آخرین خبر از ذخایر بانک مرکزی

  • ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
  • 288

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: سیاست اخیر نشان دهنده ذخایر ارزی مکفی بانک مرکزی است. به این معنا که هر کسی نیازمند باشد، می‌تواند با مراجعه به صرافی‌ها مقدار تعیین شده دلار را خریداری کند.

به گزارش بانک مردم و به نقل از  بورس نیوز، محمدحسین فرهنگی، عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی درباره افزایش سقف خرید ارز با کارت ملی از صرافی‌ها اظهار کرد: سیاست اخیر نشان دهنده ذخایر ارزی مکفی بانک مرکزی است. به این معنا که هر کسی نیازمند باشد، می‌تواند با مراجعه به صرافی‌ها مقدار تعیین شده دلار را خریداری کند.

وی افزود: خرید دلار به این شکل آثار بسیار مثبتی در کاهش قیمت ارز خواهد داشت. مگر اینکه محدودیتی از سوی برخی بانک‌ها به وجود آید که در کل بحث دیگری را به میان می‌کشد، وگرنه دولت به طور کلی توان عرضه به دلیل وجود ذخایر ارزی را دارد.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در خانه ملت درباره قطع روابط رانتی در زمینه خرید ارز نیز خاطرنشان کرد: قاعدتا وقتی نیاز تامین شود، رانتی هم اتفاق نخواهد افتاد و قیمت همانطور که در ابتدا عنوان کردم، پائین می‌آید و همان اتفاقی روی می‌دهد که در عرضه و تقاضای کالا‌های دیگر روی داده است. به عبارتی، وقتی عرضه به اندازه تقاضا یا بیشتر از آن بود، قیمت پائین می‌آید، ارز هم تابع همین فرمول اقتصادی است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره رفتار احساسی مردم برای خرید دلار در زمان تغییر قیمت بیان کرد: یکی از عوامل این مسئله همین طرحی است که به اسم مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس وجود دارد، زیرا این طرح آثار مخربی بر ارز و فرار سرمایه از کشور دارد. البته نظر شخصی است، والا مدافعان سرسختی هم در مجلس دارد و، اما شخصا معتقدم که باعث انباشت ارز و اسکناس در منازل و خروج آن‌ها از کشور می‌شود.

فرهنگی در این باره که اساس طرح مالیات برعایدی سرمایه برای ایجاد مانع بر سوداگری است، چنین توضیح داد: آثار مخرب این طرح در شرایط اقتصادی فعلی کشور است، اگر دارای یک ثبات نسبی بودیم، طرح بسیار مفیدی بود، اما با این احکام و سختگیرانه برخورد کردن با اموال مردم قطعا بسیاری از دارایی‌ها در منازل اندوخته خواهد شد یا شاید به خارج از کشور رود.

ثبت دیدگاه

ثبت