بیشترین وام بانکی متعلق به تهرانی‌هاست

  • ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • 389

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: بانک مرکزی بالاخره داده‌های مربوط به مانده سپرده‌ها و وام‌ها تا پایان اسفند ماه ۱۴۰۲ را از طریق وبسایت رسمی خود منتشر کرد.

به گزارش بانک مردم و به نقل از بنکر، در این گزارش آمار و ارقام مانده تسهیلات اعطایی و سپرده‌های جذب‌شده در بانک‌های دولتی، خصوصی و همچنین موسسات اعتباری غیربانکی دارای مجوز از بانک مرکزی ارائه شده‌ است.

بررسی آنها حاکی از آن است که مانده تسهیلات اعطا شده تا پایان اسفند ماه سال ۱۴۰۲ در مقایسه با اسفند ماه سال ۱۴۰۱ با رشدی ۲۶.۶ درصدی مواجه شده است.

این در حالیست که رقم مانده سپرده‌ها در بانک‌ها نیز در طول این مدت افزایش ۲۶ درصدی را تجربه کرده است.

مانده سپرده‌های بانکی به ۹,۱۶۲ همت رسید
با استناد به داده‌های منتشر شده توسط بانک مرکزی، رقم مانده تسهیلات جاری و غیرجاری پرداخت شده توسط بانک‌های کشور در پایان سال گذشته به بیشتر از هفت هزار و ۶۸ هزار میلیارد تومان رسیده است.

این در حالیست که رقم مذکور در پایان بهمن ماه معادل ۶ هزار و ۶۸۰ هزار میلیارد تومان و در اسفند سال ۱۴۰۱ برابر با پنج هزار و ۵۸۳ هزار میلیارد تومان ثبت شده بود.

به عبارت دیگر رقم مانده وام‌های بانکی در بازه زمانی ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ۱۴۰۲ بیش از ۲۶.۶ درصد و در بازه یک ماهه ۵.۸ درصد رشد کرده است.

از سوی دیگر بررسی داده‌های مربوط به مانده سپرده‌های شبکه بانکی نیز نشان‌دهنده آن است که رقم این سپرده‌ها با رشد ۲۶ درصدی در ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ۱۴۰۲ به ۹ هزار و ۱۶۲ هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین نرخ رشد یک ماهه این رقم نیز ۱.۵ درصد ثبت شده است.

۵۸ درصد از مانده تسهیلات در تهران
از آنجا که دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی سایر استان‌ها در تهران واقع شده و بخش عمده فعالیت‌های بانکی آنها از طریق شعب بانک‌های پایتخت انجام می‌شود، رقم مانده سپرده‌های بانکی و وام‌های پرداختی، در تهران اختلاف قابل توجهی نسبت به دیگر استان‌ها دارد.

آمار مانده تسهیلات به تفکیک استان‌ها حاکی از آن است که تهرانی‌ها با رقم مانده تسهیلات چهار هزار و ۱۰۳ هزار میلیارد تومانی، ۵۸ درصد از کل این رقم را به خود اختصاص داده‌اند.

پس از آن نیز دو استان اصفهان و خراسان رضوی با ارقام به ترتیب ۲۹۲ هزار میلیارد تومان و ۲۴۳ میلیارد تومانی، بیشترین مانده تسهیلات را ثبت کرده‌اند.

به علاوه، بیشترین آمار مانده سپرده‌ها نیز مربوط به همین سه استان است.

طوری که این رقم در تهران چهار هزار ۹۲۵ میلیارد تومان ثبت شده، در اصفهان به ۴۵۱ میلیارد تومان رسیده و در خراسان رضوی نیز معادل ۳۷۹ هزار میلیارد تومان رقم خورده است.

در سوی مقابل اما بر اساس داده‌های بانک مرکزی، سه استان کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و خراسان شمالی، کمترین رقم مانده تسهیلات و سپرده‌های بانکی در پایان سال ۱۴۰۲ را به خود اختصاص داده‌اند.

ثبت دیدگاه

ثبت