرد که استفاده از این سیستم برای تسهیل در روابط تجاری می‌تواند به عنوان فرار از تحریم تلقی شود. همین مسئله باعث شد که دو بانک خصوصی ترکیه «آیس‌بنک» و «دنیزبنک» برای فرار از جریمه‌های آمریکا استفاده از میرکارت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ معلق کنند.

اما پنج بانک ترکیه پذیرفته که شبکه پرداختی میر در اوایل آگوست باعث شده که گردشگران روسی توانسته اند پرداختی‌های خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به ترکیه بپردازند. به هر روی کشورهای غربی درباره رشد اقتصادی و پیوندهای بین ترکیه و روسیه حساس هستند و نگرانند که آنکارا به روسیه برای عبور از تحریم‌های غرب کمک کند.

ثبت دیدگاه

ثبت