تلاش سئول برای انتقال پول‌های آزاد شده ایران

  • ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
  • 5754

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: وزارت امور خارجه کره جنوبی از تاکید و تلاش‌های سئول برای منتقل کردن پول‌های آزادشده ایران خبر داد.
  
به گزارش بانک مردم و به نقل از ایسنا، خبرگزاری یونهاپ نوشت، وزارت امور خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که پارک جین، وزیر امور خارجه کره جنوبی در گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش گفت که سئول با دانستن این که دارایی‌های ایران در کره جنوبی به ملت ایران تعلق دارد، در تلاش است این پول‌ها را منتقل کند.

پول‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های کره جنوبی که درآمد نفتی ایران بود و تحریم‌های آمریکا اجازه انتقال آن را نمی‌داد، مدتی پیش به عنوان بخشی از توافق ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان آزاد شد.

این مبالغ قرار است ابتدا به بانکی در سوییس و سپس به قطر منتقل و برای امور غیرتحریمی ایران هزینه شوند.

یونهاپ همچنین به نقل از پارک نوشت که کره جنوبی به تلاش برای حل‌وفصل این مسئله از طریق تماس‌های نزدیک با طرفین مربوطه ادامه می‌دهد.

پارک افزود، دو کشور باید همکاری در حوزه‌های متعدد، از جمله دانشگاهی، علمی، ورزشی و فرهنگی را گسترش دهند.

وزیر امور خارجه ایران نیز در این تماس، آسیا را جزو اولویت‌های سیاست خارجی دولت سیزدهم عنوان کرد و اظهار داشت: ما معتقدیم قرن حاضر متعلق به آسیاست. جمهوری اسلامی ایران و کره جنوبی دو بازیگر مهم در این قاره به شمار می‌روند و ما برای روابط دیرینه و دوستانه دو کشور احترام ویژه‌ای قائلیم.

امیرعبداللهیان با اشاره به حل انتقال دارایی‌های ایران از بانک‌های کره جنوبی تاکید کرد: اکنون می‌توانیم در صفحه جدیدی از روابط دوجانبه گام برداریم و جمهوری اسلامی ایران از هر ابتکاری که به ارتقای مناسبات دو کشور کمک نماید، استقبال می‌کند.

وزیر امور خارجه ایران ضمن اشاره به مواضع کره جنوبی درخصوص برخی از موضوعات بین‌المللی، نسبت به ارتقای همکاری‌های دو کشور در منطقه و در مجامع بین‌المللی اعلام آمادگی کرد.

در این تماس طرفین با بررسی مسائل و مخاطرات زیست محیطی، در خصوص مشارکت موثر در اجلاس بین‌المللی مبارزه با گرد و غبار که قرار است با همکاری سازمان ملل متحد در تهران برگزار شود، به بحث و تبادل نظر پرداختند.

دو طرف همچنین با اشاره به سابقه بیش از شش دهه‌ای روابط دیپلماتیک ایران و کره جنوبی، ورود به هفتمین دهه از روابط دیپلماتیک مشترک را پشتوانه‌ای مهم و ارزشمند در توسعه مناسبات فیمابین توصیف و بر لزوم حفظ و حراست از آن تاکید کردند.

ثبت دیدگاه

ثبت