اگر بانکها سود و کارمزد وام نگیرند، چگونه درآمد داشته باشند؟

  • ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
  • 2644

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: یک کارشناس امور بانکی گفت: با اجرای حذف کارمزد در وام‌های قرض‌الحسنه رقم اقساط از نظر حسابداری می‌تواند خرد‌تر شود.

به گزارش بانک مردم، هفته گذشته مدیرعامل یکی از بانک‌های قرض الحسنه از تصویب حذف کارمزد وام قرض‌الحسنه  در شورای فقهی بانک مرکزی خبر داده بود. در این زمینه آقای فرزانی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: کارمزد وام قرض‌الحسنه به سبب امورات پرسنلی، هزینه‌های تشکیل پرونده و بهای خدمت، برآورد و دریافت می‌شود.

او در ادامه افزود: عملا منابع قرض‌الحسنه بابت امور قرض الحسنه در قالب وام پرداخت می‌شود به همین سبب بابت رسم پسندیده قرض‌الحسنه نباید سودی برای آن در نظر گرفته شود.

فرزانی گفت: شورای فقهی با بررسی این موضوع که آیا تعیین کارمزد از قبل برای وام قرض‌الحسنه می تواند اشکالاتی داشته باشد؟ در نهایت این اجازه را داد که برای این نوع وام کارمزدی دریافت نشود تا تمامی شبهه‌ها از بین رود.

او افزود: شاید این نگرانی پیش آید که بانک‌های پرداخت کننده با حدف کارمزد  آسیب ببیند که باید گفت بر اساس ضوابط بانک مرکزی بانک‌های قرض‌الحسنه می‌توانند بخشی از قرض‌الحسنه را در اوراق دولتی صرفه کرده و از این جنبه درآمد داشته باشند بنابر این آسیب به بانک‌ها نیز با در نظر گرفتن این  این بخش مرتفع خواهد شد.

او در خصوص مزیت‌های حذف کارمزد وام قرض‌الحسنه برای متقاضیان گفت: شیوه دریافت کارمزد بر اساس ضوابط بانک مرکزی در ابتدای هر سال محاسبه و دریافت می‌شود. به طور مثال در وام‌های قرض‌الحسنه  نرخ مرسوم اولین قسط دریافت و بقیه اقساط نیز طبق روال گرفته می شود که  برای وام‌های بزرگ این نرخ مرسوم رقم درشت تری  خواهد بود که متقاضیان را دچار مشکل می‌کرد که حدف کارمزد می‌تواند کمک به این افراد کند تا بدون در نظر گرفتن کارمزد اقدام به دریافت وام کنند.

فزرانی می‌گوید: مورد دیگر این که با اجرای حذف کارمزد اقساط کارمزد به اقساط کارمزد اصل تبدیل و از نظر حسابداری رقم اقساط کوچک‌تر می‌شود به طور مثال فردی ۱۱ میلیون وام قرض‌الحسنه یک ساله دریافت کرده باشد قسط اول کارمزد و بقیه ماهی یک ملیون تومان باید پرداخت کند و حالا این قسط حذف می‌شود و به طبع پرداختی کوچک تر و این برای پرداخت افراد آسان‌تر است.

ثبت دیدگاه

ثبت