رواج بانکداری اسلامی در کشورهای غیرمسلمان صعودی شد

  • ۲ آبان ۱۴۰۳
  • 92

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: بر اساس نتایج گزارش منتشرشده، بانکداری اسلامی سالانه بیش از ۱۰ درصد رشد خواهد کرد.

به گزارش بانک مردم و به نقل از ایسنا، بانکداری اسلامی که زمانی بیشتر محدود به کشورهای مسلمان بود، در حال گسترش در سراسر جهان است و پیش‌بینی می‌شود دارایی‌های آن در سال آینده به پنج تریلیون دلار برسد و نرخ رشد سالانه ۱۰ تا ۱۲ درصد در سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۹ را ثبت کند.

بریتانیا، آفریقای جنوبی و لوکزامبورگ که دارای جمعیتی با اکثریت مسلمان نیستند نیز به گسترش بانکداری اسلامی کمک می‌کنند.

این گزارش بیان کرد یکی از محرک‌های اولیه رشد بانکداری اسلامی این است که مبتنی بر سرمایه‌گذاری‌های اخلاقی است و با توجه به اصول سرمایه‌گذاری اخلاقی، سرمایه‌گذاران مسلمان و غیرمسلمان جهانی را به خود جلب می‌کند.

بریتانیا به‌عنوان یک کشور پیشرو در پذیرش بانکداری اسلامی برجسته و لندن به ویژه مرکز بانکداری و مالی اسلامی است. علاوه بر این، دولت بریتانیا بارها اوراق قرضه منطبق با احکام اسلامی منتشر کرد که به آن «صکوک» نیز می‌گویند.

در همین حال، در آفریقای جنوبی، بانک‌های این کشور محصولات مالی مطابق با شریعت ارائه می‌کنند که برای مسلمانان و غیرمسلمانان به‌طور یکسان جذاب است.

لوکزامبورگ، اولین کشور در منطقه یورو بود که اوراق قرضه منطبق بر شریعت را به ارزش تقریبی ۲۱۶.۳ میلیون دلار با سررسید پنج ساله منتشر کرد و به‌طور قابل توجهی به تسهیل تراکنش‌های مالی اسلامی فرامرزی در منطقه کمک کرد.

از سال گذشته، ارزش کل دارایی‌های مالی منطبق با احکام اسلامی تقریبا ۲ تریلیون دلار برآورد شده بود و تخمین زده می‌شود که این رقم تا سال ۲۰۲۶ بیش از چند برابر شود.

بانکداری اسلامی در حال پیگیری پیشرفت‌های اخیر در فناوری است، زیرا فین‌تک و بلاک چین این پتانسیل را دارند که با کاهش عدم اطمینان در تراکنش‌ها و ایجاد شفافیت، آن را به شدت بهبود بخشند.

ثبت دیدگاه

ثبت