فاجعه دلار ۵۴هزار تومانی و سکه 31 میلیونی

  • ۶ اسفند ۱۴۰۱
  • 538

پایگاه خیری تحلیلی بانک مردم: جهش قیمت ها در بازار ارز به دلیل ناکارآمدی مدیریتی موجب شده است تا نمایندگان ملت با فراخوان مسئولان تراز اول اقتصادی دولت به مجلس خواهان علل آشفتگی این بازار شوند.

به گزارش بانک مردم به نقل از تحلیل بازار، رشد بالای قیمت سکه و ارز این روزها درحالی سخن هر محفل و مجلسی است که بانک مرکزی با راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا به عنوان بازار جدید معاملات، درصدد تامین نیازهای ارزی متقاضیان و تعدیل قیمت این کالاهاست. بازاری که معلوم نیست کارایی آن درتامین ارز مورد نیاز مردم به چه منوال و اثر بخشی آن درکاهش قیمتها چگونه باشد، زیرا طی چند ماه اخیر سه بازار معاملات ارزی، چون بازار معاملات توافقی، بازارمتشکل ارزی و هم اکنون مرکز مبادله ارز و طلا راه اندازی شده اما از آنجایی که دو بازار قبلی نه تنها مانع از رشد قیمت این کالاها نشدند بلکه زمینه رسیدن نرخ دلار به بیش از ۵۰ هزارتومان را نیز فراهم کردند. حال بانک مرکزی پس از جهش قیمت ارز در بازار اقدام به حذف بازارهای قبلی و راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا کرده است تا فرمان قیمتها را ازمیرداماد صادرکند و متقاضیان ارزبا ثبت نام درسامانه جدید خرید دلار بتوانند به این کالا دست یابند.

تداوم افزایش قیمت ها در بازار ارز با راه اندازی بازار جدید معاملات ارزی بانک مرکزی

بازاری که رئیس کل بانک مرکزی مدعی است باشکل گیری و فعالیت گسترده آن بساط دلالان ارزی در بازار آزاد جمع و قیمت ها نیز درچنین بازاری تدریجی به ثبات می رسد. در چنین شرایطی سه شنبه دوم اسفندماه جاری بازار جدید مبادله ارز و طلای ایران توسط رئیس کل بانک مرکزی کلید خورد و قیمت دلار ۴۱۵۴۹ تومان همچنین قیمت حواله آن ۳۶۱۳۰ تومان کشف شد.

کشف قیمتی که ۹ هزار تومان کمتر از بازار آزاد رقم خورد اما این کاهش قیمت تاثیری بر افت نرخ ارز در بازار آزاد به جای نگذاشت. طبق اظهارات رئیس کل بانک مرکزی، نرخ ارز در مرکز مبادله ارز و طلای ایران مبتنی بر منابع و مصارف ارزی کشور و همچنین براساس متغیرهای بنیادین اقتصاد کشور تعیین می‌شود. نرخ اسکناس نیز متناسب بر همین امر تعیین می‌شود و سامانه نیما نیزهمچنان برای کالاهای اساسی به‌ قوت به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

با راه اندازی این بازار خیلی ها فکر می کردند قیمت ها در بازار آزاد ارز سقوط کند اما فعالیت این بازار هم به دلیل برخورداری از بروکراسی پیچیده همچنین محدودیت پرداخت ارز نیز نتوانست طلسم گرانی ارز را بشکند به طوری که قیمت دلار هم اکنون در بازار آزاد در مرز ۵۲ هزار تومان بوده و این افزایش قیمت منجر به افزایش قیمت سکه در بازار شده است به گونه ای که بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی به بیش از ۳۰ میلیون تومان رسیده است.

فراخوان دولتی ها به مجلس برای پاسخگویی به علل رشد نرخ ارز

مجتبی یوسفی، عضوهیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی طی گفتگویی با خبرگزاری «بازار» در واکنش به افزایش بی سابقه نرخ ارز و سکه در بازار، گفت: نمایندگان مجلس دلار ۵۰ هزار تومانی را که بهای همه کالاها و خدمات در بازار از نوسان نرخ این کالا تبعیت می کنند را برنمی تابند، رشد قیمتی که هزینه های زندگی را برای مردم بیش از پیش افزایش و قدرت خرید آنها را بشدت پایین می آورد. با این وجود مجلس بخصوص کمیسیون های تخصصی پیگر چنین آشفته بازاری خواهند بود و شنبه موضوع گرانی ارز و سکه را از مسئولان اجرایی در این حیطه دنبال می کنند.

وی با بیان اینکه مدیران بانک مرکزی و تصمیم گیران اقتصادی باید پاسخگویی رشد بی منطق ارز و سکه در بازار شوند، افزود: اگرچه نوسان قیمت ها نه فقط در بازار سکه و ارز بلکه در همه بازارها به دلیل نامتعادل بودن وضعیت عرضه و تقاضا رخ می دهد زیرا زمانی که میزان تقاضا برای تهیه یک کالا در بازار افزایش و اقدامی اصولی برای عرضه آن در بازار رسمی انجام نشود، متقاضیان برای دستیابی به آن کالا ناچار خواهند شد به بازارهای غیررسمی هجوم ببرند، درچنین شرایطی باید گفت؛ نقش مدیریتی مسئولان و مدیران اجرایی درساماندهی بازار سکه و ارز چگونه بوده است که قیمت ها به چنین شکلی افزایش و بازار عرضه و تقاضا از ریل تعادل خارج شده است؟.

