از کارمندان شبکه بانکی دلجویی کنید

  • ۳ خرداد ۱۴۰۲
  • 1968

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: پس از پخش گزارش انتقادی بخش خبری ۲۰:۳۰ در خصوص تسهیلات پرداختی به کارکنان شبکه بانکی، گروه هماهنگی نظام پرداخت و جبران خدمت به نمایندگی از کارمندان شبکه بانکی در اعتراض به این موضوع نامه شدیداللحنی را به ریاست سازمان صدا و سیما نوشتند که برای اولین بار از این پایگاه خبری منتشر می شود.

به گزارش بانک مردم و به نقل از رصد روز، متن نامه بدین شرح است؛

جناب آقای دکتر جبلی

ریاست محترم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

با سلام

همانگونه که استحضار دارید سال جاری از سوی مقام معظم رهبری بعنوان سال افزایش تولید و مهار تورم نام گذاری شده و قطعاً وظیفه آن سازمان این است که با تلاش حداکثری در جهت تحقق کامل شعار فوق با تمام توان به گونه ای فعالیت نموده که برنامههای آن رسانه همسو با سیاستهای ترسیمی توسط معظم له و تلاشهای تمام قوای سه گانه کشور باشد

اما متأسفانه شاهدیم که رسانه ملی در برخی از این موارد مهم غافل شده و شاهد پخش برنامههایی هستیم که به نظر رسد در عمل خلاف سیاستهای مذکور و حتی خلاف واقعیتهای عینی اجرایی و اقتصادی موجود است. جمله در تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۱۰ شاهد پخش گزارشی در برنامه بیست و سی: در شبکه دو بودیم که نمونه بارزی از برنامه های مورد اشاره است که در این گزارش سعی بر تخریب چهره شبکه بانکی و کارکنان آنان شده و با اعلام موارد اغراق آمیز و خارج از واقع بر ضد وحدت ملی بوده که رفاه و معیشت کارکنان بانکها را مستقیم نشانه رفته است.

این در حالی است که یکی از مهمترین ابزارهای تحقق شعارهای فاخر و دلسوزانه مقام معظم رهبری شبکه بانکی و کارکنان شریف آنها را شامل میشود .

چرا که اهل فن بخوبی آگاهند که اصلی ترین عنصر بانکها در اجرای سیاستهای اقتصاد کلان کشور سرمایه انسانی آن هستند . به طوری که آنان در عملیات بانکی از جمله، تجهیز منابع ، وصول مطالبات ، خدمات رسانی مستقیم به مردم ) دریافت و پرداخت و مبادله وجوه ( بانکداری الکترونیکی، کمک به خانه دارشدن مردم و حمایت از طرحهای ساخت ساز و مسکن مهر و مسکن ملی ، راه اندازی طرحهای اشتغالزا ، حمایت از برنامه های اجتماعی کشور ) پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزند آوری و اشتغالزائی ایفای نقشهای بسزا در راستای مسئولیتهای اجتماعی و … بالاترین سهم را داشته و دارند و از آن جایی که برنامه مذکور پخش شده در سیما موجب تضعیف مستقیم و کاهش انگیزه و نگران نمودن کارکنان گردیده است و عدم جبران آن موجب وارد آوردن ضربه اساسی به شبکه بانکی کشور و بر خلاف سیاست های موصوف ترسیمی توسط مقام معظم رهبری بوده و نیز جهت عکس اهداف دولت مردمی فعلی خواهد شد ، خواهشمند است دستور فرمائید به منظور روشن شدن اذهان عمومی و تبیین کارشناسی حرفهای موضوع نیز بر اساس قانون صداوسیما پاسخ تقدیمی به شرح ذیل را – که به نمایندگی از کارکنان بانکها تهیه شده است – عیناً در همان برنامه و ساعت پخش نمایند. ضمنا موجب امتنان خواهد بود که دستور فرمایند، تهیه کنندگان و مجریان محترم برنامه مذکور – وسایر برنامه های مشابه – به منظور تحلیل واقعی و میدانی ماوقع و آشنایی با عملیات بانکی به مدت حداقل سه ماه به یکی از شعب بانک ها مامور گردند تا لااقل به صورت علمی، عملی و حقیقی با مبانی فرایندها و شرایط خدمت در صحنه عملیات میدانی بانکها آشنا شده و بتوانند در تهیه برنامههای بعدی صدا و سیما تحلیل واقعی از نقش شبکه بانکی و کارکنان آن در گردش اقتصاد کشور داشته باشند و برنامههای تهیه شده توسط ایشان مبتنی بر تجارب واقعی عملیاتی باشد .

