فراخوان اوراق صکوک در بازار سرمایه برای دانش‌بنیان‌ها

  • ۷ خرداد ۱۴۰۲
  • 229

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: صندوق نوآوری و شکوفایی جزئیات انتشار اوراق صکوک نوآوری در بازار سرمایه برای شرکت‌های دانش‌بنیان را منتشر کرد.

به گزارش بانک مردم و به نقل از ایسنا، اوراق صکوک، ابزار تامین مالی مبتنی بر استقراض از بازار اوراق بهادار بوده که بر پایه قراردادهای اسلامی تعریف شده است. بنگاه‌های اقتصادی حائز صلاحیت و بلوغ یافته به لحاظ مالی می‌توانند با انتشار این اوراق، سرمایه در گردش یا سرمایه‌گذاری جدید مورد نیاز برای توسعه فعالیت‌های خود را با نرخ سود مشخص و سررسید معین از طریق بازار سرمایه تامین کنند.

روح الله ذوالفقاری، معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی با اعلام این خبر گفت: از جمله الزامات انتشار اوراق صکوک در بازار سرمایه، پذیرش ضمانت بازپرداخت اوراق منتشر شده توسط یکی از نهادهای صاحب صلاحیت است و از آنجایی که عمده دارایی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، دانش فنی و دارایی‌های نامشهود است و دارایی‌های فیزیکی کمتری دارند، تامین وثایق و تضامین مورد نیاز، تبدیل به یکی از موانع بزرگ انتشار این اوراق برای دانش‌بنیان‌ها شده است.

وی افزود: در همین راستا صندوق نوآوری و شکوفایی مذاکرات لازم را با شبکه بانکی کشور انجام داده و از سال ۱۴۰۲، با قبول ضمانت شرکت‌ها نزد بانک‌ها، امکان پذیرش رکن ضامن توسط بانک‌ها را تسهیل می‌کند. طبق توافقات انجام شده ضمانت‌نامه‌ای معادل با ۵۰ درصد مبلغ اصل و سود اوراق منتشر شده توسط صندوق نوآوری و شکوفایی صادر می‌شود و بابت ۵۰ درصد باقیمانده از شرکت‌ها اسناد تجاری (شامل چک و سفته و قراردادهای لازم‌الاجرا) دریافت خواهد شد.

ذوالفقاری ادامه داد: محدودیت‌های موجود در بازار پول مانعی برای رشد سریع و توسعه دانش‌بنیان‌ها است و این اوراق به آنها کمک می‌کند تا به دور از چالش‌های بازار پول و آثار تورمی آن، منابع مالی مورد نیاز خود را از طریق بازار سرمایه به طور پایدار تامین کنند.

وی با اشاره به ضوابط اختصاصی استفاده از اوراق صکوک نوآوری، گفت: این اوراق مختص شرکت‌های دانش‌بنیان دارای شخصیت حقوقی سهامی عام یا خاص است که دارای حداقل سرمایه ثبتی و حقوق مالکانه شرکت به ترتیب ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیارد ریال بوده، جریان نقدی حاصل از عملیات آن طی سال مالی اخیر مثبت و حسابرسی صورت‌های مالی آنها توسط حسابرس معتمد بورس انجام شده باشد.

به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، شرکتهای متقاضی می‌توانند با مراجعه به وبگاه صندوق نوآوری و شکوفایی به نشانی www.inif.ir از طریق سامانه غزال درخواست خود را ثبت کرده و از مزایای این خدمت بهره‌مند شوند.

ثبت دیدگاه

ثبت