کدام شرکت‌ها بیشترین سهم و شکایات بیمه‌ای را دارند؟

  • ۴ خرداد ۱۴۰۴
  • 91

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: براساس آمارهای بیمه مرکزی، سه شرکت بیمه دانا، آرمان و ایران بیشترین تعداد شکایات بیمه ای در فروردین امسال را به خود اختصاص دادند اما همچنان سهم دو شرکت بیمه دانا و ایران از بازار بیمه سهم بسیار بالایی است.

به گزارش بانک مردم و به نقل از ایسنا، بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی بیمه مرکزی از عملکرد صنعت بیمه در فروردین سال جاری، در این ماه بیش از چهار میلیون ۸۶۰ هزار بیمه نامه به ارزش ۵۱.۲ هزار میلیارد تومان، صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶۵ درصد رشد در حق بیمه تولیدی و ۱۰.۹ درصد رشد در تعداد بیمه نامه های صادر شده را نشان می‌دهد. بر اساس این آمارها، تعداد بیمه نامه‌های صادر شده در فروردین ماه سال جاری ۴.۹ میلیون فقره بیمه نامه بوده که نسبت به فروردین ماه سال ۱۴۰۳ به میزان ۱۰.۹ درصد رشد داشت.

از سوی دیگر، میزان خسارات پرداختی بیمه‌ای در فروردین ماه سال جاری، ۷.۱ میلیون فقره خسارت به ارزش ۱۹.۶ هزار میلیارد تومان بوده که حاکی از رشد ۱۱۰ درصدی در تعداد ارزش خسارات پرداختی و رشد ۵۹ درصدی در تعداد موارد خسارات پرداختی، است.

مطابق این آمارها، از میان شرکت‌های بیمه‌ای فعال در بازار بیمه کشور، پنج شرکت بیمه دانا، بیمه ایران، بیمه کوثر، بیمه آسیا و بیمه ملت سهمی ۷۱.۲ درصدی از حق بیمه فروردین ماه سال جاری را به خود اختصاص دادند که ارزش آن به 36.4 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

سهم ۴۱ درصدی بیمه دانا از بازار بیمه

در فروردین ماه سال جاری، بیمه دانا با ۲۱.۳ همت و سهمی ۴۱.۶ درصدی جایگاه اول بازار بیمه‌ای کشور را به خود اختصاص داده که رشد ۱۰۰۷ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

بیمه ایران نیز با شش همت و سهمی ۱۱.۸ درصدی در جایگاه دوم قرار گرفت که ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته و در جایگاه سوم شرکت بیمه‌ای کوثر قرار دارد که با ۳.۷ همت سهمی ۷.۲ درصدی را به خود اختصاص و نسبت به مدت شمابه سال قبل ۱۹۶ درصد رشد داشته است.

در جایگاه چهارم بیمه آسیا قرار گرفته که با حق بیمه ۲.۷ همتی و سهمی ۵.۳ درصدی از بازار بیمه رشد ۲۹ درصدی را نسبت به فروردین ماه ۱۴۰۳ ثبت کرد و در جایگاه پنجم نیز، شرکت بیمه ملت قرار گرفته که ۲.۶ همت حق بیمه را با سهمی ۵.۱ درصدی از بازار بیمه به فروش رسانده و ۱۰۹۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل (فروردین ۱۴۰۳) رشد داشته است.

سهم شرکت‌ها از شکایات بیمه‌ای

در فروردین ماه سال ۱۴۰۴، مجموعا ۱۳۱۷ شکایت در رشته‌های مختلف بیمه ثبت شده که از این تعداد، ۱۰۷۱ شکایت مختومه شده و ۲۴۶ شکایت همچنان در حال رسیدگی است. در این میان از مجموع شکایات ثبت شده، سه شرکت بیمه دانا، بیمه آرمان و بیمه ایران بیشترین سهم را از میزان شکایات بیمه‌ای در فروردین ماه به خود اختصاص دادند که در مجموع ۶۰۶ شکایت را از مجموع ۱۳۱۷ شکایت ثبت شده شامل می‌شود.

به طور کلی این شکایات، توسط بیمه‌گذاران و ذی نفعان بیمه‌نامه در سامانه رسیدگی و پاسخگویی به شکایات ثبت شده به صورت جداول آماری و به تفکیک همه رشته‌ها و با هدف شفافیت عملکردی، تسهیل در ثبت، بهبود فرایند رسیدگی اعلام شکایت بیمه‌گذاران از شرکت‌های بیمه، منتشر می‌شود که بر اساس آن، میزان شکایات صورت گرفته به شرکت‌های بیمه‌ای مشخص شده است.