لیکن قبل از انجام این مهم توجه به نکات دیل در روشن سازی مسیر شناخت صحیح از کارکنان شبکه بانکی و نحوه و نوع فعالیت ایشان کارگشا خواهد بود :

۱- کارکنان بانکها در ادوار گذشته همواره با زحمات شبانه روزی و بدون داشتن امکانات امروزی و به صورت سنتی و دستی سازمان خویش را تا بدینجا رسانیدهاند و بدان افتخار میکنند و در حال حاضر نیز علیرغم تحریمهای ظالمانه چرخ اقتصاد توسط کارکنان سلیم النفس وامین بانکها به حرکت خود ادامه داده است .

۲- تمام کارکنان بانکها فاقد زمین و خودرو اهدایی و غیر اهدایی از سازمان خویش و سایر سازمانها بوده و می باشند ، آنچه امروز از آن استفاده مینمایند حاصل تلاش و دسترنج خالصانه خویش است ولاغیر.

ضمن اینکه تمامی نهادها و سازمانها به منظور تشویق کارکنان خود با بودجه سازمانی خود اقدام به اعطای تسهیلات و مزایای ویژه میکنند که صد البته بانکها نیز از این امر مستثنی نیستند .

گفتنی است تسهیلات و امتیازات و حقوق کارکنان بانکها به ویژه بانکهای دولتی علیرغم ساعت و راندمان کاری بالاتر از بر اساس مستندات بسیار کمتر از سایر سازمانها منجمله شرکت نفت ، دارایی ، آب و برق و امثالهم میباشد .

۳-جناب دکتر جبلی  آیا همکاران و مدیران شبکه دو از خودشان سوال نموده اند که حقوق کارکنان و بازنشستگان شبکه بانکی به چه میزان می باشد؟  به منظور تنویر افکار عمومی و همچنین پاسخ به حرکت غیر حرفه ای شبکه دو که بدون تحقیق و تحلیل چنین ظلمی را به کارکنان روا داشته اند حاضریم حکم و فیش حقوقی را ارائه نماییم .

۴ کارکنان شاغل و بازنشسته بانکها با تمام استرسهای موجود کاری و علیرغم این که شغل بانکداری جزو مشاغل سخت و زیان آور شناخته شده همواره از سالمترین و بی حاشیه ترین افراد جامعه بوده و هدفی جز خدمت رسانی به آحاد مردم جامعه نداشته و ندارند.

استرس ، فشارهای روحی مضاعف ، برخوردهای قهری با اشتباهات حسابداری و حسابرسی ، حساسیت بالای شغلی ، نظم و انضباط شدید اداری ، عدم تعطیلی در شرایطی که سایر افراد جامعه به راحتی در تعطیلات هستند ، همه و همه باعث شده که کارکنان بانکها بسیار زودتر از سایر کارکنان دچار انواع بیماریهای جسمی و روحی شده و فرسوده گردند . مثال بارز آن شهدای فراوان دوره کروناست که نظام بانکی در سوگ آنها نشسته است منجمله مدیر عامل فقید بانک مسکن و بسیاری از همکاران بانکی در رده های مختلف .