وجود کانالهای تلگرامی نامعتبر نرخ گذاری ارز فردایی که بازار ملتهب می کنند

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: ازآنجایی که بخش عمده ای از معاملات ارزبر ایران با کشورهای آسیایی بخصوص در حوزه خلیج فارس صورت می گیرد و این معاملات به دلیل وجود توافقات و پیمانهای دوجانبه پولی انجام می شود، بنابراین تجار و فعالان اقتصادی خیلی نیاز به ارز ندارند که بگوییم افزایش قیمت ارز در پی رشد میزان تقاضا برای واردات کالاها بوده است. از طرفی بخش عمده نیازهای ارزی تجار و فعالان اقتصادی هم اکنون در سامانه نیما با کمترین مشکلی انجام می شود، حال این ابهام وجود دارد که چرا مدیریتها در کف بازار ارز به درستی انجام نشده که دلار به بیش از ۵۰ هزارتومان رسیده است.

یوسفی در ادامه به فعالیت برخی کانالهای نامعتبر تلگرامی و ... در فضای مجازی که اقدام به تعیین نرخ های غیرواقعی ارز و سکه می کنند، اشاره کرد و اظهارداشت: بخش عمده ایجاد التهاب در بازار این کالاها و رشد قیمت ها به دلیل وجود همین کانالهاست که بعضا عامدانه و یا با هدف کسب سود قیمت ها را غیر واقعی درقالب نرخ های فردایی اعلام می کنند. وجود چنین کانالهایی تاثیر بسزایی در آشفتگی بازار و افزایش قیمت ها به جای گذاشته که مسئولان باید ضمن شناسایی و غیر فعال کردن آنها با گردانندگان آن باید بشدت برخورد کنند.

تصمیمات ناکارآمد مدیران نباید زمینه ساز افزایش قیمت ارز در بازار آزاد و رسمی شود

دکتر جعفر قادری، اقتصاددان و عضو فعلی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره چرایی افزایش قیمت ها در بازار سکه و ارز گفت: با توجه به حساس بودن بازار ارز بنابراین مدیریت این بازار و اجرای سیاست ها ارزی نباید به گونه ای باشد که به جای ساماندهی بازار و تعدیل قیمت ها، نرخ ها به این شیوه افزایش یابد. افزایش قیمتی که کاهش آن شاید خیلی آسان نباشد. درچنین شرایطی تصمیم گیری و برنامه ریزی های بانک مرکزی برای تامین ارز مورد نیاز مردم باید طوری باشد که زمینه برای رشد قیمت ها دربازار آزاد فراهم نشود.

وی به رویکرد اشتباه و غیر منطقی بانک مرکزی در هدر رفت منابع ارزی با ارایه ارز سهمیه ای به دارندگان کارت ملی اشاره کرد و افزود: چندی پیش مجلس به دلیل محدودیت منابع ارزی با تذکر و خرده گیری از مدیران بانک مرکزی خواستار توقف چنین اقدامی شد چرا که بخشی از چپاول منابع ارزی کشور به دلیل همین رویکرد اشتباه بود که به نفع دلالان سود جود تمام می شود، سیاست های ناکارآمدی که به نفع مردم نبود. علاوه بر این بانک مرکزی طی چند ماه گذشته چندین برنامه را برای ساماندهی و ثبات بخشی بازار ارز اجرا کرده است اما هیچ کدام از این برنامه ها نتوانست مانع از رشد قیمت ارز شوند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: بخش عمده افزایش نرخ ارز در بازار به دلیل وجود تورم ناشی از سالهای گذشته است حال از آنجایی که تورم همه کالاها را در بازار گران کرده است ارز نیز متناسب با افزایش نرخ تورم در حرکت بوده که البته مدیران بانک مرکزی و تصمیم گیران اقتصادی باید با شگردهای خاص و اصولی مانع از رشد نرخ این کالا در بازار شوند، هر چند واقعیت امر این است که کاهش قیمت ها بصورت دستوری و سرکوب نرخ ارز به نوعی مشکل آفرین خواهد بود چرا که فنر نرخ ارز را فشرده و صادرات غیر نفتی را با مشکل مواجه می کند اما در شرایط کنونی اقتصاد و سختی معیشت مردم نباید نسبت به جلوگیری از نرخ ارز بی توجه بود.

بنا به این گزارش، طی دو هفته اخیر افزایش سرسام آورر نرخ ارز در بازار موجب شد تا بانک مرکزی با ایجاد مرکز مبادله ارز و طلا نیازهای ارزی مردم را در این بازار جدید تامین کند. اقدامی که خیلی ها منتظر بودند نرخ ها شکسته شود اما اینگونه نشد و دلار سرکش با بی توجهی به اجرای برنامه های بانک مرکزی نه فقط سیر نزولی به خود نگرفت بلکه هر دلار بیش از ۲ هزار تومان نیز گرانتر و به ۵۲ هزار تومان رسید. البته نمایندگان مجلس هفته گذشته خواهان پاسخگویی مدیران تراز اول اقتصادی دولت نسبت به چرایی رشد جهشی قیمت ها در بازار ارز شدند اما دولتی ها به دلایل موجه نتوانستند به مجلس بروند. حال قرار است در هفته جاری مسئولان دولتی بخصوص رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد در دفاع از عملکرد خود در این زمینه در مجلس حاضر و پاسخگویی علل گرانی دلار ۵۴ هزارتومانی و سکه ۳۱ میلیونی شوند.

ثبت دیدگاه

ثبت