بیشتر بخوانید:

در سال گذشته از کدام شرکت‌های بیمه‌ای بیشتر شکایت شده است؟

بر مبنای آمارهای اعلامی در این جداول بر پایه شرکت بیمه، تعداد کل شکایات ثبت شده، شکایات رسیدگی شده اعم از وارد و ناوارد و شکایت‌های در حال رسیدگی، تفکیک شده است. با این حال، به علت پویایی عملکرد و متغیر بودن عوامل در این جداول، جایگاه شرکت‌های بیمه به صورت ماهانه تغییر می‌کند و هر ماه درصد شکایات وارده در شرکت‌های مختلف، متفاوت با ماه‌های دیگر خواهد بود.

گذشته از این، نباید در بررسی آمار شکایات بیمه‌ای سهم شرکت‌ها را از سبد بیمه نادیده گرفت؛ برای مثال طبیعی است که تعداد شکایات از شرکتی که سهمی ۲۰ درصدی از کل صنعت بیمه را در اختیار دارد، نسبت به شرکت‌هایی که سهم کمتری دارند، بیشتر باشد؛ چراکه جامعه آماری و بیمه شدگان این شرکت‌های به مراتب بالاتر و بیشتر از جامعه آماری بیمه شدگان شرکت‌های کوچکتر بیمه است.

بنابراین در تحلیل و بررسی آمارهای شکایات از شرکت‌های بیمه‌ای، نباید از توجه به رابطه میان سهم شرکت از صنعت بیمه با میزان شکایات صورت گرفته غافل مانند؛ چراکه در غیر این صورت، نمی‌توان بررسی مناسبی میان داده‌های آمار انجام داد.

براین اساس و مطابق آمارهای منتشر شده از سوی بیمه مرکزی از شکایات بیمه ای در فروردین ماه، ۲۹۰ شکایت بیمه‌ای از شرکت بیمه دانا ثبت شده که ۲۴۵ مورد آن مورد رسیدگی قرار گرفته و ۱۸۷ مورد وارد بوده و ۵۸ ورد ناوارد اعلام شد و ۴۵ شکایت دیگر در دست رسیدگی قرار دارد.

به عبارت دیگر، شرکت بیمه دانا ۲۲ درصد از کل شکایات بیمه‌ای صنعت بیمه در فروردین ماه سال جاری را به خود اختصاص داده و این در حالی است که این شرکت در فروردین ماه سال جاری سهمی ۴۱.۶ درصدی از کل بازار بیمه را به خود اختصاص داده بود.

پس از بیمه دانا، شرکت بیمه آرمان با ۱۷۲ شکایت ثبت شده که به ۱۰۲ مورد آن رسیدگی شد و ۷۹ مورد وارد بود، در جایگاه دوم قرار گرفته که ۱۳ درصد از کل شکایات بیمه در این ماه را به خود اختصاص داده است. این سهم ۱۳ درصدی از شکایات بیمه‌ای از شرکت آرمان، در حالی است که این شرکت تنها سهمی ۰.۳ درصدی از بازار بیمه در فروردین ماه سال جاری را به خود اختصاص داده است.

در جایگاه سوم شکایات بیمه‌ای نیز شرکت بیمه ایران قرار دارد که با ۱۴۴ مورد شکایت ثبت شده و ۳۸ مورد شکایت وارده از تعداد ۱۳۴ مورد شکایت رسیدگی شده سهمی ۱۰.۹ درصدی از کل شکایات از شرکت‌های بیمه‌ای را به خود اختصاص داد و این در حالی است که این شرکت ۱۱.۸ درصد از کل بازار بیمه در فروردین ماه سال جاری را به خود اختصاص داد.

بنابراین با مروری بر سهم سه شرکت برتر در تعداد شکایات بیمه‌ای و سهم این شرکت‌ها از بازار بیمه می‌توان نتیجه گرفت که به ترتیب شرکت بیمه دانا ۲۲ درصد از کل شکایات و ۴۱.۶ درصد از کل بازار بیمه، بیمه آرمان ۱۳ درصد از شکایات و ۰.۳ درصد از بازار بیمه و بیمه ایران ۱۰.۹ درصد از شکایات ثبت شده و ۱۱.۸ درصدی از کل بازار بیمه در فروردین ماه سال جاری را به خود اختصاص دادند.

ثبت دیدگاه

ثبت