چرا دلار ۶۰ هزار و سکه ۳۴ میلیون تومان شد؟!

  • ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
  • 450

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: سکه و ارز این روزها در حالی بی منطق بر مدار رشد قیمت قرار گرفته اند که به گفته کارشناسان بخش عمده علل افزایش بهای این کالاها متاثر از نرخ گذاری های غیر واقعی در کانالهای تلگرامی نامعتبر است.

به گزارش بانک مردم به نقل از تحلیل بازار، پس از رسیدن قیمت دلار به رقم تاریخی ۵۰ هزارتومان در اواخر هفته گذشته و شوکه شدن مردم از وضعیت قیمت این کالای سرنوشت ساز اقتصادی، هفته جاری نیز معامله ارز همچنان با افزایش قیمت شروع شد آنطور که دلار آزاد طی دو روز با جهشی عجیب، یکشنبه، هفتم اسفند به مرز روانی ۶۰ هزارتومان رسید تا رکوردی باور نکردنی را به ثبت رساند.

البته ظهرهمین روز با مداخله بانک مرکزی به بازار ارز، دلار از لاک ۶۰ هزار تومانی چند ساعته خارج و قیمت آن با عقب گردی ۴ هزار تومانی به حدود ۵۶ هزار تومان برگشت، بازگشتی که همه را امیدوار کرد تا چنین روندی در روزهای آتی نیز ادامه دار باشد اما با آغاز معاملات بازار ارز در روز دوشنبه نرخ این کالا به جای کاهش تدریجی دوباره بر مدار رشد قرار گرفت و به بیش از ۵۷ هزارتومان رسید. افزایش قیمتی که بازار طلا و سکه را نیز تحت تاثیر قرار داد، آنطور که هر گرم طلای ۱۸عیار به ۲ میلیون و حدود ۸۰۰ هزار تومان و سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز ۳۴ میلیون تومان شد.

تنش در بازار ارز با وجود تامین ارز مورد نیاز مردم و فعالان اقتصادی

بازاری که مسئولان قول داده اند ساماندهی شود و قیمت ارز و سکه به زودی در این بازار به رقمی واقعی برسد. تنش در بازار ارز در حالی است که اکنون ارز مورد نیاز تجار و فعالان اقتصادی با رقم حدود ۳۱ هزار تومانی در سامانه نیما در حال تامین است و سایر نیازهای ارزی بازار نیز در مرکز مبادله ارز و طلای ایران انجام می شود، اما این روزها همچنان تقاضا و اشتها برای تهیه ارز در بازار بسیار بالاست. تقاضای کاذبی که اغلب متقاضیان در پی انتظارات تورمی به بازار ارز برای تبدیل دارایی های خود به این کالا روی آورده اند.

طبق بررسی ها علت هجوم سرمایه گذاران و یا افرادی که اندوخته ای دارند و می خواهند آن را به سکه و ارز تبدیل کنند تا ارزش آن با رشد نرخ تورم حفظ شود، به دلیل وجود کانالهای مختلف تلگرامی نامعتبر و نرخ گذاری های غیرواقعی و کاذب آنها در فضای مجازی چون قیمت دلار فردایی و...است که این رقم های من درآوردی اما تاثیرگذار، اذهان عمومی را تشویق و بازار را متشنج می کند، وجود کانالهایی که این روزها نه تنها بر افزایش نرخ ارز و سکه موثر بوده است بلکه مرجع مشاهده قیمت خیلی ها برای دستیابی به آخرین نرخ گذاری دلار و انواع ارز شده در حالی که چنین رقم های غیر واقعی چه بسا ممکن است منجر به سوخت سرمایه سرمایه گذاران ارز و طلا شود.

کانالهای تلگرامی که بازار ارز را متشنج می کنند

آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره علل آشفتگی قیمت ها در بازار ارز طی ۲ هفته اخیر گفت: به نظر می رسد بانک مرکزی باید بداند مشکل کار کجاست و اینکه چرا قیمت ها حتی با مداخله این بانک آنطور که جهشی بالارفت جهشی نیز سقوط نکرد، علل آن را دریابد. حال اگر بگوییم افزایش تقاضا در بازار آزاد ارز موجب شده که این بازار متشنج شود، مشخص است که تقاضا برای ارز از سوی بازار آزاد کمتر از ۱۰ درصد است و این چند درصد هم برای پوشش زیان احتمالی و با هدف حفظ ارزش سرمایه هایشان در پی تورم انتظاری بوده که آنها را به بازار کشانده است تا خریدار ارز شوند. از طرفی مابقی تقاضا برای ارز نیز که توسط فعالان اقتصادی و تجار می باشد هم اکنون در سامانه نیما تامین می شود، با این وجود این ابهام وجود دارد که چرا قیمت ها در بازار ارز آن طور که طرف تقاضا مشخص است و بایستی به این شکل غیر واقعی افزایش یابد؟

