ضرورت تسریع رشد صنعت بیمه به واسطه تحول دیجیتال

  • ۲۸ آذر ۱۴۰۱
  • 419

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: رئیس کل بیمه مرکزی بر ضرورت تسریع رشد صنعت بیمه به واسطه تحول دیجیتال تاکید کرد.


به گزارش بانک مردم و به نقل از تسنیم، مجید بهزادپور رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه تحول دیجیتال در بیمه از اواسط دهه نود میلادی شکل گرفته است، گفت: صنعت بیمه در سطح جهانی پرتفویی حدود 7 هزار میلیارد دلار دارد و 7 هزار شرکت کوچک و بزرگ را تحت پوشش خود دارد. در بحث فین‌تک ها تا 2012 سرمایه‌گذاری انجام نشده بود. برخی صنعت بیمه را محتاط می‌دانند.

وی افزود: صنعت بیمه کاملا پیچیده است و مسائل اقتصادی، اجتماعی و انسانی را در برمی‌گیرد. از سال 2012 سرمایه‌گذاری بیمه‌ها بیش از 50 درصد بوده است. بیمه‌ها جزو 5 حوزه برتر سرمایه‌گذاری در فین‌تک‌ها هستند. تا امروز صنعت بیمه تحول پیدا کرده است. ظهور فناوری‌های موبایل، اینترنت اشیا، بکارگیری اطلاعات و موارد دیگر شرایط را برای صنعت بیمه تغییر داد.

رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به تحقیقات انجام شده، گفت: اگر بیمه‌ها بتوانند در بیمه حوادث از زنجیره بلوکی استفاده کنند، ضریب ترکیبی آنها 5 تا 13  درصد کاهش پیدا می‌کند. در حقیقت سودآوری رشد خواهد داشت. زنجیره بلوکی می‌تواند خسارت‌ها را براساس معیارهای مشخص تعیین کند و حتی ظرف چند دقیقه خسارت را پرداخت کند. در آمریکا بیش از 90 درصد بیمه‌گران بر روی کلان‌داده‌ها کار می‌کنند. یکی از این شرکت‌ها قصد دارد 60 تا 70 درصد خسارت خود را خودکار کند. این اتفاق در کشورهای دیگر نیز رخ می‌دهد. در آلمان در حوزه خسارت اتومبیل تا 50 درصد هزینه‌های کارشناسی و میدانی را برآورد کردند. چین نیز شروع به استفاده سیستماتیک از داده‌کاوی کرده است. یک شرکت در این کشور داده‌های 880 میلیون نفر را ارزیابی کرده است تا بتواند از خسارت های بی‌مورد و تقلب جلوگیری کند.

وی تاکید کرد: دیجیتالی شدن سرعت رشد صنعت را ارتقاء داده است. در کنار این مسئله آگاهی مشتریان و شناخت آنهاست. بهینه‌سازی پرتفو از طریق شناسایی فضاهای جدید و بهبود کارایی از جمله دیگر فواید دیجیتالی شدن است. حدود 20 سال پیش الکترونیکی کردن بیمه را آغاز کردیم. بسیاری از شرکت‌های بیمه خدمات خود را به صورت الکترونیکی ارائه می‌کنند. در حوزه دیجیتال نیز شرکت‌هایی وارد عرصه کارگزاری شدند که از فناوری استفاده می‌کنند.

بهزادپور ادامه داد: این حرکت اجتناب‌ناپذیر است. نیاز به سرعت و ملاحظات بیشتری دارد. در حال حاضر رقابت بسیار شدیدی در صنعت بیمه وجود دارد. رقابت برای جذب کارکنان متخصص حدی است. افزایش انتظارات مشتریان چالش دیگری است که وجود دارد. دسترسی مشتریان، افزایش میانگین سنی و افزایش بلایای طبیعی از جمله دیگر چالش‌ها هستند. با توجه به این موارد دیگر نمی‌توان به روش فعلی در صنعت بیمه ادامه داد.

وی افزود: صنعت بیمه باید با توجه به هدفگذاری برنامه توسعه ضریب نفوذ خود را افزایش دهد. این موضوع جز با تغییر در فرآیندها و استفاده از فناوری امکان پذیر نیست. استفاده از تحول دیجیتال در صنعت بیمه تنها در بخش خاصی است و در حوزه ارائه محصول است. اما ما یک زنجیره طولانی داریم که شامل مواردی نظیر بازاریابی، صدور بیمه نامه و پرداخت خسارت می‌شود که همه آنها نیاز به تحول دیجیتال دارند. باید در نظر داشت که توجه به فین‌تک و اینشورتک بدون توجه به ظرفیت نیروی انسانی به یک تحدید برای صنعت بیمه تبدیل خواهد شد.

ثبت دیدگاه

ثبت