
پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: در ایام جنگ بسیاری از شرکتهای بیمهای شروع به ارائه خدمات ۲۴ ساعته، ارائه پوششهای جدید بیمهای ناشی از حوادث جنگی و همچنین ارائه محصولات جدید بیمهای کردند.
به گزارش بانک مردم و به نقل از ایسنا، پس از تجاوز رژیم صهیونیستی به ایران از ۲۳ خرداد ماه و متعاقب آن کشیده شدن کشور به شرایط جنگی و بروز خسارات ناشی از تجاوز این رژیم به کشور، صنعت بیمه در طول این ۱۲ روز با کسب برخی اختیارات از شورای عالی بیمه و بیمه مرکزی و همچنین به صورت داوطلبانه به افزایش خدمات بیمهای و افزایش پوششهای بیمهای برای شرایط جنگی اقدام کردند؛ به طوری که ورود غافلگیرکننده صنعت بیمه به قبول تعهدات بیمههای جنگی به صورت کاملا اختیاری از یکسو و بستهبندی محصولات جدید بیمهنامههای مختص بحران از سوی دیگر، قابلیتهای جدیدی از این صنعت را به کشور ارائه داده است.
برای مثال گنجاندن آیتم «جبران خسارتهای جنگی» در بیمهنامههای عادی درمانی، آتشسوزی و حتی بدنه خودرو میتواند حجم خیرهکنندهای از تعهدات را به سمت صنعت بیمه روانه کند و بخش چشمگیری از ذخایر بیمهگران را صرف پرداخت خسارات کند. با این حال شبکه بیمه برای کاهش فشار مادی به آسیب دیدگان اقدام به ارائه این خدمات کرده است.
در این رابطه حتی، سیدعلی مدنی زاده - وزیر اموراقتصادی و دارایی – تاکید کرد که ارائه خدمات بیمهای در کشور متوقف نشده و صنعت بیمه کشور باید بهگونهای برنامهریزی کند که در پرداخت خسارات به مردم خللی وارد نشود. وی همچنین تاکید کرد که پوشش بیمهای برای ریسکهای جدید و شرایط بحرانی در اختیار مردم قرار بگیرد.
بر این اساس و متعاقب این موضوع با تداوم شرایط ویژه جنگی در کشور، شرکتهای بیمهای به نمایندگی از صنعت بیمه شروع به ارائه خدمات بیمهای جدید و همچنین افزایش پوشش ریسکهای بیمهای کردند که حتی بسیاری از آنها جزء استثنائات بیمهای بوده و شبکه بیمه هیچ الزامی برای ارائه این پوششهای بیمهای نداشتند.
به عبارت دیگر در اولین قدم شرکتهای بیمهای به تسهیل فرایندهای بیمهای و همچنین پوشش برخی موارد مربوط به جنگ با حذف استثنائات آن اقدام کردند.
مهمترین اقدامات شبکه بیمه در ایام جنگ چه بود؟
- صدور بخشنامه از سوی بیمه مرکزی به شرکتهای بیمهای به منظور انجام بی وقفه و پایدار خدمات بیمهای و اطلاع رسانی عمومی سازوکار فروش بیمه نامه و ارزیابی و پرداخت خسارت.
- قبول اتکایی اجباری برداشتن استثناء خطر جنگ در خصوص بیمه نامههای عمر اندوختهدار، بیمه نامه بدنه خودرو و قرارادادهای جاری درمان بیمه تکمیلی توسط بیمه مرکزی.
- اتخاد تدابیر برای تداوم اجرای وظایف قانونی بیمه مرکزی از جمله توزیع نیروی انسانی و اتخاذ تمهیدات احتیاطی برای حفاظت از مرکز داده و پشتیبان آن و تهیه بکاپ از سامانه سنهاب.
- لغو داوطلبانه استثنائات پرداخت خسارات در شرایط جنگی برای بیمه نامههای زندگی عمر اندوختهدار و فعال سازی پوشش خطر جنگ در بیمه نامههای آتش سوزی مربوط به منازل مسکونی توسط شرکت بیمه سامان.
- ارائه پوشش خسارتهای ناشی از جنگ در قرادادهای جاری بیمه درمان تکمیلی و بیمه نامه جاری بدنه اتومبیل و حذف فرانشیز مربوط توسط شرکت بیمه البرز فعال و زیرساختهای آنلاین این شرکت ۲۴ ساعته در بخش صدور و خسارت برقرار شد.