وی مهمترین عامل افزایش نرخ ارز در بازار را وجود کانالهای تلگرامی تعیین کننده نرخ غیر واقعی ارز عنوان کرد و اظهارداشت: این کانالها بازار را آشفته کرده اند و به دلیل تعیین نرخ بی اساس زمینه ساز رشد قیمت ها در بازار ارز هستند. در چنین شرایطی بانک مرکزی به همراه سایر نهادهای نظارتی وکنترل کننده باید بساط این کانالهای نامعتبر را برچینند چرا که عامل اصلی افزایش قیمت ها در بازار ارز شانتاژ نرخ گذاری دلار و انواع ارز از طریق این کانالهاست.

وقتی زحمات بانک مرکزی در ساماندهی نرخ ارز به هدر می رود

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی باید بداند عاملین دلار حراجی و فردایی چه کسانی هستند، چرا که همین گردانندگان کانالها تعیین کننده نرخ ارز در فضای مجازی حتی بعد از راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا فعالیت خود را بیشتر کرده اند و مانع از ساماندهی قیمت ها و بازار ارز شده اند. البته باید گفت؛ بانک مرکزی برنامه های خوبی برای تامین ارز مورد نیازمتقاضیان هم در بازار آزاد و هم تامین نیاز تجار و فعالان اقتصادی واقعی آن هم با اصول خاص دارد ولی از آنجایی که این سری کانالها تعیین کننده نرخ غیر واقعی و بی منطق قیمت ارز شده اند و قیمت ها را بالا منتشر می کنند متاسفانه زحمات بانک مرکزی را در ساماندهی نرخ ارز در بازار تا حدی از بین می برند.

وی اظهارداشت: البته باید به این نکنه نیز توجه شود که اکنون نظارت سفت و سختی در قیمت همه کالاها در بازار نیست و مردم هر روز شاهد افزایش بی دلیل نرخ کالاها در بازار هستند، از طرفی بخش عمده ای از تولید کنندگان نیز نرخ محصولات و کالاهای خود را در بازار بالا برده که نتیجه آن باعث ایجاد تورم انتظاری در جامعه شده است. در چنین شرایطی خیلی ها با مشاهده چنین وضعیتی برای جلوگیری از افت ارزش سرمایه های خود راهی بازار ارز شده تا سرمایه های خود را به دلار یا سکه تبدیل کنند.

افزایش بی منطق قیمت کالاها در بازار

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: قضیه رشد قیمت ها اکنون فقط در بازار ارز نیست چرا که خیلی از فعالان اقتصادی و حتی تولیدکنندگان قیمت محصولات و کالاهای خود را سر خود افزایش داده اند. به طور مثال قیمت پسته حدود یک میلیون در هر کیلو شده است، چرا؟ مگر تولید پسته در کشور بشدت کاهش یافته یا این محصول آفت زده است و یا صادرات آن زیاد شده است که قیمت چنین محصول ایرانی باید به این شکل افزایش یابد؟.

بنا به این گزارش اکنون و در ششمین روز از فعالیت مرکز مبادله ارز و طلای ایران قیمت هر اسکناس دلار ۴۳هزار و ۳۳۷ تومان و نرخ حواله دلار ۳۷هزار و ۶۸۴ تومان اعلام شده است، اما قیمت ها در بازار آزاد رقم بالاتری را نشان می دهد. افزایش قیمتی که شاید خیلی واقعی نباشد اما برخی ها همچنان با مشاهده قیمت ارز در برخی کانالهای نامعتبر فکر می کنند که ارز در حال جهش قیمت است در حالی که باید گفت؛ این احتمال وجود دارد که سرمایه گذاران ارزی این روزها به دلیل نوسان قیمت در بازار باید بسیار مواظب باشند که سرمایه های خود را از دست ندهند چرا که مسئولان نوید واقعی شدن نرخ ارز و کاهش قیمت این کالا را می دهند.

ثبت دیدگاه

ثبت