احمدی بیغش: تومان به جای ریال پول ملی شود

  • ۲۱ دی ۱۴۰۱
  • 628

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی با توجه به تغییر رئیس کل بانک مرکزی، خواستار تغییر ریل پولی کشور از وضع دوگانه فعلی به یک واحد و جایگزین کردن تومان به عنوان پول ملی شد.

به گزارش بانک مردم و به نقل از ایسنا، محمود احمدی بیغش در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز چهارشنبه (۲۱ دی ماه) مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به انتصاب رئیس کل جدید بانک مرکزی تصریح کرد: امیدوارم آقای فرزین سیاست گذاری های جدید بر سر تحول اساسی در حوزه پولی و اقتصادی کشور را فراهم سازد. آنچه که بیش از هر چیزی از مدیریت جدید بانک مرکزی انتظار می رود ساماندهی وضعیت آشفته ارز در کشور از طریق راهبردهای اساسی و محوری است تا این مرکز فرماندهی مالی و پولی به جایگاه نظارتی و مدیریتی واقعی بازگردد.

احمدی بیغش در ادامه یادآور شد: یکی از این انتظارات تغییر ریل پولی کشور از وضع دوگانه فعلی به یک واحد تک ساختی است که با حذف ریال و جایگزین کردن تومان به پول ملی عملی خواهد شد. تومان کلام رایج در تمام مراودات کشور است و ریال صرفا وجهه دولتی داشته و از سر اجبار کاربرد دارد. لذا حذف ریال و تمرکز بر واحد تومان یک صفر از پول را حذف کرده و تا حدودی به احیای ارزش پولی کمک خواهد کرد که در این سیاست صرفه جویی گسترده ای وجود دارد که در سطوح مختلف کشور اتفاق خواهد افتاد.

 نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی در رابطه با موضوعات مطرح در حوزه نظارتی کشور عنوان کرد: امروز با غفلت ناظران موضوع نظارت بر اجرای قوانین تبدیل به بدعتی خطرناک در کشور شده است، این موضوع مربوط به رسوخ و نفوذ غیر متعارف باندهای فساد و مافیایی در ارکان مختلف حاکمیت در سطوح گوناگون است و این در حالی است که حکمرانی مشروع صدها ویژگی بارز دارد که آن را از حکمرانی های فسادپذیر متمایز می کند و در حکمرانی سالم همه روزنه ها بسته شده و اجازه رانتخواری به هیچ شخص و جریانی داده نمی شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: چطور می شود دم از حکمرانی سالم و پاک بزنیم اما در همین مدل مورد ادعا معاون صنعت وزیر صمت که مدیری سالم و با تقوا است به واسطه مقاومت در برابر امیال پلید جریان فاسد تا پای مرگ مورد ضرب و شتم قرار گیرد، لذا لازم است با این مورد و موارد مشابه برخورد قاطع شود. یکی از دلایل مسلم این حجم از گستاخی متصل بودن این باندهای فساد به بخش نفوذپذیر از بدنه دولت ها و برخی معدود از نمایندگان مجلس و همچنین مراکز دیگر است.

احمدی بیغش در پایان گفت: متاسفانه بعضا از تریبون همین مجلس به طرز معناداری عوامل پشت صحنه مسائل گفته شده مورد حمایت رسمی قرار گرفته اند. یک نمونه بارز در دهه ۹۰ است که با حمایت مستقیم یکی از مهره های کلیدی دولت قبلی ۲۰ هکتار از مجموعه پالایشگاه دولتی شازند توسط یک خانواده تصرف و به ظاهر مجوزهای لازم را اخد نموده است.

ثبت دیدگاه

ثبت