گزارش‌های ضد و نقیض از احتمال تحریم ۵ بانک عراقی به دلیل ارتباط با ایران

  • ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
  • 3998

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: سرویس عراق و اقلیم کردستان - در حالی که برخی منابع دیپلماتیک در عراق تاکید کردند که چند بانک کشورشان به دلیل ارتباط با ایران تحت نظر بانک مرکزی آمریکا قرار گرفته، بانک مرکزی عراق تهیه فهرست برای کنترل فعالیت بانک های این کشور را تکذیب کرد.

به گزارش بانک مردم به نقل از کردپرس، شبکه خبری اسکای نیوز عربی روز یک شنبه از برخی منابع دیپلماتیک در عراق نقل کرد که یک تیم از مشاوران بانک مرکزی آمریکا در این کشور به سر می برند تا علاوه بر بانک‌ اسلامی البلاد، پنج بانک دیگر را نیز تحت نظر بگیرند.

به گفته این منابع که خواستند نامشان فاش نشود، احتمال دارد پنج بانک مذکور نیز همانند بانک اسلامی البلاد به بهانه فعالیت در زمینه نقل و انتقال پول ایران مورد تحریم آمریکا قرار گیرند جایی که تحقیقات در مورد ارتباط آنها با ایران از دوره باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین این کشور آغاز شد با این حال دولت وی به تحریم تنها یک بانک بسنده کرد.

منابع مذکور همچنین تاکید کردند که تحقیقات در این زمینه طی ماه های اخیر بیشتر شده و انتقال پول نقد و حواله های مالی مشکوک به لبنان سپس به سوریه و همچنین به برخی کشورهای آسیایی و اروپای شرقی را در بر می گیرد.

با این حال عبدالهادی حسن، سخنگوی بانک مرکزی عراق دوشنبه (۲۲ مرداد) در بیانیه ای که رسانه هایی از قبیل السومریه نیوز آن را منتشر کردند، با اشاره به اخبار منتشر شده در رسانه های محلی مبنی بر تهیه فهرستی در رابطه با نظارت بر بانک های این کشور و احتمال تحریم آنها از سوی کشورهای خارجی، این اخبار را تکذیب کرده و آن را تلاشی برای ایجاد هرج و مرج در بازار و نوسان نرخ ارز برشمرد.

حسن در این باره تاکید کرد که بانک مرکزی عراق تنها نهاد نظارتی مسئول پیگیری اقدامات و فعالیت های موسسات مالی و بانکی این کشور می باشد و این موسسات تنها تحت نظر این بانک فعالیت کرده و از دستورات آن پیروی می کنند.

این در حالی است که وزارت خزانه داری آمریکا اواخر ماه اردیبهشت گذشته و در چارچوب تحریم های خود علیه ایران، بانک اسلامی البلاد عراق و آراس حبیب کریم، رئیس هیئت مدیره آن و رهبر حزب کنگره ملی را به اتهام مشارکت در تامین منابع مالی نیروهای نظامی ایران و حزب الله لبنان، در فهرست تحریم قرار داد.

به دنبال آن نیز بانک مرکزی عراق در سندی خطاب به تمامی بانک ها، شرکت های فعال در زمینه نقل و انتقال پول و حواله های مالی و شرکت های واسطه خرید و فروش ارزهای خارجی این کشور، اعلام کرد که در راستای محافظت از ایمنی سیستم مالی و بانکی کشور، اقداماتی علیه بانک البلاد و رئیس هیئت مدیره آن اتخاذ کرده است.

بانک مرکزی عراق در این سند، ممنوعیت فعالیت بانک البلاد در زمینه خرید و فروش ارز خارجی، توقیف تمامی حساب های این بانک و آراس حبیب و ممنوعیت خرید و فروش سهام بانک و هر گونه سهامی که به نام این سیاستمدار کُرد فیلی وی باشد را ابلاغ کرد.

در واکنش به اتهام های مطرح شده نیز آراس حبیب که در انتحابات پارلمانی ۱۲ مه گذشته به عنوان نفر چهارم ائتلاف نصر، به رهبری حیدر عبادی، نخست وزیر کنونی عراق با کسب آرای لازم به پارلمان این کشور راه یافت ، ضمن تاکید بر این که با مشخص شدن راهیابی وی به پارلمان، برخی اطراف شروع به مطرح کردن مسائل مختلفی کردند، از این که بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا در چنین زمانی و پیش از اعلام نتایج نهایی انتخابات صادر شده، ابراز تعجب کرد.

حبیب ضمن اعلام این که شواهد قطعی در رد ادعاهای علیه خود و بانک اسلامی البلاد در اختیار دارد و ادعاهای مطرح شده نیز بی پایه و اساس است، به نمایندگی از بانک نیز تاکید کرد که این شواهد را به بانک مرکزی عراق به عنوان تنها دستگاه نظارتی بر آن ارائه می دهد و تا روشن شدن حقیقت نیز با تمامی راه های در دسترس در این کشور و آمریکا، اتهامات و ادعاهای

ثبت دیدگاه

ثبت