توافق بغداد با تهران برای پرداخت بدهی‌اش به شیوه جدید

  • ۸ مهر ۱۴۰۲
  • 5352

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: رئیس بانک مرکزی عراق از توافق کشورش با ایران برای پرداخت بدهی‌های گازی به شیوه جدید خبر داد.

به گزارش بانک مردم و به نقل از ایسنا، علی العلاق، رئیس بانک مرکزی عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی این کشور(واع) گفت که به صورت مداوم مذاکراتی با ایران برای ساماندهی واردات از این کشور درحال انجام است به گونه‌ای که عراق در معرض مشکلاتی مانند نقض تحریم‌ها و توافقات قرار نگیرد.

وی تاکید کرد که بانک مرکزی عراق به فرمول واضحی در خصوص ساماندهی تجارت با ایران دست خواهد یافت به‌ویژه اینکه بخشی از این تجارت از طریق تهاتر انجام می‌شود.

العلاق همچنین گفت که توافقی بر سر تسویه بدهی‌های گازی عراق به ایران از طریق شیوه‌ای جدید حاصل شده است و بدهی‌های عراق به ایران از این طریق پرداخت خواهد شد.

پیش از این، «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق با بیان اینکه «در دولت کنونی عراق، یک میلیارد و ۸۴۲ میلیون یورو از بدهی به ایران بابت خرید گاز پرداخت شده است» گفت که کار با طرف آمریکایی برای پرداخت مابقی بدهی گاز ایران همچنان ادامه دارد.

«متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره اظهارات نخست‌وزیر عراق مبنی بر اینکه مذاکرات با طرف آمریکایی برای پرداخت بدهی گاز ایران همچنان ادامه دارد و اینکه آیا واشنگتن قصد آزادسازی تمام پول ایران در عراق و انتقال را آنها را دارد، تاکید کرد که معافیت برق ارائه شده به عراق امکان انتقال این وجوه از حساب‌های محدود ایران در عراق به حساب‌هایی محدود شده در بانک‌های منتخب کشورهای ثالث را فراهم می‌کند.

میلر در ادامه تصریح کرد: این چیزی است که قبلاً نیز درباره آن صحبت کردم. سودانی، نخست وزیر عراق تعهد خود را به تقویت امنیت انرژی عراق نشان داده و این مکانیسم تنها راهی است که ما به دنبال کاهش فشار بر عراق هستیم.

او گفت: ما از نزدیک با عراق کار می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که این پرداخت‌ها به ایران به شیوه‌ای منطبق با تحریم‌های ایالات متحده مدیریت می‌شود و برای اهداف غیرقانونی استفاده نمی‌شود. ما همچنان از معاملات کالاهای بشردوستانه حمایت می‌کنیم و به تعامل با دولت عراق در مورد این موضوعات پیچیده ادامه خواهیم داد.

ثبت دیدگاه

ثبت