بدهی ۳۸.۵هزار میلیارد تومانی بخش دولتی به بانک مرکزی

  • ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
  • 160

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: تاثیر مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها بر رشد پایه پولی در دی‌ماه سال گذشته ۴۷.۶ درصد بوده و بدهی دولت به بانک مرکزی نیز سهمی ۵.۵ درصدی از این رشد داشته است.

به گزارش بانک مردم و به نقل از تجارت نیوز، بانک مرکزی پس از وقفه‌ای طولانی در انتشار آمار متغیرهای پولی و اعتباری، طی روزهای اخیر، این آمارها را تا پایان دی ماه ۱۴۰۲ منتشر کرد.

بخشی از این گزارش به بررسی وضعیت بدهی دولت به شبکه بانکی و همچنین بدهی بانک‌ها به دولت اختصاص یافته که بررسی آن از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چراکه آمارها نشان می‌دهند این بدهی‌ها نقش پررنگی در رشد نقطه به نقطه ۳۱.۷ درصدی پایه پولی در دی ماه سال گذشته ایفا کرده‌اند.

با استناد به آمارهای بانک مرکزی، مهم‌ترین عامل رشد پایه پولی در بازه ۱۲ماهه منتهی به پایان دی ماه ۱۴۰۲ مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها با تاثیر ۴۷.۶ درصدی بوده است.

دومین عامل تاثیرگذار نیز خالص مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی بوده که سهمی ۵.۵ درصدی از رشد پایه پولی را به خود اختصاص داده است.

جهش نرخ رشد بدهی دولت به بانک‌ها
به گواه آمارهای منتشرشده از سوی بانک مرکزی، بدهی بخش دولتی به شبکه بانکی کشور در پایان دی ماه به هزار و ۲۶۸ هزار میلیارد تومان رسیده که این رقم، ۵۶.۷ درصد بیشتر از دی ماه ۱۴۰۱ است.

این در حالی است که رشد نقطه به نقطه این رقم در مدت مشابه سال ۱۴۰۱ برابر با ۲۱.۴ درصد بود.

بدهی بخش دولتی به دو دسته بدهی دولت و بدهی شرکت‌های دولتی تقسیم می‌شود.

طبق این آمارها، بدهی دولت به بانک‌ها با رشدی ۵۶.۷ درصدی در ۱۲ماهه منتهی به دی ماه همراه شده و به هزار و ۹۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

بدهی شرکت‌ها و موسسات دولتی نیز پس از رشد ۵۶.۵ درصدی در این بازه زمانی، به رقم ۱۷۸ هزار میلیارد تومان رسیده است.

در ماه‌های گذشته میزان رشد بدهی شرکت‌های دولتی به طرز چشمگیری بیشتر از خود دولت بود. با وجود این، همان‌طور که آمارهای منتشرشده نشان می‌دهند، در دی ماه رقم رشد بدهی دولت نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش یافته و این رقم برای شرکت‌های دولتی نزولی شده است.

این موضوع از آن رو نگران‌کننده است که رقم پایه بدهی دولت به بانک‌ها بسیار بیشتر از بدهی شرکت‌های دولتی است و افزایش میزان رشد بدهی این بخش، به‌وضوح آثار سوء بیشتری در پی دارد.

بدهی ۳۸.۵ هزار میلیارد تومانی بخش دولتی به بانک مرکزی
بخش دیگری از این گزارش، تغییرات بدهی بخش دولت به بانک مرکزی را نشان می‌دهد.

بر این اساس، بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی در پایان دی ماه به ۳۸۵ هزار میلیارد تومان رسیده که نرخ رشد نقطه به نقطه آن معادل ۵۶.۳ درصد بوده است؛ در صورتی که این نرخ رشد در سال ۱۴۰۱ برابر با تنها ۱۶.۸ درصد رقم خورده بود.

بررسی وضعیت بدهی دولت به بانک مرکزی نیز حاکی از آن است که نرخ رشد نقطه به نقطه بدهی دولت از ۴.۳ درصد در دی ماه ۱۴۰۱ به ۷۰.۹ درصد در سال ۱۴۰۲ جهش کرده است.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهند این رقم تنها در طول دی ماه بیش از ۴۳ درصد افزایش کرده که این رقم رشد ماهانه در سه سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

رشد ۱۲۱.۷ درصدی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی
واکاوی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی با استناد به آمارهای منتشرشده، نیز از بدهی ۶۸۱.۲ هزار میلیارد تومانی بانک‌ها به بانک مرکزی حکایت دارد.

به نحوی که رشد نقطه به نقطه این رقم در دی ماه ۱۴۰۲ عدد ۱۲۱.۷ درصدی را ثبت کرده و این در حالی است که رقم مذکور در سال ۱۴۰۱ معادل ۷۵.۳ درصد بود.

ثبت دیدگاه

ثبت