۵- تسهیلات مورد اشاره دارای سقف مشخص و نرخ مشخص میباشد و بسیاری از کارکنان به دلیل سقف مشخص سالانه قادر به استفاده تسهیلات نیستند. علاوه بر آن مبلغ سقف تسهیلات با توجه به تورم امروزه بسیار ناچیز بوده و عملاً کارایی خود را از دست داده و متأسفانه صرفا خرج روزمره را فراهم میکند .

ضمن اینکه در این شرایط دریافت آن دارای مقررات سختگیرانه است ، مثلاً به منظور دریافت تسهیلات خرید مسکن به مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان ، علاوه بر لزوم ۳ نفر ضامن، سند ملک نیز باید در رهن بانک قرار گیرد . این در حالیست که علی رغم افزایش مکرر سقف انواع تسهیلات مشتریان تسهیلات کارکنان در خوشبینانه ترین حالت هر ۵ سال یکبار اندکی افزایش به خود میبیند.

همچنین هیچ یک از کارکنان شبکه بانکی مشمول دریافت تسهیلات قرض الحسنه نبوده و نیستند و از این امکان بی بهره هستند

۶- لازم به ذکر است کارکنان بانکها از ابتدای استخدام دارای دو صندوق به نامهای پس انداز و تأمین آتیه میباشند که از ۱ الی ۶ درصد حقوق آنان در زمان خدمت و حتی در دوران بازنشستگی کسر و در آن صندوقها ذخیره شده تا پس از بازنشستگی بخشی از پرداختهای پرسنلی از محل اندوخته آن انجام گیرد.

بنابراین کارکنان بانکها و صندوقهای بازنشستگی آنها مستقل بوده و از بودجه عمومی دولت و کشور استفاده نمی نمایند.

۷ در شرایط تحریمهای ظالمانه علیه ایران ، تجهیز و تقویت حداکثری عناصر انسانی و … استفاده از توان کامل درونی لازم و واجب است، از آنجایی که کارکنان بانکها از نیروهای اصلی عرصه اجرایی در سنگر اقتصادی هستند و تاکنون هم جانانه و با تمام وجود در این سنگر ایفای نقش نمودهاند ، میتوان از آنان به حق بعنوان رزمندگان خط مقدم جبهه اقتصادی نام برد. بدیهی است برای عبور موفقیت آمیز از شرایط تحریم و پیروزی در جبهه اقتصادی نه تنها تضعیف این عزیزان جایز نیست بلکه باید در افزایش انگیزه و شوق خدمت در آنان به صورت همه جانبه اقدام نمود و صد البته اجرای این مهم از وظایف اصلی صدا و سیما بوده، هست و باید باشد .

با توجه به موارد مطروحه تقدیمی و با شناختی که از خرد، انصاف و دلسوزی حضرتعالی داریم، خواهشمند است دستور فرمائید از هجمه و تکرار برنامه های تخریبی علیه بانکها و کارکنان محترم شبکه بانکی جلوگیری شده و به نحو شایسته با اصلاح اخبار کذب و خلاف واقع – از طریق پخش برنامه های انگیزشی جبرانی در شبکه های اجتماعی و رسانه های زیر نظر آن جناب و.. ضمن اعتذار از کارکنان خدوم بانکها دلجویی کامل به عمل آید تا از التهاب ایجاد شده و جو منفی اجتماعی در جامعه علیه کارکنان بانکها کاسته شده و این عزیزان از نظر معنوی و روان شناختی تقویت گردند تا شاهد درخشش و پیروزی آنان در جنگ همه جانبه فعلی با دشمنان ایران و ایرانی باشیم نظام و کارکنان شبکه بانکی از بازوها و عناصر اصلی توسعه اقتصادی ، اجتماعی کشورند و شایسته است همگی مان با وحدت و همدلی و انسجام در راه تقویت و تعالی کیفی آن کوشا باشیم تا خدایی ناکرده نباید دانسته یا ندانسته با تضعیف آن آب به اسیاب دشمن بریزیم و با دست خود کنیم انچه را که نباید بکنیم .

با احترام از طرف گروه هماهنگی نظام پرداخت و جبران خدمت


 

ثبت دیدگاه

ثبت