- پرداخت خسارت به اتومبیلهای سواری دارای بیمه نامه بدنه ناشی از جنگ تا اطلاع ثانوی توسط شرکت بیمه ما. براساس اعلام این شرکت؛ مردم میتوانند در صورت بروز هر گونه خسارت ناشی از جنگ، با شماره گیری ۱۴۰۱ و یا مراجعه به شعب سراسر کشور نسبت به اعلام و دریافت خسارتهای مربوطه اقدام کنند.
- افزایش یک ماهه مهلت پرداخت اقساط بیمهای اموال مشتریان حقیقی توسط شرکت بیمه سینا و افزایش زمان پرداخت اقساط بیمه نامههای اتومبیل توسط شرکت بیمه ایران.
- ارائه پوشش بیمهای خطر جنگ برای منازل مسکونی و بدنه خودرو شهروندان توسط شرکت بیمه ایران.
- تشکیل ستاد بحران صنعت بیمه با عضویت معاونان فنی همه شرکتهای بیمه توسط سندیکای بیمه گران ایران
- بیمه پاسارگاد نیز، با توجه به شرایط ایجاد شده و افزایش ریسک بیمهگذاران، با هدف کاهش بخشی از دغدغههای به وجود آمده، با بهرهگیری از ظرفیتهای قانونی پوشش فوت و نقص عضو در اثر حادثه (یک برابر سرمایه فوت) و هزینه پزشکی در اثر حادثه ناشی از حوادث مرتبط با عملیات جنگی را برای تمامی دارندگان بیمهنامههای فعال عمر و تأمین آتیه تا پایان تیرماه سال ۱۴۰۴ به صورت موقت برقرار کرد.
- مهلت یک ماهه اقساط شرکت بیمه سینا به مشتریان دارای بیمهنامه اموال؛ شرکت بیمه سینا اعلام کرد امکان استفاده از مهلت تا حدأکثر یک ماه در پرداخت اقساط بیمههای اموال مشتریان حقیقی را فراهم کرده است.
تمهیدات ویژه صندوق تامین خسارتهای بدنی؛
این صندوق در اطلاعیهای اعلام کرد که در پی حوادث اخیر و با تأکید بر دستورالعملهای وزارت امور اقتصادی و دارایی، مکلف به ارائه خدمات خود به زیاندیدگان و ذینفعان است. براساس اعلام صندوق تامین خسارتهای بدنی، در زمینه تضمین پرداخت به موقع خسارت به زیاندیدگان، علاوه بر تضمین ثبت و ارجاع ابلاغیههای قضایی دریافتی از سامانه «ثنا» با مشارکت تمام شعب کشوری صندوق و بارگذاری آنها در سامانههای تخصصی صندوق، همچنین فرآیند کارشناسی پروندههای استانهای درگیر حوادث اخیر، به استانهای دیگر منتقل شده تا خدمات بدون وقفه و با سرعت بیشتری ادامه یابد. همچنین در بخش وصول مطالبات از بدهکاران صندوق، تمام عملیات اجرایی و قضایی از جمله توقیف حساب، جلب و موارد دیگر تا زمان معین متوقف شد.
روز گذشته (سوم تیرماه) نیز مدیر صندوق تامین خسارتهای بدنی با ارسال نامهای به رئیس کل بیمه مرکزی، پیشنهاد بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرایم دیرکرد تمدید بیمهنامه شخص ثالث را ارائه داد. بر اساس این پیشنهاد کلیه جرایم بیمه نامه شخص ثالث (دیرکرد تمدید) برای تمامی وسایل نقلیه زمینی و ریلی در صورت تهیه بیمه نامه یکساله به مدت یک ماه مورد بخشودگی قرار میگیرد که در صورت موافقت وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس مجمع صندوق، ابلاغ و در زمان مقتضی، اجرایی و اطلاع رسانی خواهد شد.
گفتنی است؛ در این ایام بسیاری از شرکتهای بیمهای از جمله بیمه دی، بیمه آسیا، بیمه حکمت صبا، بیمه پارسیان، بیمه سینا و بیمه نوین ارائه خدمات بیمه ای از سوی خود را به صورت ۲۴ ساعته فعال کردهاند.