حداقل سرمایه موردنیاز برای تأسیس بانک چقدر است؟

  • ۵ فروردین ۱۴۰۳
  • 156

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: به موجب مصوبه هیأت وزیران حداقل سرمایه مورد نیاز برای تأسیس و فعالیت؛ بانک غیردولتی معادل ٢٠٠ هزار میلیارد ریال، مؤسسه اعتباری غیربانکی معادل ١٥٠ هزار میلیارد ریال و بانک قرض‌الحسنه معادل ٥٠ هزار میلیارد ریال تعیین شد.

به گزارش بانک مردم و به نقل از بانک مرکزی، این بانک در بخشنامه ای در تاریخ ۲۸ اسفند ماه سال ۱۴۰۲ موارد زیر را ابلاغ کرد:

ضمن ایفاد تصویر تصویب‌نامه ای به تاریخ ٢٠ اسفند ١٤٠٢  هیات وزیران موضوع تعیین حداقل سرمایه مورد نیاز برای تأسیس و فعالیت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی، به استحضار می‌رساند در جلسه ١٦ اسفند ١٤٠٢  هیأت وزیران و به استناد مفاد بند (د) ماده (۳۲) قانون پولی و بانکی کشور مصوب سال ۱۳۵۱، حداقل سرمایه مورد نیاز برای تأسیس و فعالیت؛ بانک غیردولتی معادل ٢٠٠ هزار میلیارد ریال، مؤسسه اعتباری غیربانکی معادل ١٥٠ هزار میلیارد ریال و بانک قرض‌الحسنه معادل ٥٠ هزار میلیارد ریال تعیین شد.

بر این اساس، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موجود موظفند ظرف مدت سه سال، در چارچوب برنامه زمان‌بندی مورد تأیید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، نسبت به افزایش سرمایه خود به میزان حداقل تعیین شده اقدام کنند.  

در صورتی که بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موجود، در مهلت تعیین شده نسبت به افزایش سرمایه خود اقدام نکنند، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اقدامات نظارتی مقتضی از جمله سلب حق تقدم از آن دسته از سهامداران غیردولتی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی که در افزایش سرمایه مشارکت ننموده‌اند را در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط، در مورد آن‌ها اعمال خواهد کرد.  

خواهشمند است دستور فرمایند مراتب به قید تسریع و با لحاظ مفاد بخشنامه ای به تاریخ ١٦ مردا ١٣٩٦، به تمامی واحدهای ذی ربط و همچنین سهامداران آن بانک‌/مؤسسه اعتباری غیربانکی ابلاغ شود.

ثبت دیدگاه

ثبت