کدام بانک‌های جهان افزایش نرخ بهره را اعمال کردند؟

  • ۱۴ آذر ۱۴۰۱
  • 441

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: بانک‌های مرکزی جهانی افزایش نرخ بهره خود را در ماه نوامبر تمدید کردند.

به گزارش بانک مردم و به نقل از ایسنا، سرعت و مقیاس افزایش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی در ماه نوامبر دوباره سرعت گرفت زیرا سیاست‌گذاران در سراسر جهان با تورم بالای این دهه مبارزه می‌کنند.

بانک‌های مرکزی ناظر بر شش ارز از ۱۰ ارز پرمعامله، ۳۵۰ واحد (bps) افزایش نرخ، در ماه گذشته ارائه کردند؛ فدرال رزرو ایالات‌متحده، بانک انگلستان، بانک مرکزی استرالیا، بانک نورگز نروژ، بانک مرکزی سوئد و بانک رزرو نیوزیلند همگی در ماه نوامبر نرخ بهره را افزایش دادند اما بانک مرکزی اروپا، بانک کانادا، بانک ملی سوئیس و بانک ژاپن جلسات تعیین نرخ در ماه نوامبر برگزار نکردند.

آخرین اقدامات باعث شده است که کل نرخ بهره در سال ۲۰۲۲ از بانک‌های مرکزی گروه ۱۰ به ۲۴۰۰ واحد افزایش یابد.

الکساندرا دیمیتریویچ در رتبه‌بندی  اس اند پی گلوبال با نگاهی به سال ۲۰۲۳ گفت: «نرخ‌های بهره به افزایش خود ادامه خواهند داد و تصمیم بانک مرکزی برای کاهش تورم این است که هنوز نیازمند افزایش بیشتر نرخ‌های بهره هستیم».

بازارهای مالی جهانی در هفته‌های اخیر در وضعیت بدی قرار گرفته‌اند زیرا سرمایه‌گذاران تلاش می‌کنند نرخ‌ها را برای مقابله با فشارهای تورمی افزایش دهند، در حالی که نگرانی‌ها از کاهش رشد جهانی در حال گسترش، همچنان وجود دارد.

برخی از نشانه‌های تازه، مبنی بر کاهش نرخ تورم در ایالات‌متحده در روزهای اخیر باعث شادی بازارها شده و مقامات فدرال رزرو قرار است در روزهای ۱۳ و ۱۴ دسامبر تشکیل جلسه دهند. روز چهارشنبه، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو گفت: بانک مرکزی ایالات‌متحده می‌تواند سرعت افزایش نرخ خود را در دسامبر کاهش دهد.

داده‌های بانک‌های مرکزی بازارهای نوظهور الگوی مشابهی را نشان می‌دهند؛ از مجموع ۱۸ بانک مرکزی، هشت بانک در ماه نوامبر در مجموع ۴۰۰ واحد افزایش نرخ بهره را ارائه کردند که از ۳۲۵ واحد ماه اکتبر افزایش یافته اما تا حدودی کمتر از نرخ ماهانه ۸۰۰ واحدی در ژوئن و جولای است.

اندونزی، کره جنوبی، مکزیک، تایلند، مالزی، فیلیپین و آفریقای جنوبی همگی نرخ‌ها را در ماه نوامبر افزایش دادند که نشان‌دهنده تغییر موج سیاست سخت‌گیرانه به سمت آسیا و دور شدن از آمریکای لاتین و اروپای نوظهور است، جایی که این چرخه به پایان خود نزدیک می‌شود.

نافذ زوک از سرمایه گذاران آویوا گفت: «به استثنای چند کشور، ما فشرده‌ترین مرحله چرخه افزایش نرخ را پشت سر گذاشته‌ایم». ترکیه، جایی که رئیس‌جمهور آن، طیب اردوغان برای کاهش نرخ بهره فشار می‌آورد و با وجود تورم بالای ۸۰ درصد، کاهش ۱۵۰ واحدی دیگر را برای کاهش نرخ بهره به تک رقمی ارائه کرد.

همه بانک‌های مرکزی بازارهای نوظهور در نمونه ماه گذشته جلسات تعیین نرخ نداشتند. محاسبات نشان می‌دهد که بانک‌های مرکزی بازارهای نوظهور نرخ بهره را در مجموع ۷۱۶۵ واحد نسبت به سال گذشته افزایش داده‌اند که بیش از دو برابر ۲۷۴۵ واحد برای کل سال ۲۰۲۱ است.

ثبت دیدگاه

ثبت