۵۸درصد از تسهیلات این بانک درجیب یک شرکت زیرمجموعه زیان‌ده

  • ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • 185

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: مماشات با برخی بانکهای زیان آفرین که گویا حمایت از شرکتهای زیرمجموعه اولویت فعالیتشان است در سکوت نهادهای نظارتی و انفعال مطالبه گری نزدیک به خلق بحرانی است که تبعاتش هزینه زیادی روی دست کشور خواهد گذاشت.

به گزارش بانک مردم و به نقل از رصد روز، در سال‌های اخیر یکی از چالش‌های نظام بانکی کشور به بانکی گره خورده که نتایج حضورش در آخرین صورت‌های مالی منتهی به پایان اسفند ۱۴۰۲ با زیان انباشته ۲۸۴ هزار میلیارد تومانی فاجعه بارست.

بانک آینده که با اکثر شرکت های زیرمجموعه اش به صورت مستقیم و غیرمستقیم در حوزه زمین و املاک بسیار فعال است با سرمایه ثبتی ۱۶ هزار میلیارد ریال در بازار سرمایه فعالیت می کند در سال ۹۷ و در شرایطی که نقدهای زیادی به کم و کیف تسهیلاتش وارد بود فاز اصلی ایرانمال را افتتاح کرد.

پیشرفت ایرانمال با کدام منابع مالی؟
ایرانمال از همان زمان افتتاح تاکنون یادآور نام افرادیست که با حضور در بخش های مختلف اقتصادی و ورزشی و برو بیای سلبریتی ها سعی داشت تا این پروژه را یکی از موفق ترین پروژه های اقتصادی کشور معرفی کند هرچند که دریافت تسهیلات کلان از بانک آینده شاید رسیدن به این امر را آسان می نمود و به عبارت روشنتر کار ساده ای برای پیشبرد عملیاتی شدن ابرمال کشور پیش روی این اسامی قرار داشت.

افکار عمومی هنوز از یاد نبرده که در خصوص میلیاردها ریال تسهیلاتی که به گفته کارشناسان و فعالان بانکی خلاف ضوابط به ایرانمال پرداخت شده و بخش قابل توجهی از آن در ردیف تسهیلات غیرجاری قرار دارد کسی پاسخ روشنی نداده به خصوص اینکه هنوز هم زخم اعطای چنین تسهیلاتی در وضعیت مالی بانک آینده به وضوح قابل مشاهده است.

مسئله مدیریت بانک آینده در کنار بحرانی که همیشه همراه سهامداران آن وجود دارد از دیگر مسائلیست که قطعاً اگر روزی بنا به واکاوی و جریان شناسی آن باشد مثنوی هفتاد منی خواهد بود که دست خط ذینعفان آن هرگز قابل خوانش برای منافع عمومی نیست و از این جهت باید بانک آینده را حائز امضایی خاص در نظام بانکی کشور دانست.

بیش از نیمی از تسهیلات بانک آینده به ایرانمال رسید
ریز تسهیلات غیرجاری مشتریان مشمول بانک آینده در پایان اسفند ۱۴۰۲ که توسط بانک مرکزی منشتر شده حکایت از پرداخت ۱۶۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تسهیلات توسط این بانک دارد که مانده این تسهیلات در اسفند سال گذشته ۱۲۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نشان می دهد.

از نکات قابل توجه در این فهرست سهم حداکثری شرکت توسعه بین الملل ایرانمال است که مشخص نیست با کدام متر و معیار پرداخت شده چرا که مرور صورتهای مالی این شرکت پرطمطراق زیان انباشته ۱۰۴ هزار میلیارد ریالی را گزارش می کند و با این حساب ابهامات دیگری به مجموع ابهامات بانک آینده و رابطه آن با ایرانمال اضافه می کند.

هرچند که برخی معتقدند دارایی های ایران مال بیش از بدهی های آن است اما حتی این ادعا هم قادر نخواهد بود زیان انباشته ثبت شده این شرکت را کاهش دهد و بهترست روی نتایج واقعی و بدست آمده متمرکز بود تا روی اما و اگرها.

بررسی ها نشان می دهد که شرکت توسعه بین الملل ایرانمال با ۹۵۰ هزار و ۳۲۷ میلیارد ریال ۵۸ درصد از تسهیلات بانک آینده را به خود اختصاص داده که بدون شک این مسئله با عدالت تسهیلاتی در شبکه بانکی همخوانی ندارد. گفتنیست ۵۸ درصد از تسهیلات پرداختی به شرکت توسعه بین الملل ایرانمال در ردیف بدهی های غیرجاریست که معادل ۵۵۰ هزار و ۹۱۳ میلیارد ریال است که وزن مطالبات از بانک آینده را دوچندان می کند.

در پایان باید از نهادهای نظارتی و امنیتی پرسید که آیا فصل یقه گیری و پرسش از بانک آینده فرا نرسیده تا چند و چون این دست و دلبازیها مشخص شود؟

ثبت دیدگاه

ثبت