رشد اقتصادی بهار ۱۴۰۳ بر اساس آمارهای بانک مرکزی

  • ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
  • 90

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که رشد اقتصادی کل کشور به روش ارزش افزوده در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته کاهش یافته است. بالاترین رشد در میان زیربخش‌ها به گروه «نفت» تعلق دارد.

به گزارش بانک مردم و به نقل از اکوایران، طبق تازه‌ترین آمارهای بانک مرکزی، تولید ناخالص داخلی به روش ارزش‌افزوده و به قیمت‌های ثابت سال 1395 در بهار امسال به 390 هزار و 510 میلیارد تومان رسیده است. این رقم در بهار سال گذشته 378 هزار و 430 میلیارد تومان بوده است. به عبارت دیگر، اندازه کیک اقتصاد در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته بزرگ‌تر شده و به حدود 390 همت رسیده است.

رشد اقتصادی و اندازه اقتصاد را می‌توان به چند روش محاسبه کرد که یکی از آن‌ها روش «ارزش‌افزوده» است. در این روش، ابتدا کل اقتصاد به چند گروه کلی تقسیم می‌شود و سپس ارزشی که در طول یک سال در هر بخش خلق شده محاسبه می‌شود. مجموع این ارزش‌های جدید در کل‌ بخش‌های اقتصادی، تولید ناخالص داخلی به روش ارزش‌افزوده را تشکیل می‌دهد. به منظور خارج کردن اثر تورم از این ارزش، آن را به قیمت‌ یک سال پایه – که در گزارش بانک مرکزی سال 1395 است- محاسبه می‌کنند.

از میان اجزای اقتصاد، بالاترین رشد مربوط به «گروه نفت» و پایین‌ترین رشد مربوط به «گروه خدمات»‌ بوده است. شاخص‌ترین رخداد نیز به نظر می‌رسد رشد «گروه کشاورزی» باشد که بعد از ماه‌ها تجربه‌ی رشد منفی و کمتر از یک، اکنون به محدوده بالای 3 درصد رسیده است.

030627

زیروبم کیک اقتصاد در بهار 1403

آمارهای بانک مرکزی حکایت از آن دارد که تولید ناخالص داخلی از 378 همت در بهار سال گذشته به 390 همت در بهار 1403 رسیده است. بر این اساس، رشد اقتصادی بهار امسال به روش ارزش‌افزوده، 3.2 درصد برآورد شده است. این در حالی است که رشد اقتصادی در بهار سال گذشته 5.7 درصد بوده است.

به عبارت دیگر، با این که کیک اقتصاد ایران در بهار امسال نسبت به مدت مشابه در سال قبل بزرگ‌تر شده اما از سرعت رشد آن کاسته شده است.

از میان اجزای ارزش‌افزوده، بالاترین رشد اقتصادی مربوط به «گروه نفت» بوده است. این نرخ در بهار امسال به 9.5 درصد رسیده در حالی که در بهار سال گذشته 16.5 درصد بوده است. بنابراین، با این که همچنان بالاترین رشد اقتصادی بخش‌ها متعلق به نفت است اما به نظر می‌رسد از آهنگ رشد همین بخش نیز کاسته شده است.

در جایگاه بعدی، بخش «صنایع و معادن» قرار گرفته که رشد اقتصادی آن از 3.8 درصد در بهار سال قبل به 3.6 درصد در بهار امسال نزول کرده است. در جایگاه سوم نیز بخش کشاورزی قرار گرفته که رشد آن از 0.6 درصد به 3.1 درصد رسیده است. این رقم از مشاهدات جالب توجه آمارهای رشد بهار امسال است چرا که بخش کشاورزی برای ماه‌های پی‌درپی شاهد رشد‌های پایین بوده است.

در نهایت، کمترین رشد اقتصادی مربوط به گروه خدمات، با ثبت نرخ 1.9 درصدی بوده است. این رقم در حالی محقق شده که رشد اقتصادی بخش خدمات در بهار سال گذشته 5.7 درصد بوده است.

ثبت دیدگاه

ثبت